Vi ska nu ta bort denna vedeldade tvättgryta och undrar hur man gör det smidigast. Röret går in i murstenen och en våning upp står det en vedkamin som används dagligen.

Går det att kapa röret och sätta igen det på något sätt? Om ja, vilket sätt sätter man igen det enklast så att det blir helt tätt. (så att rök inte åker ut när man eldar på övervåningen).
 
  • En stor metallgryta med kran står i ett hörn med en röd slang upphängd på väggen vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träreglar på vägg med grovt genomfört avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trälist monterad på en grönmålad vägg med ett grovt rör som tränger igenom väggen vid sidan om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl knappast helt tätt som det är nu?

Kapa och packa i glasfiber skulle jag gjort...
 
Det är bara att dra den rakt fram. Det borde vara en egen pipa som inte har något med din andra eldstad att göra.

Var i landet finns tvättbaseln?
 
Varför ta bort? Måste vara guld värt att ha i reserv i dagens bistra tider.........
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
tommib
Eller hur, varför ta bort den där.

Men även jag frågar som Daniel, var i landet finns den? Tror att vår lokala scoutkår kan vara intresserad.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Röret ser ut att bara vara inskjutet så det är bara att dra bort varmvattenberedaren. Vanlig stenull kan du peta i hålet för att täta.
 
Tack för svar! Det gick enkelt att bara dra ut tvättgrytan. :) Om någon är intresserad finns den i Svenljunga kommun.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
tommib
För långt bort för mig men lägg upp den som bortskänkes här på forumet eller på någon lokal grupp så kanske någon annan får glädje av den.
 
En såndär använde min mamma för växtfärgning av garn. Den kan användas till mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.