Hej alla kunniga på forumet!

Jag är i behov av tips hur jag bäst går tillväga för att underhålla min husgrund (sutteränghus med tegelfasad) som består av putsad betonghålsten. Är relativt nyinflyttad i huset (<2 år) och har tidigare bott i trähus och min erfarenhet av olika putssystem (A, B, C, cement/kalk m.m) samt tillhörande färgsystem (silikat/akrylat m.m) är något begränsad. Som bonus är det svårt att få en helhet vad föregående ägare har använt för material till underhåll som man måste basera sina framtida materialval utifrån.

Anledningen till att jag tar tag i detta nu på höstkvisten är då jag kommer låta en firma montera 2st. luftvärmepumpar på söderväggen om ett par veckor där en del hel puts/färg har börjat släppa i sjok. Tänkte därför passa på att fixa denna sida medans det fortfarande är lätt att komma åt. I andra väderstreck runt om huset ser det ungefär likadant men där har jag inte börjat slå bort puts än. Kan också tilläga att i närzon kommer vi byta färg på grunden till en mörkare grå variant

Har än så länge knackat bort den puts som satt löst på grunden. Gjorde ett tafatt försök att slippa bort färgen på grunden med en vinkelslip+lamellrondell men insåg snabbt att detta arbete var lönlöst. Drog därefter fram högtryckstvätten (Kränzle 1152) som jag kopplade in på varmvatten (50-60grader) samt DirtKiller som munstycke i hopp om att slå bort delar av färgen med denna. Resultatet med högtryckstvätten blev mycket bättre men det sitter fortfarande en del färg kvar på grunden som vägrar släppa (se första bild i serien). Bifogar även ett par till bilder på grunden på andra delar av huset som referens.

Färgen som tidigare har använts till grunden är Sadolin Putsfasadfärg som är baserat på Akrylsampolymer. Jag har köpt på mig putsbruk av typen
Mur&putsburk M2.5 typ B (https://www.combimix.com/se/produkter/fasad/murbruk/mur--putsbruk-m2-5)
samt
Putsbruk typ C (https://www.combimix.com/se/produkter/fasad/putsbruk/putsbruk-c-hand-cs-ii).

Min tanke är att först applicera bruket av typ B på den vänstra sidan med stora håligheter samt bruket av typ C som ett täckande lager över hela sidan som jag sedan målar på lämpligt färgsystem. Har utgått från något färgsystem baserat på Akrylat.

Finns det något annat bättre sätt att komma vidare med arbetet?
Behöver jag ta bort all färg för att det nya putsbruket ska fästa ordentligt eller räcker det med att stora delar av grunden är fri från färg?
Ska jag satsa på ett annat verktyg (exemplel betongslip) för att slipa ner det sista av färgen?

All input uppskattas! Tack på förhand.
 
  • Delvis putsat husgrund med synliga skador och tegelvägg ovanför på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nötnings- och åldersskador på en utomhusvägg med delvis synliga tegelstenar och avfallande puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med avskalad puts och synlig grov underliggande struktur, eventuellt skador från fukt eller slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sprucken och flagande putsvägg som visar tecken på fuktskador och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en grovputsad vägg med synlig skada och texturdetaljer
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på en vägg med delvis avflagad brun färg och synlig underliggande vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med avflagad brun färg och tecken på fukt eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Du kan inte ha c bruk mot mark, dom nedersta bilderna är svårt att se hur nära marken dom är, och svårt att få ett helhetsintryck.
Lägg in fler bilder lite längre ifrån
 
Hej,

tack för svar! Jag tar ett par till bilder när väl hällregnet har lagt sig. Jag har smällt på två stycken påläggningar av b bruket på den skadade ytan till vänster med bra resultat.

Har du några bra tips hur jag får bort resterande färg från väggen? Slipkopp till vinkelsklip?

De fyra översta bilderna är från samma hussida (söderläge). De resterande bilderna är från västersida där ytorna som inte skyddas av takutsprånget har släppt mest puts/färg. För väggen på västersida, när jag hackar/skrapar på putsen närmast marken är den mycket porös.

Är det ett tecken på att ett kalkhaltigt (typ c) bruk tidigare har använts?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.