Efter mycket om och men så tror jag att det är dags för bordsågen.
Har inte bestämt mig prisklass men mellan 10-40k och jag vill troligtvis ha en av typen amerikansk cabinetsaw. Det är nog det bästa för mig då jag måste få in sågen genom en dörröppning på 90cm, tror inte en Hammer kommer in där.
Det som är med än så länge:
Laguna Fusion 1, 2 eller 3.
Harvey
Axminster Trader AT254LTS (Harvey ombrandad)
Axminster Workshop AW254TS
Itamac s7 eller s9(ombrandad Harvey)

Vet att förslagen om äldre Rapid Ulmoa Wadkin osv kommer komma men det dyker alldeles för få sådana upp, har väntat i åratal:). Nä wn ny såg blir bättre för mig.

Är det någon som testat sågar på min lista och har något gott eller dåligt att säga?

Lutar just nu åt Axminster eller Laguna då dom finns att köpa i Scandinavien. Dock har Axminstersågen bara 230v 16 amp, går det köpa en strömfördelare som man kopplar på ett trefasuttag?
Det fanns även en norsk butik som sålde Harvey men jag kan inte hitta den, är det någon som vet namnet på butiken?

Har ni några förslag?
 
Om du köper en dyr 1-fassåg kommer jag gräma mig så jag inte kan sova å dina vägnar. Övertygad om att det blir halvmesyr att ordna det i efterhand.
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Precis sådana råd jag behöver, då är det trefas som gäller:).
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag köpte nyligen en AT254LTS då jag ville ha den typen av såg istället för en ”på andra ledden”. Lite nervös för enfas, men än har den inte visat sin svaghet.

Ett par gånger då jag kluvit grovt och krokigt stannade bladet tills jag justerade det som bände snett. Min förra trefassåg brände istället träet medan den skrek vid samma utmaning. Vet inte vad som är bäst.

En del saker som kunde vara bättre som med allt annat, men nu när jag lärt mig hur den funkar, modifierat lite och byggt ett par slädar är den riktigt trevlig att använda. Spånhanteringen är dessutom bättre än på allt jag provat. Jag ångrar mig inte.

Har du ärende åt huvudstaden till får du gärna komma förbi och testa.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Kollade ett par YT videos och folk överlag verkar nöjda med den sågen. Ja det gjorde inte saken mycket lättare.

Kanske hojtar till framöver, är i Stockholm då o då. Vilken sida stan finns du på?


Har kikat en del på ItaMac sågarna men lite rädd då man inte ens vet vad Itamac är för företag, dock är det Harveys sågar. Frågan är väl hur stark motor man ska ha också, 3hk 4hk eller 5.5hk? Svårt är det.
 
Säker på att du inte får in en Hammer genom 90cm? Utan höger bordsbreddare o justerbord är den inte jättebred.
 
Enligt vad jag kan se på nätet är en K3 Basic precis under 90 bred (kanske behöver veven monteras bort) och en Winner strax över. Men om vi ber snällt kanske @Tilman kan gå ut och mäta verklig bredd.

@SamiHus Vallentuna, så att säga Stockholm är kanske att ta i.
 
Med lite god vilja och lite planering är jag rätt övertygad över att även en k3 winner går att få igenom en 90cm öppning.
Jag var ute och mätte på min. Om man plockar av bordsbreddarna odyl (som levereras löst) är den bredaste punkten mellan veven för lutningen av klingan och elanslutningen. Elanslutningen borde även den gå att lossa för att spara några centimeter när man passerar dörröppningen.
Måttband som visar bredden på ett bordssågs elanslutning i en arbetsmiljö, klarar 90cm öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SamiHus och 2 till
  • Laddar…
Jah jag trodde den var större än så. Var nere och mätte nu och tyvärr mindes jag fel, det är tom 86 cm. Nästa problem är ju att min yta för snickeriet inte är tillräckligt stor för ett justerbord, tror jag i alla fall. Det känns i alla fall som att en mindre såg skulle passa bättre.
Vad kostar en Hammer idag? Basic el winner? Får man dem på hjul?
 
Hjul och hävstång finns som tillval. Basic har något mindre slaglängd och går inte att uppgradera på samma sätt som winner. Parallellanhållet är lite klenare. Men kvalitén är annars inte sämre, tror jag.
Kan löna sig att ringa eller mejla till Felder i Sverige. Ibland får man ett bättre pris än på webben, särskilt om man gör tillval.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Fick tyvärr till svar att ItaMac sågen jag vill ha tillverkas på beställning. Vill inte bli sittande i ett år av väntan.
Så just nu är nog Axminstersågen i topp. Fusion 1 är ju lite mindre och skulle nog egentligen passa bättre i mitt utrymme men jag tror jag skulle pngra mig rätt snabbt. Fusion 3 verkar bättre, dock enfas också tråkigt nog och rätt dyr.

Såg att Festools nya TKS med Sawstop grejen var mycket större än jag först trodde. Visst är jag helt fel ute när jag funderar på den?

ingen som har några andra idéer?
 
SamiHus SamiHus skrev:
Visst är jag helt fel ute när jag funderar på den?
Ja det tycker jag. Som stationär såg för möbelsnickeri finns det betydligt stabilare o bättre val än Festoolsågen.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ja det tycker jag. Som stationär såg för möbelsnickeri finns det betydligt stabilare o bättre val än Festoolsågen.
Ja och det vet man ju men bra och få höra det. Men jäklar vad stor den var, hur fasiken ska släpa med sig den? Undra vem Festool tänkt ska använda den? Känns för stor med justerbordet för någon att släpa med sig.
 
Glöm Festool. För klen stomme. Vad hjälper det att ställa in på tiondelsmillimeters om stommen sviktar 2mm underr belastning.

Sawstop behöver du inte. Däremot behöver du en ordentlig klyvkniv som följer med klingan upp och ned och som inte sticker upp över klingan. Och så behöver du ett klingskydd på arm.
Det tar för mycket tid att hålla på och bygga jiggar och skydd av olika slag för alla sågsnitt som inte är genomgående. Att såga utan klyvkniv och klingskydd på amerikanskt vis är för farligt för min smak.

Trefas motor på minst 2,2 gärna 3 kW behöver du.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Själv skaffade jag en Laguna Fusion 3 för ca ett år sen, har tyckt det har varit en mycket bra såg.
Är van med stora Martin, Altendorf och Griggio- justersågar på storsnickerier, men ville ha en mera kompakt modell till snickarboden där hemma.

Några plus och minus:

+ Väldigt plant och stabilt gjutjärnsbord, spåren för tillbehör är bra frästa och i linje med sig själva och klingan (detta går att justera såklart)

+ Tjock plåtstomme (detta i kombination med gjutjärnsbordet gör att jag inte märkt av några vibrationer)

+ Anhållet verkar vara av god kvalité, gillar aluminiumextrusionen som man kan ställa lågt eller högt beroende på vad man sågar. Anhållet glider som på luft, har aldrig använt en såg med så lätt flyttat anhåll, men när man väl låser det så sitter det som berget och det "flexar" inte heller

+ Justeringen för klinghöjd och -vinkel är enkel, hjulen man snurrar på verkar vara kvalitativa och de är rentav snygga. Vinkelinställningen är faktiskt snabbast av alla sågar (med manuell inställning) jag provat.

+ Möjligheten att utrusta sågen med en sk. "dado-stack" så man snabbare kan såga tappar och dylikt är ett stort plus i mina ögon, har dock ännu inte haft behovet att införskaffa en sådan ;p

+/- Har bara använt sågen utan spånsug eftersom sågen samlar största delen av dammet inuti stommen, det har fungerat helt ok, en del fint damm kommer dock upp genom insatsen runt klingan.

- Motorn är vad jag förstått en menad för amerikanskt 220V "kraftström) därav är den bara 2,5kW, har ännu inte fått motorn att stanna men den belastas uppenbarligen mycket då man t.ex klyver genom kärnan i en ekplanka

- Ytan framför klingan är i mina ögon lite liten, detta märks dock endast då man sågar 45+ graders vinklar med ett såndär vinkelsågsanhåll(?)

All in all så är sågen perfekt för den typen av finsnickeri och möbeltillverkning jag sysslar med!
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.