Hej!

Finns det några regler för detta ur säkerhetssynpunkt? Jag vill ha dom ganska brett isär för att inte förstöra utsikten och slippa känslan av en "plankvägg" Tersassen är byggd ganska högt, ca 2 - 2,5m från mark upp till terassgolvet vid räcket. Spjälorna är bara på 70/17mm.

Mvh Z
 
Nja vet inte om det finns nån regel för detta. Men det borde ju vara så att ett barn inte får igenom huvudet iaf. Så ut och mät på närmsta barn ;).
 
Hej

Citerat från boverkets regelsamling:

Räcken på balkonger, trapplan och trapplopp bör, upp till en höjd av 0,8
meter, utformas så att de inte medger klättring. Vertikala öppningar bör
vara högst 100 mm breda.
Fritt mått i höjdled mellan ett balkongräckes underkant och balkonggolvet
eller mellan ett trappräckes underkant och trappstegens stegnos bör
vara högst 50 mm. Fritt mått i höjdled mellan ett trappräckes underkant
och ett trapplan eller golv bör vara högst 100 mm.
För att barn inte skall kunna fastna med huvudet bör det ovanför en
balkongfront inte finnas horisontella öppningar i intervallet mellan 110
och 230 mm. (BFS 1998:38)


Om din altan är över 2 meter från marken så kanske samma regler som för balkong är lämpligt, dvs högst 10 cm mellanrum mellan spjälorna. Vill du ha maximal utsikt finns ju varianter med metallräcken eller partier av härdat glas.
 
jag såg en som hadde löst det med plexiglas på insidan, då kan man ha långt mellan spjälorna och att det e barnsäkert
 
Patrik71 skrev:
jag såg en som hadde löst det med plexiglas på insidan, då kan man ha långt mellan spjälorna och att det e barnsäkert
Har funderat på glas men det är ganska dyrt. Kollat upp priser och det rör sig kring 1200kr kvm för lamellglas. Men visst skulle vara supersnyggt med runda krýssreglar av typen "krokig trädgren" med lamellglas innanför om du förstår vad jag menar ::)
Har ju sparat en ek i hörnan, går upp genom tralldäcket,  för att få det mer naturligt, så det skulle vara skönt att få bort dom raka fula reglarna och plankspjälorna åxå :)
Självklart vill jag ha väck plastmöblerna åxå :)
 
  • rcke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan...

tror att jag är lite trött såhär en måndags eftermiddag, men kan någon förklara skillnanden mellan alternativen i följande refererade text:

"mellan ett trappräckes underkant och trappstegens stegnos bör
vara högst 50 mm. Fritt mått i höjdled mellan ett trappräckes underkant
och ett trapplan eller golv bör vara högst 100 mm"
 
  • Gilla
Antagligenkanske
  • Laddar…
I det första fallet menas att det bör vara 50 mm från stegnosen på trappsteget till underkanten på räcket vid sidan av trappan. Här är det alltså ett räcke som följer trappans riktning.

Om du tittar på sidan fyra i http://www.eurosvets.se/_filebank/Raka_trappor.pdf

så ser du en bild (högra övre hörnet och lite textförklaring)

I andra fallet så är det ett räcke och golv som är parallella.
 
Så på en vanlig platt altan/balkong en våning från marken upp så ska det vara 10cm mellan golv och underliggare?

N
 
Byggahus-nisse skrev:
Så på en vanlig platt altan/balkong en våning från marken upp så ska det vara 10cm mellan golv och underliggare?

N

Ja det stämmer. Skall man tolka det riktigt så bör det vara max 10 cm men det är inte fel att hålla sig på max 10 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.