Skall testa att styra ett elelement 1000W (2 säkringar/brytare i elskåpet). Antar att det är två faser.
Vilken shelly rekomenderas? Funderar på Shelly pro 2PM (två kanaler) för detta. Eller räcker det med Shelly pro 1PM.

Dessutom vilken kontaktor?
(kommer att anlita elektriker, men beställa själv).

(I slutändan skall jag styra allt via Home Assistant/nordpool som jag har klart och installerat på Rasperry Pi 4.)
 
Är det två faser så skulle kanske Pro 2 lösa uppgiften utan kontaktor, specen är inte 100% tydlig.
Med kontaktor kan du ha i princip vilken Shelly som helst med ett relä i sig. Varken Pro 1PM eller Pro 2PM kan mäta energiförbrukningen i detta fall så det är lite overkill att välja en PM.
 

Bästa svaret

H
För att förtydliga ovan. När du använder en kontaktor så går strömmen till elementet inte igenom shellyn utan den skickar bara en signal till kontaktorn att den ska släppa igenom strömmen. Därav så kan inte shellyn mäta strömmen och en pm blir onödig.
 
H halj skrev:
För att förtydliga ovan. När du använder en kontaktor så går strömmen till elementet inte igenom shellyn utan den skickar bara en signal till kontaktorn att den ska släppa igenom strömmen. Därav så kan inte shellyn mäta strömmen och en pm blir onödig.
Tack för ett bra svar!! Kanske helt fel med 2PM (1PM).

Men det kanske rentav är så att kontaktorn kan slopas? Vet inte vilken info som saknas. Troligen så undrar du över säkringsstyrkan. Huvudsäkringen är 16A, och varje fas säkring är MSC 110 C10) 10A antar jag.
 
Är det 230 V element eller 400 V? Om det är 230 V behöver du ingen kontaktor, använd då hellre två st 1pm, en för varje element.

Edit: såg nu att du skriver Ett (1) element, på två faser, då är det 400 V.
 
H hakfre skrev:
Är det 230 V element eller 400 V? Om det är 230 V behöver du ingen kontaktor, använd då hellre två st 1pm, en för varje element.

Edit: såg nu att du skriver Ett (1) element, på två faser, då är det 400 V.
Behövs det kontaktor då?
 
S styren skrev:
Behövs det kontaktor då?
Ja, och som nämnts tidigare så ger strömmätningsfunktionen i ”PM” modellen ingen vettig information när man styr en kontaktor. En Shelly 1 Pro och en kontaktor löser din styrning.
 
H
Vad jag vet så är det bara shelly 3EM som klarar energimätning över olika faser. Den har också en utgång för en kontaktor om man vill styra lasten över elementet. Dock rätt dyr så tar rätt lång tid att tjäna igen den.

Du kan dock mäta på en fas med en shelly 1 pro pm.
Problemet är bara att du då mäter strömmen i fasledaren och spänningen mellan fas och nolla. Du måste alltså korrigera att du har 400v istället för 230 genom att multiplicera med √3. Alltså: P = (U*I)*rotenUr(3)

Nu är jag ute på hal is men vill minnas att du även ska kompensera för förskjutningen på 30grader mellan huvudspänning och fasspänning. Alltså dela med cos(30). Slutligen fås P = U*I*√3/cos(30)=U*I*2

Ser gärna att någon mer kunnig bekräftar detta men isåfall kan du mäta på en fas och multiplicera med 2.
 
Attitudeswe
Om det bara är ett pluttelement du skall styra så blir det ju billigare att köpa ett nytt wifi element med stickprop än att ringa hem en elektriker
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om det bara är ett pluttelement du skall styra så blir det ju billigare att köpa ett nytt wifi element med stickprop än att ringa hem en elektriker
Finns det el-element med Ethernet (kabel)? (Helst ingen Wi-Fi)
 
H hakfre skrev:
Ja, och som nämnts tidigare så ger strömmätningsfunktionen i ”PM” modellen ingen vettig information när man styr en kontaktor. En Shelly 1 Pro och en kontaktor löser din styrning.
Vilken kontaktor?
2-polig 25A (eller?)
400V (troligen eller högst sannolikt?)
tyst (brumfri?)

Gärna ett förslag, tack! (Det jag vet är att det är 2 brytare i elskåpet och dom tar 2 platser)
 
Jag installerade nyligen Hager ESC425S & Hager ESC225S. Funkar fint. 225S har ett lätt brum men den andra är knäpptyst. Ingen av dem är störande.
 
T Tobbe_C skrev:
Jag installerade nyligen Hager ESC425S & Hager ESC225S. Funkar fint. 225S har ett lätt brum men den andra är knäpptyst. Ingen av dem är störande.
Tack, för förslag. Tänkte köpa denna
Hager Brumfri kontaktor 4NO 25A 230V AC. Den är på 230V, och elementet på 400V.

Även DENNA:
Hager Brumfri kontaktor 2-pol 25A 230V 2NO 1-modul
(undrar lite över om NO är rätt?)
 
S styren skrev:
Tack, för förslag. Tänkte köpa denna
Hager Brumfri kontaktor 4NO 25A 230V AC. Den är på 230V, och elementet på 400V.

Även DENNA:
Hager Brumfri kontaktor 2-pol 25A 230V 2NO 1-modul
(undrar lite över om NO är rätt?)

Undrar lite över isolationsspänningen på 250V på ovan kontaktor.
Kanske måste gå upp till 440V isolationsspänning. Någon som vet?
ESC240S kanske är ett bättre val?
 
S styren skrev:
Tack, för förslag. Tänkte köpa denna
Hager Brumfri kontaktor 4NO 25A 230V AC. Den är på 230V, och elementet på 400V.

Även DENNA:
Hager Brumfri kontaktor 2-pol 25A 230V 2NO 1-modul
(undrar lite över om NO är rätt?)
NO=Normaly Open
NC=Normaly Closed
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.