Hej. Jag har en anläggning 39 st paneler på 300 watt kopplade med i två slingor 18 respektive19 st. Växelriktaren är en Solar edge 17 kWh, där båda ingångarna nu är upptagna. Jag vill nu utöka anläggningen med ca 5 kW i trädgården och använda nuvarande v-riktare. Frågor som uppkommer är då
1. Går det att utöka slingorna på något sätt utan att behöva koppla om på taket?
2. Måste jag ha samma effekt på de nya panelerna som de gamla?

Har sökt högt och lågt efter info om detta men inte hittat något om detta så nu får byggahus samlade expertis rycka in. /Per
 
Har du inga effektoptimerare på varje panel? Vilken typ?
Vad är det för panelfabrikat och typ?
Vilken typ av SolarEdge är det mer bestämt. De heter ungefär SE17k-N4 SetApp.
Har den display eller saknar sådan?

De firmor som du har kontaktat och som säljer solcellspaneler vet väl sådant, vad säger de hur du ska göra?
 
Ja det sitter en effektoptimerare per panel vilken typ vet jag ej och står ej heller i offerten. Panelerna är Trina solar. Har varit i kontakt med firman som installerat men får inget vettigt svar, säljare har inte denna kunskap verkar det som. Växelriktaren är Solar edge SE 17K-E-01
 
Det är väldigt viktigt att du tar reda på vad det är för typ av effektoptimerare som dina paneler är kopplade till. Märkligt att din installatör inte har anget vad de har sålt till dig i sin offert och kontraktet. Om din installatörsfirman vägrar att hjälpa dig, då får du själv upp på taket och lossa en panel och se vad det är för effektoptimerare.
Men har din SolarEdge växelriktare display eller saknar den det?
 
Den har display
 
Du måste ta reda på vad du har för effektoptimerare.
Ladda ner databladet för din växelriktare SE17k, där står data.
Ladda även ner databladet för dina effektoptimerare(ta reda på vilken typ du har), där står också nyttig data.
Eftersom din växelriktare har display, är den nog ca från år 2018 eller äldre. De tog bort displayen ca början av 2019 och gav dem ett namntillägg "N4 SetApp".
Du säger firman som installerade din anläggning saknar kunskap om SolarEdge. Låter inte betryggande vid ev. framtida garantiskador. Kanske saknar de ännu mer grundläggande kunskaper?
 
Redigerat:
Kunskapen finns nog på firman, men kanske inte just hos säljare. Det märks väl att hela världen vill ha solceller och min lilla ev. affär blir inte högprioriterad.
Ja, v-riktaren är installerad april 2018. Ska ligga på dem eller bege mig upp på taket. Men går det principiellt att "grena" två slingor till en vid v-riktaren eller faller projektet redan där?
 
Du har nu en sträng med 19 st seriekopplade SolarEdge-effektoptimerare kopplad till växelriktaren medelst 2 st MC4-kontakter( 1 st plus och 1 st minus)

Sedan har du ytterligare en sträng med 18 st seriekopplade SolarEdge-effektoptimerare kopplad till växelriktaren också medelst 2 st MC4-kontakter.

Man får ha upp till ca 11,25 kWp(kan vara mer beror på typ av effektoptimerare) i en seriekopplad sträng på en sådan SolarEdge-växelriktare. Men som sagt, kolla i databladet. De nya tillkommande panelerna behöver inte vara just 300 Wp, utan kan vara svagare eller starkare.
Det står i databladet för just din typ av SolarEdge-effektoptimeraren minimiantal och maximalantal som får seriekopplas i en enda sträng.

Men du har väl fått dokumentation över din anläggning av installatörsföretaget. Ritning över panelplaceringen på taken, vind- och snölastberäkning, kWh-årsskördsberäkning, lista över komponenter, montagematerial fabrikat och typ m.m.
 
Redigerat:
Tack för svaren ska jag först säga:) ska jag förstå det som att jag kan lägga samtliga 39 paneler i en sträng och göra en ny sträng för nyinstallation i trädgården? Effekten är 11.7 kW för de 39 panelerna på taket, vid kalla soliga aprildagar kan anläggningen generera några kw mer. Blir detta ett problem, blir allt över 11.25 kwp bara värmeförlust eller går v-riktaren i strejk?
 
Ingen mening att du spekulerar. Ska man bygga ut något måste man först veta vad man har att bygga på.
Lita inte på vad din installatörsfirma säger du har för typ av SolarEdge-effektoptimerare. Det behöver inte stämma, de kan ha dåligt ordningssinne och i verkligheten satt dit annan typ än vad de säger.
 
Ber att få återkomma efter takbesök. Tack så länge.
 
Nuså, gillar inte vara på taket men nöden .. solaredge p505 heter optimeraren. Enligt databladet kan man vid trefast ha max 50 paneler på en sträng. Maxeffekt mycket riktigt 11.25. Funkar det då att sammanfoga de två nuvarande strängarna till en vid v-riktaren, dvs inte behöva koppla om på taket och sedan lägga en ny sträng på den nu fria dc-ingången på 5 kw?
 
Redigerat:
Ok, toppen. Kanske kan du oxå hjälpa mig med konfigurationen. Går det att förlänga nuvarande strängar och tillföra 2.5 kw på varje sträng? Då skulle nya kablar ut till nya panelerna i och sedan in i vriktaren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.