Hej!

tänkte tilläggsisolera golvet på vår veranda underifrån med cellplast. Antagligen bara 10cm men eventuellt två lager för att slippa skarvar. Den står uppmurat på lecablock så det är lätt att komma åt.

Mineralull ligger i trossbotten.

I dagsläget ligger det nån typ masonitskiva som trossbottenskiva (ev nått mer bakom?) och läckt spikade för att hålla fast skivorna.
Min fråga, behöver jag ta bort skivorna eller kan jag sätta frigoliten rakt på dom?
Tänker med ev fukt osv?

hade varit skönt att slippa ta bort för att slippa att befintlig isolering rasar ner ;)

Må gött och tack på förhand!
 
  • Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
G GLF skrev:
Hej!

tänkte tilläggsisolera golvet på vår veranda underifrån med cellplast. Antagligen bara 10cm men eventuellt två lager för att slippa skarvar. Den står uppmurat på lecablock så det är lätt att komma åt.

Mineralull ligger i trossbotten.

I dagsläget ligger det nån typ masonitskiva som trossbottenskiva (ev nått mer bakom?) och läckt spikade för att hålla fast skivorna.
Min fråga, behöver jag ta bort skivorna eller kan jag sätta frigoliten rakt på dom?
Tänker med ev fukt osv?

hade varit skönt att slippa ta bort för att slippa att befintlig isolering rasar ner ;)

Må gött och tack på förhand!
Jag tilläggsisolerade vår stugapå det sättet.
Tidigare ägare hade satt up 45mm ull med masonit, som under åren hade lossnat och möglat osv -så jag satte nu upp cellplastistället med skruv och bricka.
Jag får kolla över det om ett par år, men under 45mm extraisoileringen såg det iaf fint ut, så jag tänker att det borde funkar med cellplasten också. Lär inte komma så mycket fukt uppifrån.
 
Varför vill du isolera då? Tänkte om huvudproblemet är nå annat, då kommer ju inte nåt på undersidan att göra nån större skillnad.
 
Frigoliten är bra till mycket =) finns byggskum för limmning av frigolit också MEN skruv och brickor är bäst
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tilläggsisolerade vår stugapå det sättet.
Tidigare ägare hade satt up 45mm ull med masonit, som under åren hade lossnat och möglat osv -så jag satte nu upp cellplastistället med skruv och bricka.
Jag får kolla över det om ett par år, men under 45mm extraisoileringen såg det iaf fint ut, så jag tänker att det borde funkar med cellplasten också. Lär inte komma så mycket fukt uppifrån.
satte du frigoliten direkt på masoniten?
 
S Stefan1972 skrev:
Varför vill du isolera då? Tänkte om huvudproblemet är nå annat, då kommer ju inte nåt på undersidan att göra nån större skillnad.
För att det är sviiiinkallt på golvet just där :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G GLF skrev:
För att det är sviiiinkallt på golvet just där :)
jo men beror det på kyla underifrån då eller är det drag som kommer in på annat sätt? Om det är drag som tar sig in ovanför bef isolering hjälper det ju inte om du så har tio meter med ny isolering undertill.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo men beror det på kyla underifrån då eller är det drag som kommer in på annat sätt? Om det är drag som tar sig in ovanför bef isolering hjälper det ju inte om du så har tio meter med ny isolering undertill.
Sant. Min gissning är att det är underifrån, därav valet av utförande.
Nu har jag inte tittat närmare på hur tjocka golvreglarna är, men gubben som byggt huset har snålat på det mesta så är inte förvånad om det är så även med isoleringen.

Plus att det är helt öppet under för kalluft att ligga på så det lär ju inte skada med ett lager?
 
G GLF skrev:
satte du frigoliten direkt på masoniten?
Ja....eller iaf på de reglar som ligger för trossbotten där (bli ngn cm luft mellan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.