Hej!

Bor i stenhus från 1934. 134m² boarea och ca 60m² källare som också värms upp. Första huset och bott här sedan årsskiftet. Installerat som värmesystem har vi grundvattenvärme med värmepump från 2004. Pumpen nere i grundvattenhålet har nu lagt av och behöver bytas. Vi har sedan inflytt funderat på fjärrvärme också av bekvämlighetsskäl.

Våra tankar just nu är ju om man ska byta hela värmepumpen eller om man skall gå över till fjärrvärme.

Har läst lite och hittar ofta att värmepumpen ger 3kWh värme för varje kWh el. I januari förbrukade vi 2400 kWh el.
Om jag räknar högt så är 70% av detta till värme d.v.s. 1680kWh. Innebär det att jag fått ut 5040kWh värme och om jag således går över till fjärrvärme så kommer jag behöva 5000kWh från dem?
Eller är jag helt ute och cyklar med min beräkning?

Är medveten om att fjärrvärme sällan varit billigaste alternativet utan snarare bekvämt men hade varit bra att gå något hum om hur många kWh vi kan räkna med att behöva från fjärrvärmen/år gör att hjälpa oss fatta beslut.
 
Hej! Husets energideklaration måste väl säga något om energiförbrukningen även om man behöver dechiffrera den? Känns som man borde ha mer underlag än bara en månad för att gissa på årsförbrukningen. Grundvattenvärme har bra verkningsgrad men grundvattenpumpen drar tyvärr ganska mycket energi och slits med åren.
 
J Josth skrev:
Hej! Husets energideklaration måste väl säga något om energiförbrukningen även om man behöver dechiffrera den? Känns som man borde ha mer underlag än bara en månad för att gissa på årsförbrukningen. Grundvattenvärme har bra verkningsgrad men grundvattenpumpen drar tyvärr ganska mycket energi och slits med åren.
Jodå, ca 20 000kWh / år är energiförbrukningwn totalt.
Jag använde mest januari som ett exempel på uträkningen.
 
Ok, 20000 kWh för enbart uppvärmning då inkl värmepump? Alltså total el-förbrukning ca 25000 kWh/år? Det är är alldeles för mycket med en avancerad värmepump. Totala elförbrukningen i huset inkl. hushålls-el borde inte ligga på mer än 15000 kWh/år om värmepumpen hade fungerat som den ska. Max 10000 kWh/år för uppvärmning med värmepump och drygt 30000 kWh/år uppvärmning utan värmepump.
 
Mitt trähus på ca90 kvm från 1932 med 5 personer i gör av med ca 21000 kWh fjärrvärme, där ingår då varmvatten
 
  • Gilla
Coggy
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, 20000 kWh för enbart uppvärmning då inkl värmepump? Alltså total el-förbrukning ca 25000 kWh/år? Det är är alldeles för mycket med en avancerad värmepump. Totala elförbrukningen i huset inkl. hushålls-el borde inte ligga på mer än 15000 kWh/år om värmepumpen hade fungerat som den ska. Max 10000 kWh/år för uppvärmning med värmepump och drygt 30000 kWh/år uppvärmning utan värmepump.
Nej total elförbrukning. Så det är ink. hushållsel.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mitt trähus på ca90 kvm från 1932 med 5 personer i gör av med ca 21000 kWh fjärrvärme, där ingår då varmvatten
Har ni källare som värms upp då också eller endast 90kvm boyta?
 
C Coggy skrev:
Har ni källare som värms upp då också eller endast 90kvm boyta?
Fullt uppvärmd källare
 
  • Gilla
Coggy
  • Laddar…
Finns fjärrvärme att få tag på hade jag tagit det alla dagar i veckan.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Finns fjärrvärme att få tag på hade jag tagit det alla dagar i veckan.
För att?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mitt trähus på ca90 kvm från 1932 med 5 personer i gör av med ca 21000 kWh fjärrvärme, där ingår då varmvatten

…och mitt trähus från 1926 på ca 186 m2 boyta och 303 m2 atemp gör av med 25 500 kWh fjärrvärme (värme plus varmvatten) rullande 12 mån just nu.

60 m2 källare, två våningsplan plus inredd vind. Golvvärme i badrum och två entréer, i övrigt vanliga radiatorer. Elhandelsområde 3.

Fjärrvärme är väldigt smidigt, liten yta i källaren (fick ett rum till när pannan åkte ut), driftsäkert, i min kommun relativt billigt.
 
  • Gilla
Coggy
  • Laddar…
E Eskilon skrev:
För att?
  • Smidigt
  • Tar liten plats
  • I grunden inte känslighet mot konjunkturen etc.
  • Bidrar inte till att förvärra eleffektbristen likt VP, tvärt om så är många fjärrvärmebolagskunder självförsörjande på el via kraftvärme.
  • Fjärrvärmen tar bort deponier och löser avfallshanteringen på nationell och till viss del europeisk nivå.
  • Tar bort tungmetaller från samhället
  • Bidrar till minskade CO2 utsläpp jämfört typ VP.
  • Stöttar Svenska skogsbruket.
  • Fjärrvärme är en nationell förutsättning för att kunna nå klimatmålen m.h.a. BioCCS.
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
E Eskilon skrev:
Tack för info.
Nu verkar det som att fjärrvärmeanläggningarna inte ska få använda sig av biobränsle längre (eller att det biobränsle fjärrvärmen använder inte längre ska klassas som biobränsle) pga miljöbeslut i EUparlamentet. Hur stor betydelse kommer det ha för fjärrvärmens framtid och värmekostnad?
[länk]
De har beslutat att uppdatera direktivet där de i det uppdaterade direktivet vill hävda att restproduktioer från skogsbruk inte är biobränsle. Så de vill uppdatera direktivet (inget konstigt) men det är inte beslutat vad som uppdateras.

Samtidigt säger IPCC att vi måste ha BIOCCS. I EU vet inte den ena handen vad den andra gör. Men ärendet är inte färdigt ännu. Det har varit på tapeten länge via centraleuropeiska länder som saknar förståelse för skogsbruk, så det finns många starka röster som talar emot. Men skulle det gå helt igenom så påverkar det långt mer än bara fjärrvärmen.
 
Frågan är hur stor påverkan det kommer ha för fjärrvärmens framtid och kostnader, om det går igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.