Hej,

Är det någon som har sett ett kombo-uttag som innehåller både RJ45 och vanligt hederligt telejack?

Jag ska dra i en Cat5e till en plats i huset där det idag finns ett telejack. Jag kan inte bara ersätta den gamla telekabeln då denna fortsätter vidare till nästa jack som jag vill ska fortsätta fungera.

Men jag vill inte sumpa telejacket på denna plats heller.

Därför tänkte jag dra i både telekabel och nätverkskabel i samma rör, fram till jacket, och sedan fortsätta vidare med bara telekabel till nästa.

Ett alternativ är ju givetvis att sätta ett vanligt RJ45 dubbeluttag och märka upp en uttaget med "endast telefon" eller nåt sånt, men det tycker jag inte är riktigt rätt då jag då får ett nätverksuttag som inte är "komplett".

Ett kombo-uttag med RJ45+RJ11 är kanske också en variant.

(Jag har också liknande problem i nya köket, där jag dock har dragit fram 2 st separata cat5e. Problemet där är att frun "ska ha" en gammal hederlig cobra-telefon i det jacket och jag är inte sugen på att byta kontakt på denna. Där har jag för tillfället accepterat att bara montera ett standard telejack och låta den andra kabeln ligga löst i dosan).

Idéer någon?
 
En "Quick-n-Dirty" klassiker är att limma fast en lagom tjock plastbit på vardera sidan i det rj45 jack som ska användas till tele och på sätt passar endast rj11 kontakten.
 
Jo, men det är lite för "Q-n-D" tycker jag.

Om jag inte hittar något kombo-uttag så lutar det nog åt att jag kanske monterar en rot-dosa precis bredvid den befintliga dosan och gör två uttag med dubbelram.
 
Direktronik kan ha Direktronik - Datatillbehör dataskåp nätverkstillbehör ups strömförsörjning

Det finns moduluppbyggda uttag där du köper själva uttaget för sig och sen bestyckar det med rj45- eller rj11-kontakter. Jag satte upp sådana i vår förra lägenhet.

I vårt hus satte jag endast rj45-uttag. Det går ju att koppla in en rj11-kabel i ett rj45-utag och jag ville ha maximal flexibilitet. Förr eller senare kommer man på att man hade velat ha två nätverksuttag på samma ställe.

I praktiken har jag dock inte kopplat in någon telefon ännu. Vi kör med dubbla dectar och har basstationen kopplad direkt till ATA-boxen i klädkammaren.

/fredrik
 
Jo, min tanke i bl.a köket var ju att sätta upp ett dubbelt rj45. Därav en dosa med två cat5e.

Men så kom frun på att hon ville ha en Cobra-telefon där och då krävs vanligt telejack. Vill som sagt inte byta kontakt på en sån.

Att koppla in en rj11 i ett rj45 funkar alldeles utmärkt. Därför är plastbitarna i uttaget som nämndes tidigare mest kosmetika och för att undvika framtida förvirring då just det uttaget endast funkar för telefon.
 
Det är alltså något typ detta jag söker...

(Bilden är ett montage)
 
  • kombo_tele_rj45.jpg
Är utanpåliggande helt omöjligt? om inte så kan du sätta ihop deta hela mha lite upphöjningsramar och dylikt.

Delar som behövs är

2 facksram typ E1830737
2 facksdosa utpl typ E1830799
riksteleuttag typ E5744212
komplett 1xUTP kat 5e E5102391

/m
 
Helt omöjligt är det väl inte. Tycker bara att det skulle vara lite snyggare med ett kombo. Men det verkar inte finnas sådana. Jag tittade också på att bygga ett en egen kombo, men det faller pga att teleuttaget är så pass stort som det är.

Troligtvis blir det, som jag skrev tidigare, att sätta en dosa bredvid den gamla dosan och ha en dubbelram istället. Eventuellt fimpar jag teleuttaget och bara har ett enkelt RJ45.

Vid uttaget i köket är utanpåliggande helt omöjligt. Uttaget sitter på kaklad vägg där eluttagen bredvid är infällda. Den "designen" skulle aldrig frun i huset acceptera.
 
Hadde inte jag svarat på denna?

Jag brukar rekommendera ett utanpåliggande grenjack när man behöver omvandla till gammal telefoni. Då kan man köra dubbel rj45 hela vägen. För att fixa vidarematningen skulle jag nog ta ut ett grenjack och sen sätta en grenpropp och ansluta denna till nästa jack.

dvs rj45 uttag i väggen. kort snutt kabel http://www.clasohlson.se/Product/La...ducts/S/Hi/324555_X_2006-06-30_093726_673.jpg och sen kobran i det första fallet och en likadan i andra fallet men där sätter man i en http://www.clasohlson.se/Product/La...ducts/S/Hi/323523_X_2006-06-30_091903_402.jpg i den första och i modulrarkontakten kopplar man nästa uttag helt enkelt?
 
:)

Tack för tankar och idéer.

I det första fallet så är det inte så mycket uttaget som styr utan snarare möjligheten att få i tillräckligt med cat5 i röret.

Att helt byta till cat5 kan bli svårt. Eftersom befintlig teleledning också går vidare till nästa dosa så blir ju minsta behov 2 st cat5 i första röret för att få samma resultat som det är idag (ett uttag i varje dosa).

Röret fram till de första av de två dosorna går i diverse konstiga krökar och är dessutom bara 15mm. Jag misstänker att det kan bli svårt att dra igenom två kablar.

I det andra fallet (med kobran i köket) så har jag redan monterat ett vanligt infällt telejack så det fungerar som det ska. Den dagen jag behöver nätverksuttag där så får det bli en annan lösning. Till den dosan är det redan framdraget två st cat5, varav den ena nu alltså bara ligger ihoprullad, okopplad, i dosan.
 
kan bli tugnt ja men inte garanterat omöjligt. Hadde det varit cat6 eller skärmat då hadde jag langat in handuken på fläcken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.