Åkte förbi ett frigolithus som byggdes för ca 4 årsedan, där putsen redan släppt och man fått göra om allt. Inte en vacker syn.

Kan berätta att våra grannar byggt Älvsbyhus och de har haft problemet med att snö kommit in på vinden och smält ( älvsbyhus kan man få putsat i skåne). Jag kommer själv från norrbotten men byggt ett stenhus nu när vi bor i Skåne. Ex Älvsbyhus klarar mycket snö uppifrån men är dåliga när snön kommer från sidled.

Vi valde ett stenhus av lättbetong som inte var mycket dyrare än ett trähus med putsad fasad, och jag hoppas att det kommer att hålla mycket länge.

Har ni råd bygg ett stenhus. När vi tog lånen sa vår värderingsman att ett stenhus alltid är mer värt om man ska sälja än ett med trästomme och puts utanför. Kanske bör man titta på ett hus andrahandsvärde som på bilar när man bestämmer sig för vilket hus man vill ha...
 
Aha är isoblock samma sak som lättklinker? Eller en sorts lättklinker?

Nä, älvsbyhus vågar vi inte ta.

Jag tror vi har råd med lättbetong. Sen måste det ju inte vara betong mellan våningarna som alfahus har. Säkert bra, men det låter dyrt. Vi har tänkt att det ska kosta MAX 4000 000. Då räknar jag 1 miljon för tomt och trädgård. 500 000 för garage, uterum och annat arbete vi kan göra själva (med hjälp av kontakter) och 2500 000 för huset.
 
När vi byggde kostade vårt stenhus inkl dubbelcarport med förråd i lättbetong det också; 2486000 ex tomt och trädgård i standardutförande, sedan blev det ca 2700000 i slutändan med alla tillval. ( skrev kontrakt 2005). 180 kvm hus i vinkel 1½ planshus...
 
Jag har ett stenhus byggt med Leca iso-block. Då jag tycker mycket om puts, är huset putsat både på ut och insidan. Vissa rum är slätputsade och andra har jag kvastat (blr mycket liv i väggarna med rätt belysning!).

Sett ur det perspektivet är ett in/ut-putsat hus oerhört enkelt, snabbt o billigt att bygga. Det är som sades innan inga problem med fukt etc för all framtid. Man slipper också de torkningsrörelser som sker i trähus upp till 3 år efter inflyttning (=spruckna tapeter etc...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.