Jag felanmälde min solcellsanläggning, inköpt av Telge Energi, den 30 JUNI. Därefter har jag vid upprepade tillfällen påmint med klent resultat.

Felet: Grid voltage high (GVH).

GVH kan innebära dels att nätet är för klent, vilket det INTE är – det har jag kollat upp med nätägaren (Uddevalla Energi).

GVH kan även vara ett resultat av att neutralledaren har dålig kontakt i växelriktaren – detta enligt Uddevalla Energi. Dessa uppgifter har Telge fått tidigt under augusti månad.

Säkerligen 15-20 mejl och telefonsamtal med Telge (solcellsgruppen och säljaren) utan att de behagar lösa problemet. Vid kontakt med solcellsgruppen centralt hänvisar de till säljaren för att felanmäla.

Ingen återkoppling från ansvariga tekniker har skett, så någon status på anmälan har jag ingen uppgift om. Kontaktuppgifter till tekniker behagar inte Telge lämna, utan allt måste gå via Telges solcellsgrupp/säljare.

Konsumentköplagen säger att fel på nyinstallation skall åtgärdas inom skälig tid, vilket enligt konsumentrådgivare är vida överskridet med tre månaders väntetid.

Kan man verkligen lita på Telge Energi? Andra kunders erfarenheter rörande felanmälan och Telge?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A amgbg skrev:
Jag felanmälde min solcellsanläggning, inköpt av Telge Energi, den 30 JUNI. Därefter har jag vid upprepade tillfällen påmint med klent resultat.

Felet: Grid voltage high (GVH).

GVH kan innebära dels att nätet är för klent, vilket det INTE är – det har jag kollat upp med nätägaren (Uddevalla Energi).

GVH kan även vara ett resultat av att neutralledaren har dålig kontakt i växelriktaren – detta enligt Uddevalla Energi. Dessa uppgifter har Telge fått tidigt under augusti månad.

Säkerligen 15-20 mejl och telefonsamtal med Telge (solcellsgruppen och säljaren) utan att de behagar lösa problemet. Vid kontakt med solcellsgruppen centralt hänvisar de till säljaren för att felanmäla.

Ingen återkoppling från ansvariga tekniker har skett, så någon status på anmälan har jag ingen uppgift om. Kontaktuppgifter till tekniker behagar inte Telge lämna, utan allt måste gå via Telges solcellsgrupp/säljare.

Konsumentköplagen säger att fel på nyinstallation skall åtgärdas inom skälig tid, vilket enligt konsumentrådgivare är vida överskridet med tre månaders väntetid.

Kan man verkligen lita på Telge Energi? Andra kunders erfarenheter rörande felanmälan och Telge?
Bemötandet grundar sig alldeles säkert på att de inte har personal för att felsöka/åtgärda utan har all personal ute och monterar allt de sålt. Företagen säljer hellre än att ta hand om bef. kunder. Troligen inget unikt för Telge tyvärr
 
M mortimer skrev:
Bemötandet grundar sig alldeles säkert på att de inte har personal för att felsöka/åtgärda utan har all personal ute och monterar allt de sålt. Företagen säljer hellre än att ta hand om bef. kunder. Troligen inget unikt för Telge tyvärr
Just Telge Energi har fått pris för bästa kundnöjdhet mm mm i flera år. Men, detta var ca 10 år sedan.
Numera verkar man köra det med vänster hand och har både usel kundservice och höga påslag och avgifter.
Telge lever på gamla meriter uppenbarligen än idag.

Är medlem i en vindandelsförening, SoliVInd (jag vet..) Sveriges största vindkooperativ fö, som tyvärr i feb 2021 gått över till Telge för elhandeln och admin.
Jämfört med tidigare är typ alla extremt missnöjda.
Fakturor är fel, information är fel, över 20 öre i profilpåslag för de som har rörligt pris, omöjligt att komma i kontakt med k-tjänst etc etc.
Man gav dessutom felaktigt rådet till föreingen att INTE terminssäkra inköpet av el (vi mäste sälja all el på Nordpool där den produceras och sedan återköpa den i det elområde vi bor i i landet), trots att man säger sig ha tillgång till proffesionella elhandlare. Dessa visste redan i början av 2021 vad de nya kablarna från SydNorge skulle innebära för elpirserna i sydSverige, men istället för ett högre andelspris baserat på terminssäkring, så gick nästan föreningen i konkurs när priserna började ticka uppåt hösten 2021.
För deras tjänst betalar vi 200.000/mån... Utöver det så får de sälja all el till alla våra medlemmar, som inte är baserad på andelar man äger.
 
K karlmb skrev:
Just Telge Energi har fått pris för bästa kundnöjdhet mm mm i flera år. Men, detta var ca 10 år sedan.
Numera verkar man köra det med vänster hand och har både usel kundservice och höga påslag och avgifter.
Telge lever på gamla meriter uppenbarligen än idag.

Är medlem i en vindandelsförening, SoliVInd (jag vet..) Sveriges största vindkooperativ fö, som tyvärr i feb 2021 gått över till Telge för elhandeln och admin.
Jämfört med tidigare är typ alla extremt missnöjda.
Fakturor är fel, information är fel, över 20 öre i profilpåslag för de som har rörligt pris, omöjligt att komma i kontakt med k-tjänst etc etc.
Man gav dessutom felaktigt rådet till föreingen att INTE terminssäkra inköpet av el (vi mäste sälja all el på Nordpool där den produceras och sedan återköpa den i det elområde vi bor i i landet), trots att man säger sig ha tillgång till proffesionella elhandlare. Dessa visste redan i början av 2021 vad de nya kablarna från SydNorge skulle innebära för elpirserna i sydSverige, men istället för ett högre andelspris baserat på terminssäkring, så gick nästan föreningen i konkurs när priserna började ticka uppåt hösten 2021.
För deras tjänst betalar vi 200.000/mån... Utöver det så får de sälja all el till alla våra medlemmar, som inte är baserad på andelar man äger.
Jag skulle tro att Anledningen att de är svåra att nå är just att det är ett elhandelsbolag som många andra, som ökad belastning p.g.a de höga elpriserna som varit, att de troligen flyttat personal internt till solcellsavdelningen där de har samarbete med 1komma5(Cellsolar) om jag minns rätt. De är underdimensionerade/underbemannade helt enkelt för trycket/efterfrågan
 
M mortimer skrev:
Jag skulle tro att Anledningen att de är svåra att nå är just att det är ett elhandelsbolag som många andra, som ökad belastning p.g.a de höga elpriserna som varit, att de troligen flyttat personal internt till solcellsavdelningen där de har samarbete med 1komma5(Cellsolar) om jag minns rätt. De är underdimensionerade/underbemannade helt enkelt för trycket/efterfrågan
De får 200000 per månad av oss men har inte tagit in någon extra personal mer än en konsult som inte sitter i kundtjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.