Tjena!
Vi vill gärna ha feedback av dig som vet hur man kan förflytta varmluft. Jag gissar att någon som kan ventilation kan syna om det jag planerar är en bra eller dåligt idé.

Vi har en vedkamin i vår matsal med högt i tak. Den lirar kanon men mycket av varmluften hamnar längt upp i taket. Det känns som slöseri så jag funderar på om man kan förflytta all den goa varmluften till ett intilliggande rum. Det finns såklart sådana fläktar men de verkar vara till för att monteras i väggen mellan berörda rum men så ser inte vår utmaning ut riktigt. Vi har högt i tak i matsalen och lågt i tak i köket vilket bildar en barriär för varmluften så den inte när ut till resten av huset.

Vi har provat med en kaminfläkt som går på värmen från kaminen men det funkar inte. Kaminen står i ett hörn och vi kan inte sikta den runt hörnet dit vi vill ha värmen.

Jag vill veta om någon kunnig kan uttala sig om min plan kommer fungera samt svara på lite detaljfrågor.

Som man kan se på bilden och ritningen så skulle man kunna montera in ett rör på kallvinden ovanför köket med en fläkt i ena eller andra änden som transporterar varmluften.

- Visst behöver det vara en värre fläkt en de som "bara" flyttar luft igenom en vägg?
- Ska man ha fläkt i ena eller andra ändan eller kanske i båda?
- Hur mycket kommer el dessa fläktar att sluka? Blir det dyrt att en sådan står och går när man flyttar luften så att man inte tjänar på det?
- Hur stor dimension behöver man ha på röret?
- Man behöver väl isolera runt röret då vinden är kall?

Tack för förhand! /Tobbe
 
  • Interiör av ett vardagsrum med vitt tak och synliga takbjälkar, öppen spis och kök i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk planritning av hus med markerad luftflödesväg från kök till matsal och position för vedkamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobione skrev:
Tjena!
Vi vill gärna ha feedback av dig som vet hur man kan förflytta varmluft. Jag gissar att någon som kan ventilation kan syna om det jag planerar är en bra eller dåligt idé.

Vi har en vedkamin i vår matsal med högt i tak. Den lirar kanon men mycket av varmluften hamnar längt upp i taket. Det känns som slöseri så jag funderar på om man kan förflytta all den goa varmluften till ett intilliggande rum. Det finns såklart sådana fläktar men de verkar vara till för att monteras i väggen mellan berörda rum men så ser inte vår utmaning ut riktigt. Vi har högt i tak i matsalen och lågt i tak i köket vilket bildar en barriär för varmluften så den inte när ut till resten av huset.

Vi har provat med en kaminfläkt som går på värmen från kaminen men det funkar inte. Kaminen står i ett hörn och vi kan inte sikta den runt hörnet dit vi vill ha värmen.

Jag vill veta om någon kunnig kan uttala sig om min plan kommer fungera samt svara på lite detaljfrågor.

Som man kan se på bilden och ritningen så skulle man kunna montera in ett rör på kallvinden ovanför köket med en fläkt i ena eller andra änden som transporterar varmluften.

- Visst behöver det vara en värre fläkt en de som "bara" flyttar luft igenom en vägg?
- Ska man ha fläkt i ena eller andra ändan eller kanske i båda?
- Hur mycket kommer el dessa fläktar att sluka? Blir det dyrt att en sådan står och går när man flyttar luften så att man inte tjänar på det?
- Hur stor dimension behöver man ha på röret?
- Man behöver väl isolera runt röret då vinden är kall?

Tack för förhand! /Tobbe

Kanske kan någon annan hjälpa till mer detaljerat men;

- Visst behöver det vara en värre fläkt en de som "bara" flyttar luft igenom en vägg?
Ja, Det går att räkna på vilket flöde du behöver för att få någon typ av nytta och då blir både kanal och fläkt ganska stora.
- Ska man ha fläkt i ena eller andra ändan eller kanske i båda?
Det ser ut att vara kort, så då brukar man nog sätta den där det är lämpligast på vinden.
- Hur mycket kommer el dessa fläktar att sluka? Blir det dyrt att en sådan står och går när man flyttar luften så att man inte tjänar på det?
Den risken är överhängande skulle jag säga. CP för luft är ganska låg => mycket luftutbyte behövs.
- Hur stor dimension behöver man ha på röret?
Se översta punkten.
- Man behöver väl isolera runt röret då vinden är kall?
Ja, annars kommer du få kondens som droppar ner.

Du verkar ha öppen planlösning, en takfläkt hade kanske funkat för att blanda runt luften. Sedan har du antagligen övrig ventilation som hjälper till att blanda runt luften. Men den drar också el så klart.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kanske kan någon annan hjälpa till mer detaljerat men;

- Visst behöver det vara en värre fläkt en de som "bara" flyttar luft igenom en vägg?
Ja, Det går att räkna på vilket flöde du behöver för att få någon typ av nytta och då blir både kanal och fläkt ganska stora.
- Ska man ha fläkt i ena eller andra ändan eller kanske i båda?
Det ser ut att vara kort, så då brukar man nog sätta den där det är lämpligast på vinden.
- Hur mycket kommer el dessa fläktar att sluka? Blir det dyrt att en sådan står och går när man flyttar luften så att man inte tjänar på det?
Den risken är överhängande skulle jag säga. CP för luft är ganska låg => mycket luftutbyte behövs.
- Hur stor dimension behöver man ha på röret?
Se översta punkten.
- Man behöver väl isolera runt röret då vinden är kall?
Ja, annars kommer du få kondens som droppar ner.

Du verkar ha öppen planlösning, en takfläkt hade kanske funkat för att blanda runt luften. Sedan har du antagligen övrig ventilation som hjälper till att blanda runt luften. Men den drar också el så klart.

Tack för ditt svar! Följdfrågor :)

- När du skrev "Den risken är överhängande..." menade du då att det förmodligen blir en onödig installation för att förflytta varmluften för att elkostnaden blir för dyr i förhållande till värmen man tar till ara på?

- Kan det vara bättre med en takfläkt som bara trycker ner varmluften i matrummet? Kommer den inte att ha samma utmaning för elkostnad?
 
T Tobione skrev:
Tack för ditt svar! Följdfrågor :)

- När du skrev "Den risken är överhängande..." menade du då att det förmodligen blir en onödig installation för att förflytta varmluften för att elkostnaden blir för dyr i förhållande till värmen man tar till ara på?

- Kan det vara bättre med en takfläkt som bara trycker ner varmluften i matrummet? Kommer den inte att ha samma utmaning för elkostnad?
- När du skrev "Den risken är överhängande..." menade du då att det förmodligen blir en onödig installation för att förflytta varmluften för att elkostnaden blir för dyr i förhållande till värmen man tar till ara på?

Ja precis, Du ska dra och isolera rör, du ska köpa en fläkt etc. Fläkten ska drivas och även om det nu för tiden finns effektiva fläktar så drar de en del. Sedan får man räkna på förbrukningen och tillskottet av energi, vad krävs det för luftutbyte för att värma upp 1 m3 20 gradig luft till 24 gradig ?

- Kan det vara bättre med en takfläkt som bara trycker ner varmluften i matrummet? Kommer den inte att ha samma utmaning för elkostnad?
Jo men antagligen lägre investeringskostnad.

Jag har gått i samma tankar själv men inte lyckats räkna hem det. Men jag vill ta värme från övervåningen lokalt framför kaminen och trycka ner det i källaren. Tror det inte räcker med att trycka luften åt ett håll. Tror man måste byta ut, så man (i mitt fall) drar bort varm luft från kaminen men drar in kall luft från källaren framför och så går det runt så.
 
  • Gilla
Olsbx och 1 till
  • Laddar…
Det är lättare att förflytta sval luft än varm luft.
Genom att förflytta sval luft så utnyttjar/förstärker man redan befintlig termodynamik.

Sug sval luft från låg nivå och blås ut den där det är varm luft.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
galento
Har också hört som Demmpa skriver att det är lättare att flytta sval luft , vi har flyttat
varm luft i 20 år med gott resultat men dock inte över nån kallvind utan genom vägg
i huset. Vi använder en kanalfläkt till detta ( max 160m3 / tim ) , Skulle nog satt fläkten
mitt på sträckan med en ljuddämpare på varje sida och isolerat det hela.
 
  • Gilla
Tobione
  • Laddar…
Stor takfläkt typ Afrikastil funkar men svårt att montera i ert tak :(
 
  • Gilla
Tobione
  • Laddar…
Har ni provat att ställa en helt vanlig fläkt i det kalla rummet och blåsa luften mot det varma rummet? Vi har haft kamin i tre dagar och de första två var det svårt att få värmen att sprida sig, eftersom jag fokuserade för mycket på den varma luften. Ikväll ställde jag fläkten i den kalla änden av huset och det gjorde minsann susen (y)
 
  • Gilla
Tobione
  • Laddar…
Inte provat det än men ska absolut testa. Tack för tipset!
 
Enklaste är att sätta upp en takfläkt i matsalen och lyfta upp luften mot taket som sedan trycks ner utmed väggarna och sprids runt i större delen av huset.
Fläkten behöver inte gå speciellt fort, absolut inte så att man hör den.
Vi har prövat mängder med varianter, jag och brorsan, med takfläkt 'is da shit'.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.