Ska installera blandare till vattenrör med ballofix ytterst. Förinstallerad klämring med mutter på blandaren från FM Mattsson. Borde bara skruvas åt på gängan till ballofixen?

Blir inte tät trots att jag drar åt rejält. Vad gör jag för fel?

Installation av kopparledningar och avstängningsventiler mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand justerar vattenventil på en kopparledning med flexibel slang och avstängningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova ta bort gängtejpen till att börja med, smörj gärna med lite locherpasta och dra åt.
Klämringskoppling tätar inte i gängorna utan själva klämringen tätar mot konan.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Du ska ha Vatette mutter och klämring mot dina ventiler. Det sitter något annat på blandaren.
Har du köpt den begagnad?

Dessutom ska du inte ha gängtejp som skrivits ovan.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Du ska ha Vatette mutter och klämring mot dina ventiler. Det sitter något annat på blandaren.
Har du köpt den begagnad?

Dessutom ska du inte ha gängtejp som skrivits ovan.
Tack! Provar byta ut om Vatette, nu sitter det en mutter och klämring från Bauhaus "admiral". Trodde inte det var så känsligt att det måste vara samma fabrikat.

Passar på att fråga också vad en "delare" heter på fackspråk? Vill förgrena vattnet och koppla till diskmaskinen. Undrar också om kall- eller varmvatten är bäst för detta?
 
ullemont ullemont skrev:
Tack! Provar byta ut om Vatette, nu sitter det en mutter och klämring från Bauhaus "admiral". Trodde inte det var så känsligt att det måste vara samma fabrikat.

Passar på att fråga också vad en "delare" heter på fackspråk? Vill förgrena vattnet och koppla till diskmaskinen. Undrar också om kall- eller varmvatten är bäst för detta?
Är det en T-koppling du är ute efter?
Kallvatten, om inte maskinen du har säger annat.
 
  • Gilla
ullemont
  • Laddar…
Det verkar på bilden som att "muttern' på slangen är olikt den på nedre delen av ballofixen. Min erfarenhet är att själva klämringen går att byta mot vilket som helst, men muttrarna ska vara orginal.
 
Förinstallerad mutter och klämring? Har du köpt det begagnat? Har aldrig sett nå sånt? Normalt ska det vara slätändar som du kan montera i vilken klämringskoppling som helst.
 
ullemont ullemont skrev:
Tack! Provar byta ut om Vatette, nu sitter det en mutter och klämring från Bauhaus "admiral". Trodde inte det var så känsligt att det måste vara samma fabrikat.

Passar på att fråga också vad en "delare" heter på fackspråk? Vill förgrena vattnet och koppla till diskmaskinen. Undrar också om kall- eller varmvatten är bäst för detta?
T-koppling. Men ska du följa gällande regler så ska avstängningsventilen till diskmaskin sitta ovan diskbänk.
Det löses enklast med en blandare med diskmaskinsanslutning.
Det går att sätta en separat ventil i bänken bredvid blandaren också.
Kallvatten rekommenderas även om det finns vissa maskiner som tål varmvatten
 
Kall eller varmvatten beroro på diskmaskinen. Min Asko rekommenderar varmvatten OM varmvattnet produceras av kostnadseffektiv värmekälla (värmepump, vedpanna).
 
T-koppling DM ej godkänt.
Gängtejp på klämring ej godkänt.
Nåt mer du tänkt koppla där hemma? Posta gärna innan du sätter igång så blir det lättare att få till det.
Sen skippa "Admiral" och liknade och kör Vatette.
 
Tipsa även TS hur man får bort Admiral klämringen från slätänden, brukar vara näst intill omöjligt.
ullemont....varför köpte du en blandare utan DM anslutning???

Protte
 
På frågan hur man får bort klämringen så får man såga försiktigt i klämringen med en minibågfil eller bågfilsblad, men inte så långt så man går igenom (viktigt!)
Sedan spräcker man den med en kniv eller stor skruvmejsel.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Tipsa även TS hur man får bort Admiral klämringen från slätänden, brukar vara näst intill omöjligt.
ullemont....varför köpte du en blandare utan DM anslutning???

Protte
Ful och svårstädat var mitt försvar. Jag påpekade det vid slutsamråd och vid genomgång från försäkringen och det var ingen som sa något mer om det. Får tillägga att jag har klinkergolv och vattenfelsbrytare.
 
Klämringar brukar gå att få bort genom att klämma på den med polygrip samt snurra lite försiktigt samtidigt som man drar av den.
 
E Emanuel01 skrev:
Klämringar brukar gå att få bort genom att klämma på den med polygrip samt snurra lite försiktigt samtidigt som man drar av den.
Oftast går det, men på dessa slätändar finns en liten kant för att förhindra klämringen att glida av.
Det brukar krångla till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.