Jag vill måla om gaveln på radhuset men som ni ser på bilden, så innebär det lite risker.
Jag tog mig upp till toppen på huset (från takstegen på andra sidan huset) därefter provade jag att gå nedåt lite på grannens takpannor men de verkar vara rätt hala, så jag avbröt det hela.

Jag tar gärna emot tips på hur jag bör göra detta på ett säkert sätt och gärna utan att behöva hyra en dyr lift.
 
  • Tak av röda tegelpannor med markerad del i rött som visar tänkt område för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sele och lina är ju bra men lite otympligt och inga jättehöjder, dryga 2m från slut av tak? Något farligt att ramla på under?

Jag skulle nog skaffa (helst låna) en stege att fästa i nock och lägga på taket längs gaveln, då klättrar man betydligt säkrare
 
harry73
Om du får av grannen, skulle jag lägga en lång stege på taket och stå och jobba från den.
Såklart kan du ha sele och fästa en lina på lämpligt ställe
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack för svar.
Jag ska prata med grannen om jag kan sätta upp några bärläktsteg på hans tak, det underlättar ju även vid framtida ommålningar, kostar ca 155 kr styck. Behöver nog 5 st.
 
  • Kopparfärgad bärläktstege för takmontering med perforerad rulle och upphängningskrokar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjut upp några pannor och gå på läkten?
 
  • Gilla
Hyringa och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.