Jag har vedpanna och en acctank på 2.5m3 i pannrum i separat byggnad. Varmvatten går i kulvert ner till boningshuset, där det hamnar i en slavtank.
Expansionskärl sitter ovanför huvudtanken i pannrummet (öppet system). Det har varit problem länge med att jag har behövt fylla på vatten ofta. Men nu är det ännu värre. Efter bara ett par eldningar så är vattennivån så låg att vatten inte längre kan komma ner till huset.
Problemet är att så fort jag fyllt på vatten, så står det rinner i skvalpröret i timmar, då jag eldar. Igår när jag eldade så tryckte pannan ut hela expansionskärlet, plus ytterligare 3-400 liter ur huvudtanken.
Vad kan ha hänt?
 
A AG A skrev:
Jag har vedpanna och en acctank på 2.5m3 i pannrum i separat byggnad. Varmvatten går i kulvert ner till boningshuset, där det hamnar i en slavtank.
Expansionskärl sitter ovanför huvudtanken i pannrummet (öppet system). Det har varit problem länge med att jag har behövt fylla på vatten ofta. Men nu är det ännu värre. Efter bara ett par eldningar så är vattennivån så låg att vatten inte längre kan komma ner till huset.
Problemet är att så fort jag fyllt på vatten, så står det rinner i skvalpröret i timmar, då jag eldar. Igår när jag eldade så tryckte pannan ut hela expansionskärlet, plus ytterligare 3-400 liter ur huvudtanken.
Vad kan ha hänt?
Mycket möjligt att pumpen som matar huvudtankarna är dålig. Står den på max?
Då sjuder det kanske i pannan och luften trycker ut en massa vatten.

Kolla det först på något sätt
 
Menar du pumpen på laddomaten, mellan pannan och tanken?
Lite intressant att du nämner "sjuder", för de senaste gångerna är det något sådant. Att dagen efter att jag eldat och kommit ut i pannrummet så har pannan fortfarande småkokat/sjudit.
Jag får prova att byta pumpen, för det går väl inte att se om det är felet, på annat sätt?
 
A AG A skrev:
Menar du pumpen på laddomaten, mellan pannan och tanken?
Lite intressant att du nämner "sjuder", för de senaste gångerna är det något sådant. Att dagen efter att jag eldat och kommit ut i pannrummet så har pannan fortfarande småkokat/sjudit.
Jag får prova att byta pumpen, för det går väl inte att se om det är felet, på annat sätt?
Precis, laddomatpumpen.
Det kan ju vara stopp på något vis också kanske... skräp i pumpen eller termostaten i laddomaten som är paj.
 
Ja, termostaten är ganska nybytt, så den tror jag är okej.
Skräps är ju också en teori som skulle kunna stämma.
Pumpen startar och "går som den ska". Men man hör att det är en del luft inblandat när den startar.
Men jag tror mest på din teori om att pumpen är kass. Jag återkommer när den är bytt.
Tack så hemskt mycket för hjälpen.
 
Vanligt öppet system..? Varför sitter expansionskärlet så lågt?
 
V Vardagsrum skrev:
Vanligt öppet system..? Varför sitter expansionskärlet så lågt?
Nej, det var dåligt förklarat av mig. Det sitter ca 2 meter över tanken, på vindsvåningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.