Jag har en utbyggnad på mitt torp som har väldigt dragiga golv. Utbyggnaden ligger ca 15 cm längre ner än orginalhuset. Det är alltså byggt rakt mot torpgrunden. Det finns ingen isolering, bara en luftspalt mellan original ytterväggen och innerväggen.

Idag provade jag och ta bort golvlister och upptäcker att mellan golv och vägg är det öppet ca 3cm och det blåser in rejält. Det man ser när man kikar in är de gamla grundstenarna. Har en inspektionslucka i väggen som vi tog upp för att se hur det såg ut förut. Det drar lika mycket där som det gör in vid golvlisten. Delvis monterad golvlister mot en mörk vägg intill ett öppet golvområde och en vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sen länge dömt ut utbyggnaden men tiden, pengarna och allt det praktiska genom att riva den och bygga ny finns inte. Att täta det som blåser rakt in borde förbättra problemet med kylan en del.

Hur hade ni gjort för att inte få fukt problem om det blir för tätt, finns det någon räddning? Jag är helt okunnig inom ämnet.
 
T Torpdrömmen skrev:
Jag har en utbyggnad på mitt torp som har väldigt dragiga golv. Utbyggnaden ligger ca 15 cm längre ner än orginalhuset. Det är alltså byggt rakt mot torpgrunden. Det finns ingen isolering, bara en luftspalt mellan original ytterväggen och innerväggen.

Idag provade jag och ta bort golvlister och upptäcker att mellan golv och vägg är det öppet ca 3cm och det blåser in rejält. Det man ser när man kikar in är de gamla grundstenarna. Har en inspektionslucka i väggen som vi tog upp för att se hur det såg ut förut. Det drar lika mycket där som det gör in vid golvlisten. [bild]

Jag har sen länge dömt ut utbyggnaden men tiden, pengarna och allt det praktiska genom att riva den och bygga ny finns inte. Att täta det som blåser rakt in borde förbättra problemet med kylan en del.

Hur hade ni gjort för att inte få fukt problem om det blir för tätt, finns det någon räddning? Jag är helt okunnig inom ämnet.
Täta de delarna där det drar.
Det skall inte dra där - om det är problem med ventilationen av tex grunden så får du ta upp ventiler på något annat ställe, det skall ju inte dra in till utbyggnaden iaf.
Och behövs ventilation i utbyggnaden så sätt in en frånluftsventil i någon vägg: Samma sak där - man vill inte ha luftutbytet mellan grund/inneluft...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.