Har ca 20ha skog, mycket gran och tall. Funderar bygga en timmerlada på marken för förvaring av fyrhjuling o timmervagn och kanske ha någon kamin för värma sig också.

Vad behövs för ett sådant bygge? Tänkte köpa ett portabelt sågverk för sågning av stockarna.

Behöver väl ta hjälp för kranlyft av stockar till taket.
 
U
Mycket tid och lång förberedelse.
Börja med att räkna ut mängd, hitta lämpliga furor, barka av och låt torka ett år.
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Kolla in "cowboykåken" om du inte sett den, finns (fortfarande hoppas jag) på SVT..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolla in "cowboykåken" om du inte sett den, finns (fortfarande hoppas jag) på SVT..
Tack för tipset, ska kolla igenom.
 

Bästa svaret

Skall du få det färdigt med en rimlig arbetsinsats skall du bygga av blockat timmer. Såga timret på två motstående sidor som blir utsida och insida på väggen. Sedan knutar du ihop det med raka knutar och sågar draget med motorsåg.

Du behöver:
-Motorsåg i storleksklassen 45-50 kubik
-Vanlig yxa på cirka 1 kilo. Jag tycker Billnäs 12.2 är överlägset bäst men det duger med en helt vanlig Wetterling eller Hults Bruk eller Gränsfors huggyxa.
-Barkkniv Gränsfors och Billnäs är bäst tycker jag men andra modeller duger också. Härmän Taonta brukar vara prisvärda.
-2 st "klaasar". Jag tror de heter hållhakar på högsvenska. Går att svetsa ihop av 20mm rundjärn.
-Dragjärn. Brukar gå att hitta begagnat. Mitt är säkert över 100 år kanske rentav 200 men det fungerar bra.
-Bila att justera stocksidorna med i knutarna. Brukar gå att hitta begagnad. Jag kommer inte överens med Gränsfors bilor men många andra tycker de är bra.
-vattenpass
-timmermanspenna
-täljkniv
-slipsten och bryne för att hålla verktygen vassa.
-32mm stämjärn och gummiklubba att slå på stämjärnet med
-Stor klubba "knuutklåbbo". Jag använder en stor plastklubba av den sorten som de säljer att slå ned stängselstolpar med. Är man sparsam kan man borra hål i en rå stockbit och kila fast en ungbjörk som skaft men då får man snickra ny klubba med några dagars mellanrum.
-Färglina och färgpulver.
-Någonting att borra 38mm dymlingshål med. Så kraftiga borrmaskiner är tyvärr dyra men för hobbytimring kan du klara dig med navare eller tvåhandsborrsväng.
-Stanley eller motsvarande stor timmermansvinkel med metrisk gradering.
-Stor stocksax
-Stor kofot

Och säkert någonting som jag har glömt i hastigheten. Om du får tag på en begagnad Hällnäslyft så underlättar den arbetet.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 5 till
  • Laddar…
Jag lägger till på listan.
-Skyddsutrustning för motorsågsarbete
-En vändhake att rulla stockar med underlättar arbetet och sparar ryggen men man klarar sig utan.
-En handslägga att slå på "klaasan" med. Slår man på dem med yxklacken tappar ögat formen och sedan får man inte yxskaftet att sitta fast.
-Stor grovtandad fogsvans kan behövas ibland om man inte är van att såga precist med motorsåg. Min är en Disston nummer 7 med 28 tums blad och 4 1/2 tänder per tum. Är man van att såga exakt med motorsåg klarar man sig oftast utan den vid nytimring.
 
Satsa på att bygga i skiftesverk då det är lättare, inga tunga timmerblock, och man kan få ut mer ur varje stock.
Vid lador o dyl är det tillräckligt och blir en snygg timring som enklare kan göras i önskad längd och bredd.
För sågning skaffa en såg typ logosol med kedja. Är tillräcklig för mindre mängder att såga och vid skiftesverk blir det kortare stockar som behöver hanteras.
Lycka till
 
Kul projekt!
Hellt rätt att använda fastighetens skog till byggnation, en välbyggd timmer lada kan du ha glädje av hela livet och efter din tid kommer den kunna göra nytta i hundratals år och dessutom binda koldioxid. Ett sånt bygge kan ge dej timmringserfarenhet och dina eventuella efterkommande ett rejält minne av dig och din skog.
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.