Har läst ett par trådar med lite olika metoder att placera ut buntarna på ett smart sätt över taket innan själva läggningen.
Trots lite förklaringar så kan jag EJ förstå hur man skall göra.

I mitt fall är det tvåkupiga standard betongpannor packade i buntar om 5st.

Såå, kan nån förklara på ett enkelt sätt hur jag ska göra steg för steg?

Tack (y)
 
Börja med första raden 60 cm från höger sida på taket, 1 hel rad från nock till takfot (skit i att lägga på de två nedersta raderna)
Fortsätt lägga nästa rad 1,5 m ifrån förra (5x0,3)
Mellan varje helrad lägger du ut två högar i toppen av taket ( dessa motsvarar de två du struntar i vid takfoten)
Fortsätt på samma sätt tills taket är fyllt, eftersom du började 60 cm från högersidan istället för 1,5 så har du (1,5-60 cm tillgodo) , vilket innebär att du kan sluta 90 cm från vänster vindskiva och då täcka hela taket!
Nu lär det inte gå jämt upp men det är lite så jag brukar tänka och sen lägger man till några högar eller tar bort beroende på hur mycket det är kvar efter sista helraden
 
E egge80 skrev:
Börja med första raden 60 cm från höger sida på taket, 1 hel rad från nock till takfot (skit i att lägga på de två nedersta raderna)
Fortsätt lägga nästa rad 1,5 m ifrån förra (5x0,3)
Mellan varje helrad lägger du ut två högar i toppen av taket ( dessa motsvarar de två du struntar i vid takfoten)
Fortsätt på samma sätt tills taket är fyllt, eftersom du började 60 cm från högersidan istället för 1,5 så har du (1,5-60 cm tillgodo) , vilket innebär att du kan sluta 90 cm från vänster vindskiva och då täcka hela taket!
Nu lär det inte gå jämt upp men det är lite så jag brukar tänka och sen lägger man till några högar eller tar bort beroende på hur mycket det är kvar efter sista helraden
Har jag förstått dig rätt?
Se min fina bild där varje orange prick motsvarar en bunt.

Om jag förstått dig rätt i ovanstående, hur lägger du sedan ut pannorna då?
Först hela nedre raden längs takfoten. Sen 2-3 rader nedifrån och upp åt, lätt knack/uppriktning med rak bräda sen fortsätta med 2-3 rader osv osv?
 
  • Handritad skiss av tak med orangea prickar som markerar buntar och siffror för avståndsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De två mellan läggs i samma linje som de översta i övrigt är det så jag menade…
Sen börjar man lägga de två nedersta raderna hela sträckan för att kunna jämka upp lite mellan vindskivorna , helst slipper man kapa, där finns ju några mm spelrum per panna!
När man är nöjd med detta så lägger jag alla pannor i första 60 cm raden ända upp till nock , kontrollerar och justerar att jag är nöjd

glöm inte spika 2 rader runt om hel taket även, runt genomföringar
 
Redigerat:
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Tack nu klarnade det en smula

När du lägger de två första raderna (60cm) blir inte alla buntarna längst till höger ivägen då?
 
Du har nog rätt där , då får man ta bort en bunt extra men det uppstår i så fall bara där vid 60 bunten! Det märker du när du väl står där , lycka till
 
Redigerat:
Börja 150 cm från höger så blir det bra.
 
Ja visst fan dom två nedre raderna är ju uppflyttade till övre läkten så de blir väl aldrig så.

Att detta ska vara så förbannat svårt att förstå för mig men de klarnar väl när man börjar lägga
 
Ser det här rätt ut?
 
  • Tak under konstruktion med träreglar och svarta takplattor på underlagsduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kommer funka , anledningen att jag vill ha första på 60 är att du slipper sträcka dig så jävla mycket ( sned i ryggen) men för dig som är ung kommer det där funka
 
Jag kan leva med att få sträcka lite på mig denna gång. I yrket vill man nog optimera lite mer

Jag skicka samma bild till en kollega som har varit snickare många år. Han sa nej nej nej, de där blev fel
Trött jag blir
 
Vad sa han för anledning ?
 
Vet inte än, ska fråga imorgon.
Men han menade att lägg buntar i alla fack utom det nedre. Bunten som egentligen skall ligga i nedre, den lägger man längst upp till vänster om respektive buntrad.

Jag har ju lagt de två buntar som hör till de två nedre facken till HÖGER om buntraden, vilket han menade va fel.

Nej nu vill jag få klart det här jävla taket

Här är ytterligare en metod.
https://www.byggahus.se/forum/threa...aeggning-av-betongpannor.175688/#post-1349015
 
Börja du lägga så skall du se att fungerar!
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Jag skulle lagt buntarna åt det hållet du ska lägga dom så slipper du vrida varje panna
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.