Hej bor i villa med kalhygge runtom, slutavverkades för tre år sedan, grannen äger marken (är ca 4 hektar) och jag är väldigt sugen att fråga vad han vill ha för den

Hur gör man egentligen, är helt nollad tanken är att jag ska behålla det som skogsmark mest för att kunna gå och pula med när tid finns och att det ska bli roligt för barnen att kunna härja lite fritt under uppväxten

Räcker det att jag frågar grannen, har någon som värderar marken och köper eller är det en massa annat å tänka på tex skatter osv?

Tack på förhand!
 
Du kan alltid fråga, men jag har väldigt svårt att se att nuvarande ägare skulle vilja göra sig av med mark, den kan ju bara stiga i värde då ingen ny tillverkas och befolkningen ökar hela tiden...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Är de 4 hektaren en egen fastighet är det juridiskt möjligt under förutsättning att markägaren vill sälja. Ge ett saftigt bud, så får du se!
Är marken en del av en större fastighet är det inte säkert att Lantmäteriet tillåter avstyckning av ett så litet skogsskifte, Fastighetsbildningslagen kan sätta käppar i hjulet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är de 4 hektaren en egen fastighet är det juridiskt möjligt under förutsättning att markägaren vill sälja. Ge ett saftigt bud, så får du se!
Är marken en del av en större fastighet är det inte säkert att Lantmäteriet tillåter avstyckning av ett så litet skogsskifte, Fastighetsbildningslagen kan sätta käppar i hjulet.
Tack för svar tittar man på Lantmäteriets flygbilder med "tomt avgränsningar " ska det enligt min uppfattning vara en egen lott
 
C CCGDE skrev:
Tack för svar tittar man på Lantmäteriets flygbilder med "tomt avgränsningar " ska det enligt min uppfattning vara en egen lott
Är marken en egen fastighet? Om du klickar på den så står det typ Skogshult 3:16? Det står inte Skogshult 3:16 (2)? Det sistnämnda tyder på att det är en fastighet som består av flera skiften.
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är marken en egen fastighet? Om du klickar på den så står det typ Skogshult 3:16? Det står inte Skogshult 3:16 (2)? Det sistnämnda tyder på att det är en fastighet som består av flera skiften.
Okej tack står som det första bara tex skogshult 1:18
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.