Hej,
för snart ett år sedan satte jag upp solceller. Besiktade aldrig installationen efteråt tyvärr. Solcellerna har producerat under nästan hela 2022 (inkopplat o klart 18 januari).

Nu har jag börjat misstänka lite problem efter installationen. Vatten har plötsligt börjat rinna ned mellan taket och hängrännan, dvs inte i hängrännan, på vissa ställen. Har varit uppe och kikat i rännan, ingen skit el dyl, men kan ej inspektera krokarna/pappen då jag endast kan kika i rännan "en bit ifrån"... huset är ett tvåplanshus och jag har ca 7,5 meter från marken till hängrännan. Uppstigningslucka på taket så vanligtvis når jag taket från denna, men nu sitter solcellerna så tajt mot sidorna på taket att jag inte törs ta mig ned från luckan till hängrännan (kanten är ca 20cm bred att gå på +8m upp...)

Känslan är att vatten rinner under fotplåten (enl. röd pil i bild), och varför det skulle göra det helt plötsligt, har jag ingen bra förklaring på. Taket är från 2017, råspont, takpapp, strö- & bärläkt, betongtakpannor.

Detaljerad teknisk ritning av byggkonstruktion med måttangivelser och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kikade i rännan från distans såg jag dock två skadade takpannor under en av panelerna, där kabeln går upp till första panelen, som inte såg så förtroendeingivande ut. Detta har gett mig en olustig magkänsla för hur resten av installationen ser ut...

Vilka möjligheter har jag att besikta installationen i efterhand samt reklamera detta efter att anläggningen är driftsatt och använd i snart ett år?

Tacksam för råd!

Mvh
 
Redigerat:
J
P Perkylainen skrev:
Hej,
för snart ett år sedan satte jag upp solceller. Besiktade aldrig installationen efteråt tyvärr. Solcellerna har producerat under nästan hela 2022 (inkopplat o klart 18 januari).

Nu har jag börjat misstänka lite problem efter installationen. Vatten har plötsligt börjat rinna ned mellan taket och hängrännan, dvs inte i hängrännan, på vissa ställen. Har varit uppe och kikat i rännan, ingen skit el dyl, men kan ej inspektera krokarna/pappen då jag endast kan kika i rännan "en bit ifrån"... huset är ett tvåplanshus och jag har ca 7,5 meter från marken till hängrännan. Uppstigningslucka på taket så vanligtvis når jag taket från denna, men nu sitter solcellerna så tajt mot sidorna på taket att jag inte törs ta mig ned från luckan till hängrännan (kanten är ca 20cm bred att gå på +8m upp...)

Känslan är att vatten rinner under fotplåten (enl. röd pil i bild), och varför det skulle göra det plötsligt, har jag ingen bra förklaring på. Taket är från 2017, råspont, takpapp, strö- & bärläkt, betongtakpannor.

[bild]

När jag kikade i rännan från distans såg jag dock två skadade takpannor under en av panelerna, där kabeln går upp till första panelen, som inte såg så förtroendeingivande ut. Detta har gett mig en olustig magkänsla för hur resten av installationen ser ut...

Vilka möjligheter har jag att besikta installationen i efterhand samt reklamera detta efter att anläggningen är driftsatt och använd i snart ett år?

Tacksam för råd!

Mvh
Möjligheter att besikta har du alltid och det är givetvis bra att göra oavsett om du kan hävda garanti eller ej.

Sen om anläggningen är under ett år är mycket sannolikt att du kan kräva åtgärd av leverantören. Om de finns kvar och är verksamma.
 
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Kolla om firman fortfarande existerar, den kan ha konkursat? Har den konkursat finns nog ingen ersättning att hämta där från konkursboet.
Titta även i kontraktet vad där står angående garantier. Det brukar väl vara ca 10 års garanti på fackmannamässigt utfört monteringsarbete och det har ju solcellsfirman utfört.

Titta i kontraktet vad det står för montagesystemfabrikat och typ av takfästen.

Du skriver " Hej,
för snart ett år sedan satte jag upp solceller." Är det du själv som monterat upp det, som du anger?
 
Redigerat:
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Kolla om firman fortfarande existerar, den kan ha konkursat? Har den konkursat finns nog ingen ersättning att hämta där från konkursboet.
Titta även i kontraktet vad där står angående garantier. Det brukar väl vara ca 10 års garanti på fackmannamässigt utfört monteringsarbete och det har ju solcellsfirman utfört.

Titta i kontraktet vad det står för montagesystemfabrikat och typ av takfästen.

Du skriver " Hej,
för snart ett år sedan satte jag upp solceller." Är det du själv som monterat upp det, som du anger?
Tack för fina svar. Nej det är inte jag som satt upp det själv, då hade det blivit bättre? ;-) Haha kanske inte, men det hade i alla fall blivit mer som jag ville... trots tydliga direktiv gällande kabeldragning, placering av DC-brytare och växelriktare blev det inte riktigt rätt/som jag ville ha det i mitt fall.

Firman finns kvar och är i högsta grad aktiv. Installationsgaranti finns kvar.
 
K
Vill de behålla sitt rykte då kommer de nog ut och kikar hos dig. Men känns inte bra med skadade pannor
 
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Hade ett liknande problem. Visade sig att den som monterade panelerna glömde dra ner ett antal takpannor vilket gjorde att det läckte från takutsprånget….
 
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.