Hej!

Står inför att skicka in ett bygglov på det hus vi fastnat för. Besökte vår kommande handläggare på Kungälvs kommun mest för att höra om det var OK att placera det nya huset på en annan plats på tomten än var vårt nuvarande hus ligger idag. Det enda diskussionen kom att handla om var dock att han ogillade att vi skulle bygga ett vinkelhus eftersom han ansåg att det inte följde höjdkurvorna på tomten... han tyckte att vi skulle anlita en arkitekt för att rita ett nytt hus som bättre skulle passa med höjdkurvorna :confused:. Han har själv arbetat som arkitekt hela livet...

Vid frågan om han inte skulle godkänna vårt bygglov fick jag svaret att han inte kunde säga nej, men kunde ge nämnden rekommendationer. Och slängde även in att de kanske inte skulle godkänna en takvinkel på 45 grader eftersom det enligt byggtradition ska byggas med 30 grader (vilket inte alls följs i praktiken...). Husföretaget har jiddrat något om att de bygger med 45 grader för att följa Boverkets nya regler sen 1 juli i år. Någon som vet vad det innebär?

Vårt hus ligger utanför detaljplan och jag undrar helt enkelt vad han har för rätt på sin sida. Vad kan jag komma med om bygglovet inte går igenom p.g.a. detta?

Hoppas någon har koll på detta! //Jenny
 
Kanske borde nämna att jag är medveten om att hans jobb är att se att byggnaden passar in i miljön och med tomten, men hans förslag skulle göra lika mycket åverkan på tomten. Han verkade helt enkelt inte förtjust i idén om ett prefabhus på en sluttningstomt...

Tjingeling //Jenny
 
45° taklutning Boverkets nya regler? Låter skumt. Någon som vet.

I Bohuslän är det 33° som anses vara traditionell taklutning. Uppgift från Bohusläns museum 2002.
 
D
Tycker att handläggaren verkar ha mycket resonliga och förnuftiga kommentarer. Det är väl i stor sett hans uppgift att se på just sådana saker? Bor själv i ett hus med 45 graders vinkerl (inte vi som byggt huset) i ett kustsamhälle där traditionell bebyggelse har ca 30 graders takvinkel och är det bågot som jag inte gillar estetiskt med huset så är det just takvinkeln.
 
Låter verkligen helskumt att Boverket skulle kräva 45 graders takvinkel. Någon som hittat dessa byggregler och kan länka till dem? Var inne och letade efter detta på boverket.se men hittade ingenting.
 
klingstrom skrev:
Låter verkligen helskumt att Boverket skulle kräva 45 graders takvinkel. Någon som hittat dessa byggregler och kan länka till dem? Var inne och letade efter detta på boverket.se men hittade ingenting.
Boverket lär inte kräva 45 grader. Däremot så kanske de har ändrat något annat krav, i stil med hur man räknar yta, eller handikappstillgänglighet. Så att hustilleverrkaren kanske modifierat sina ritnigar (istället för att göra om helt efter de nya förutsättningarna).
 
ferdinand_31 skrev:
Hej!

Står inför att skicka in ett bygglov på det hus vi fastnat för. Besökte vår kommande handläggare på Kungälvs kommun mest för att höra om det var OK att placera det nya huset på en annan plats på tomten än var vårt nuvarande hus ligger idag. Det enda diskussionen kom att handla om var dock att han ogillade att vi skulle bygga ett vinkelhus eftersom han ansåg att det inte följde höjdkurvorna på tomten... han tyckte att vi skulle anlita en arkitekt för att rita ett nytt hus som bättre skulle passa med höjdkurvorna :confused:. Han har själv arbetat som arkitekt hela livet...
Jobbar han fortfarande som arkitekt? Som extraknäck? Han kanske menade att ni borde anlita honom, så skulle bygglovet gå igenom utan problem. Liknande "erbjudanden" har man hört talas om.
 
andersmc skrev:
Han kanske menade att ni borde anlita honom, så skulle bygglovet gå igenom utan problem. Liknande "erbjudanden" har man hört talas om.
Utpressning kallas det på ren svenska. Har han uttryckligen sagt att han inte kan förbjuda ett vinkelhus tycker jag att man kan gott och väl strunta i hans personliga åsikter, och se om nämnden går på ferdinand_31s linje.

Herregud, här vill någon bygga sitt drömhus med alla kostnader det innebär och då ska en kommuntjänsteman komma och förstöra allt, bara för att huset i fråga inte följer hans egna ideal. Är vinkelhus så anskrämliga, ska det i så fall stå i översiktsplanen. Lagtexten ska normalt inte lämna utrymme för tolkningar, annars leder det ofrånkomligen till situationer som ferdinand_31 beskriver.
 
Mikael_L
Det är stor skillnad på om det är hans egna personliga åsikter om husets utseende eller om det är uttalade riktlinjer alt. önskvärd områdesutveckling som är fastställd inom kommunen (med dokumenterade regler eller praxis). ...tycker jag!
 
Jag gissar att 45graders vinkeln har att göra med de nya kraven på isolering/uvärde. Smålandsvillan har ändrat sin takvinkel från 38 till 45grader och enligt vår säljare berodde detta på de nya energisnålhetskraven.
 
fialottabus skrev:
Jag gissar att 45graders vinkeln har att göra med de nya kraven på isolering/uvärde. Smålandsvillan har ändrat sin takvinkel från 38 till 45grader och enligt vår säljare berodde detta på de nya energisnålhetskraven.
Intressant, men det låter fortfarande som om han yrar för att dölja en annan orsak till förändringen.
Vänd på det! Skulle Boverket ändra det svenska kulturarvet som olika bebyggelser ger med sina regionala skillnader, bara för att uppfylla nya energikrav? Sverige; landet med falukorv, kungafamilj och 45° takvinkel på alla hus. :D
 
Jag har läst de nya byggreglerna BBR 2006 ett antal gånger från pärm till pärm de senaste månaderna.
Jag kan inte se att det finns någon skrivning om 45 graders takvinkel.
Man får ju för tusan bygga platta tak så varför skulle 30 grader vara något speciellt.

Däremot kan husföretaget gjort en generell konstruktion som skall vara gångbara i hela sverige. Snözonerna är förändrade och snömängden i många fall ökad. Med brantare vinkel på taket så får man ingen kvarliggande snö och kan därför bygga smäckrare konstruktioner som kan fungera från Ystad till Haparanda. Detta är dock ett beslut som fattas hos husproducenten.

Sedan finns det många "tyckare" på kommunerna som kan försena byggen även om det visar sig att de har fel när ärendet överprövats.
Det är en balansgång mellan att få rätt och att få det godkänt i tid.
 
Det som din handläggare kan kräva, är att du bygger enligt gällande plan och vad som beslutats i bygglovet. I bygglovet kan man inte kräva annat än vad som planen reglerar. Tyvärr är det så att om bygglovet kräver något som inte stadgas i planen, måste du ha överklagat det, annars så gäller det.
En förnyftig handläggare har naturligtvis mängder av råd o synpunkter han kan ge dig genom sin erfarenhet, och en förnuftig byggherre tar till vara på det han tycker låter bra. Dock är det så att det är du själv som bestämmer över de saker som ej är reglerade i planen o lovet.
 
Mikael_L
Aahusen skrev:
Det som din handläggare kan kräva, är att du bygger enligt gällande plan och vad som beslutats i bygglovet. I bygglovet kan man inte kräva annat än vad som planen reglerar. Tyvärr är det så att om bygglovet kräver något som inte stadgas i planen, måste du ha överklagat det, annars så gäller det.
En förnyftig handläggare har naturligtvis mängder av råd o synpunkter han kan ge dig genom sin erfarenhet, och en förnuftig byggherre tar till vara på det han tycker låter bra. Dock är det så att det är du själv som bestämmer över de saker som ej är reglerade i planen o lovet.
Men stämmer det där verkligen?

Kan inte (och ska) bygglovshandläggarna väga in estetiska aspekter, förutom det som står i detaljplanen?
 
Snailman
En sak man kan väga in är ju hur bråttom man har med bygget, har man inte bråttom, och får avslag, så kan man ju överklaga till nästa instans, är man då fel ute och inte får godkänt där heller, vet jag inte hur det blir ekonomiskt, man lär väl ha slösat bort en bygglovsavgift då.

Det här med 45 grader, antar att de ökat isoleringen i taket, och om man då fortfarande vill gå upprätt så har de väl ökat takvinkeln till 45 grader, hade säkert gått att ta förhöjt väggliv istället och behållit takvinkeln men det hade nog blivit ett dyrare hus då.

Ibland är det ju ganska poppis att förseslå man anlitar en arkitekt, det är ju inte alla som har obegränsat med pengar, och är det nån som ska bygga tex ett älvsbyhus (mesta av ekonomiska skäl) så är ju denne inte så hjälpt av en arkitekt, man lär ju då antingen få bygga lösvirke eller gå via ett husföretag, och de får ju då bygga ett hus som de aldrig byggt förut, så det är säkert mycket som kan gå fel då jämfört med om de bygger sitt 50:e exakt likadant hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.