Jag ska fräsa in VP-rör och kopplingsdosor i mina väggar i vardagsrummet och lösningen kommer se ut som på bilden nedan. Vad ska jag ha för kopplingsdosor till alla uttag?

Väggen är gjord av lite puts och sen tegel på insidan.



Schematisk bild av installationsplan för TV med angivna uttag.
 
LoweW
Vad ska det användas till? Högtalarkablar etc eller ström?
 
Förlåt, dåligt med info. Det ska bara vara el till el-uttag. Alla ska vara som den på bilden förrutom den bakom Tvn som ska vara mer infälld så den inte sticker ut.

Visa bilaga 645069
 
  • Väggmonterat dubbeluttag för el i vit design.
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Vad ska det användas till? Högtalarkablar etc eller ström?
Det är väl samma dosor oavsett, eller ställer du frågan för att kunna peka med pekpinnen om det råkar vara ström?

Jag hade kört på apparatdosor, och satt fast dom med typ gipsbruk. Finns speciella för muraren, men jag gissar att det funkar med vilken som.
 
  • Gilla
dsquar3i
  • Laddar…
dsquar3i dsquar3i skrev:
Förlåt, dåligt med info. Det ska bara vara el till el-uttag. Alla ska vara som den på bilden förrutom den bakom Tvn som ska vara mer infälld så den inte sticker ut.

[media]
Om du vill ha att den sticker ut minimalt, och ändå ha mer än ett uttag, bör du sätta en 1,5 dosa
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Det är väl samma dosor oavsett, eller ställer du frågan för att kunna peka med pekpinnen om det råkar vara ström?

Jag hade kört på apparatdosor, och satt fast dom med typ gipsbruk. Finns speciella för muraren, men jag gissar att det funkar med vilken som.
Har du någon länk till några apparatdosor som är bra och funkar att fräsa in i väggar eller funkar "alla" typer?
 
nimhed nimhed skrev:
Typ denna

[länk]

Sätt två bredvid varandra bakom tv, så kan du få två uttag utan att det bygger ut så mycket.

Grymt! Stort tack!

Och dom uttagen kan jag använda bakom alla uttag förrutom det under TVn va? För där måste jag ha utgångar/ingångar för VP-rör som går både från vänster, höger och uppåt?
 
dsquar3i dsquar3i skrev:
Grymt! Stort tack!

Och dom uttagen kan jag använda bakom alla uttag förrutom det under TVn va? För där måste jag ha utgångar/ingångar för VP-rör som går både från vänster, höger och uppåt?
Jag skulle säga att det funkar även där. Bocka till vp-röret med en fjäder, alternativt ta upp ett till hål med ett 16mm borr
 
dsquar3i dsquar3i skrev:
Grymt! Stort tack!

Och dom uttagen kan jag använda bakom alla uttag förrutom det under TVn va? För där måste jag ha utgångar/ingångar för VP-rör som går både från vänster, höger och uppåt?

Toppen! Tack :)
 
LoweW
nimhed nimhed skrev:
Det är väl samma dosor oavsett, eller ställer du frågan för att kunna peka med pekpinnen om det råkar vara ström?
Ingen pekpinne från mig :) Finns många fina lösningar på infällda högtalaruttag etc från Schneider som är värda att tipsa TS om.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
dsquar3i dsquar3i skrev:
Förlåt, dåligt med info. Det ska bara vara el till el-uttag. Alla ska vara som den på bilden förrutom den bakom Tvn som ska vara mer infälld så den inte sticker ut.

[media]

Här är en pekpinne från mig då, det jobb du ska göra med att sätta vprör och dosor till elluttag är auktorisationskrävande arbete, bara så att du vet (y)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Här är en pekpinne från mig då, det jobb du ska göra med att sätta vprör och dosor till elluttag är auktorisationskrävande arbete, bara så att du vet (y)
Jodå, det vet jag. Har en polare som är elektriker som ska komma om någon vecka, men han är sämst på att svara så jag vill bara ha allt inköpt innan han kommer. jag kommer fräsa själv men han kommer hjälpa till med vp-rör/flexslang och installation.

Det borde vara ett ok upplägg va? ;)
 
richardtenggren
U Uffe A skrev:
Om du ska fräsa in dosor i tegelvägg ska du använda dessa

[länk]
Dessa säljs på Jula också, dock bara den grunda varianten vill jag minnas.
Men det är verkligen en fröjd att använda dessa :)
 
  • Gilla
dsquar3i
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.