Jag har i sommar rivit en altan byggd med obehandlad lärk, är det okej att elda med det i en vanlig täljstens-kamin eller finns det något negativt med det? Virket är till stora delar i bra kvalité men i vissa av ändarna är det nästan helt förmultnat.
Jag har även staplad björk som är den primära veden, men tänkte om det gick att blanda ut lite då det känns lite dumt att slänga iväg ca 25kvm lärk...
 
M magnus07 skrev:
Jag har i sommar rivit en altan byggd med obehandlad lärk, är det okej att elda med det i en vanlig täljstens-kamin eller finns det något negativt med det? Virket är till stora delar i bra kvalité men i vissa av ändarna är det nästan helt förmultnat.
Jag har även staplad björk som är den primära veden, men tänkte om det gick att blanda ut lite då det känns lite dumt att slänga iväg ca 25kvm lärk...
Om det är <20% fukthalt och obehandlat är det klokt att elda upp resterna i kamin istället för att kosta på transport till återvinning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Om du bara eldar spillvirke så blir det lätt för varmt. Det brukar vara bra att blanda med ved.
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
B Blackfield skrev:
Om du bara eldar spillvirke så blir det lätt för varmt. Det brukar vara bra att blanda med ved.
Är knappast mer energi i gamla delvis ruttna lärktrallbrädor än i TS ved, utmärk att kapa upp överblivna brädor och använda såhär innan värmebehovet blir så stort.
 
  • Gilla
magnus07 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är knappast mer energi i gamla delvis ruttna lärktrallbrädor än i TS ved, utmärk att kapa upp överblivna brädor och använda såhär innan värmebehovet blir så stort.
För min del handlar det inte om mer energi i plankor utan att de lätt brinner för fort, samma energi på kortare tid (varmare).
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
För min del handlar det inte om mer energi i plankor utan att de lätt brinner för fort, samma energi på kortare tid (varmare).
Det gäller ju att ha en eldstad som kan ta tillvara bränslet så värmen inte går förlorad i skorstenen en vedpanna eller kakelugn är ju mycket bättre på så sätt en en plåtkamin
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
T topmount skrev:
För min del handlar det inte om mer energi i plankor utan att de lätt brinner för fort, samma energi på kortare tid (varmare).
Det som de avger i värme är bara positivt, att köra iväg dem förbrukar bara energi.
Har en granne som till 75 % eldar i kamin med restmaterial från byggen han får gratis.
Skulle själv inte tveka på att elda med liknande trä så länge det är obehandlat. Bara att lägga in mindre och oftare om det brinner för fort, helst blanda olika träslag om man har den möjligheten.
Lärk och lite björk som ts har fungerar alldeles utmärkt, har själv eldat huggen lärk.
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
Tack så jättemycket för alla svar!
Då har jag att göra ett tag med att såga upp i lämpliga längder o stapla upp det i vedförrådet :)
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är knappast mer energi i gamla delvis ruttna lärktrallbrädor än i TS ved, utmärk att kapa upp överblivna brädor och använda såhär innan värmebehovet blir så stort.
Min erfarenhet är att folk som eldar pallar och spill ofta har värmeskador i kaminerna.
 
B Blackfield skrev:
Min erfarenhet är att folk som eldar pallar och spill ofta har värmeskador i kaminerna.
Ok, om man eldar EURpall lär det ju vara en hel del pressad spån med lim i klossarna och det är ju rätt vanligt med ek brädor också, då är det risk att det blir varmt men TS har ju ett begränsat antal beg lätt ruttna obehandlade lärkbrädor att elda och det lär gå jättebra.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Blackfield skrev:
Min erfarenhet är att folk som eldar pallar och spill ofta har värmeskador i kaminerna.
Beror helt på hur mycket du lägger in och hur länge du eldar innan t.ex. en kamin får svalna.
Eldar du spill är det oftast gran/fur, det som skiljer mot vanlig ved är väl att det i spillet ofta kan finnas klenare dimensioner som brinner snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.