Status
Tråden går ej att kommentera.
Sen är det bara att kontaktera klart kontakten. Jag valde att göra detta exempel efter B-standarden. Blev kabeln för lång när man väl ska ha uttaget på plats brukar det gå att dra tillbaka lite från andra ändan om man är försiktig
 
  • uttag_steg4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för Del6: Paneler

Teori:
Panelen tjänar som gränsyta mellan den fasta installationen dvs uttagen och installationskabeln på ena sidan och den rörliga utrustningen som patchkablar och switchar/router och ev direktanslutna datorer.

Väljer man att integrera telefonin så är en panel också en utmärkt spridningspunkt för telefonin. Jag rekomenderar att man alltid har ett seriekopplat teleuttag. Detta för att kunna koppla in adsl utrustning tex. Efterföljande uttag brukar jag parrallellkoppla av smidighetsskäl.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Inkoppling mot fastighetsnätet.

De fasta installationskablarna kallas fastighetsnät och dessa kablar ansluts till panelen på samma sätt som man kontakterar ett uttag. Se bara upp med vilken ledare som ska vart, det varierar mellan olika paneler. Viktigt är att man kopplar efter samma standard som ni gjorde när ni gjorde uttagen. Jag rekommenderade där B-standarden och föjdaktligen är jacket nedan kopplat enligt B-standarden. Som synnes så gjorde jag bara ett jack till detta exemepel men det är bara att göra likadant för resten
 
  • Panel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Telefoni:

Nu har det blivit dags för den del som väcker många frågor: går det att köra telefoni över datanäte och hur?

Jovisst går det och det går bra dessutom.

Det man ska tänka på är hur många serie respektive parrallella uttag man vill ha. Nackdelen med seriella uttag i en panel är att man inte kan lämna dem tomma utan de måste hela tiden var inkopplade med någonting som skickar signalen vidare om inte den prylen används för tillfället. Därför är det smidigt att ha få seriella uttag men man bör ha minst ett ändå för tex ett adsl modem.

Hur får man då till ett seriellt jack?
Jo man ansluter den inkommande telesignalen till stiften 4 och 5 dvs det blå paret i en panel. Nu använder jag en skvätt orange för att tydligöra vad som skulle vara de inkommande teletrådarna.
För att mata signalen vidare till nästa jack så anslut pinnarna 3 och 6 dvs det gröna paret i en panel (B-standard) till 4 och 5 på nästa jack. Vill man nu ha fler seriella jack så gör likadant igen.

 
  • serie.jpg
Parrallella då?

Jo då tar man bara signalen från stift 4 och 5 i det ena jacket och ansluter till 4 och 5 i nästa jack. Dvs så här
 
  • parrallell.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag nämde ju att man inte kan lämna ett seriellt uttag tomt så vad gör man om man nu måste pga att man kanske bara har telefoner som inte hanterar seriekoppling?

Antingen ändrar man kopplingen i panelen vilket jag själv tycker är ett sämre alternativ. Bättre är att göra en vidarekopplingspropp eller vad man nu ska kalla den.

En sådan gör man av två korta spillbitar ledare och en rj45 kontakt. sätt en ledare mellan stift 3 och 4 i kontakten och den andra mellan 5 och 6. Kläm sen ihop kontakten och stoppa den i det seriella uttaget och vips var det vidarekopplat.

En färdig propp

 
  • propp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och därmed har vi alla delar som krävs för att kunna skicka en tele eller datasignal genom vårt nät.

I det här exemplet så fortsatte jag med det intramapde telespåret.
Telesignalen kommer till panelen via det oranga paret. Går vidare genom "proppen" på jack 16 till patchkabeln på jack 15 som matar signalen till jack1. Jack 1 är anslutet till uttaget i något rum där telefonen är inkopplad.

För tydlighetsskull så har jag krympt "huset" i denna bild
 
  • tele.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och för att då ta det hela i lite större skala så tar jag min egen instalaltion som exempel.

Den övre panelen (svart cat6) matar en underpanel med sex jack längst till vänster. Längst till höger matar den med två fyra telejack X två nummer. Första uttaget från höger per nummer är seriellt och de tre efterföljande parrallella. Här går det att se en telepropp i jack 24.

Den undre panelen är fastighetspanelen med just nu 16 jack anslutna ut i huset.

Till vänster om panelerna står basstationen för det trådlösa nätet och på högerväggen sitter husets enda vanliga telejack. Det matas från uttag 12 i panelen dvs det seriella för det nummret och ansluter adsl modemet som ligger nere till höger.

Den andra svarta burken är sändaren till den trådlösa telefonen

datakablaget är blandat: Cat5 UTP, Cat 5 SFTP och Cat 6 UTP. Detta beroende på att jag har uttnyttjat lite vad som har blivit över här och där

Färgstandarden som har använts på patchkablarna är:
Rött: inkommande Internet.
Grönt: Telefoni
Gul: Trådlöst
Orange: Vanlig data

Sen finns det en vit och två svarta vanliga telekablar också som går till trådlösa telefonen och adsl modemet
 
  • kk_ny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ayoub Farman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.