Sågade ur en bit från en skiva i furu med min festool sänksåg. När jag sänkte ner klingan en bit in på skivan (material på båda sidor om klingan) högg den plötsligt till och sågen kastades upp och landade (lyckligtvis) på skenan som den nästan sågade igenom. Gick blixtsnabbt och jag hann inte riktigt reagera på hur det exakt gick till.

Jag har sågat en hel del innan och aldrig upplevt något liknande. Det var dock första gången jag började "mitt på" materialet istället för "från ena till andra änden". Något annat handhavande som gäller då som jag inte känner till?

Vad gjorde jag för fel och hur kan jag säkerställa att det inte händer igen, för att skydda både mig själv och mina alldeles för dyra verktyg?


Kapsåg placerad på träplank bredvid uppsågat trästycke på skärskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad komposittrall med synlig grön underkonstruktion och sprickbildning i en av brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
ullemont ullemont skrev:
Vad gjorde jag för fel och hur kan jag säkerställa att det inte händer igen, för att skydda både mig själv och mina alldeles för dyra verktyg?
Du råkade ut för kast, vilket händer om bakkanten på klingan får fäste i arbetsstycket, t.ex. om man försöker såga bakåt eller om bakkanten kommer i kläm. Pga rotationsriktningen skjuts då sågen (med kraft!) uppåt istället för att dras nedåt mot arbetsstycket som framkanten på klingan gör.

Normalt hindrar sågens klyvkniv detta, men den är fjäderbelastad så vid sänksnitt fälls den inte ner förrän man börjat såga framåt.

Kast kan bli riktigt farligt, så det är väldigt viktig att vara medveten om risken och förstå hur och varför det uppstår.

Kolla manualens anvisningar om sänksnitt:

Instruktioner för att utföra sänksnitt med en såg för att undvika rekyler, inklusive placering mot anslag och styrskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anvisningar för säkert sänksnitt med cirkelsåg, inklusive placering och frammatning av maskinen samt skärpunktsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du råkade ut för kast, vilket händer om bakkanten på klingan får fäste i arbetsstycket, t.ex. om man försöker såga bakåt eller om bakkanten kommer i kläm. Pga rotationsriktningen skjuts då sågen (med kraft!) uppåt istället för att dras nedåt mot arbetsstycket som framkanten på klingan gör.

Normalt hindrar sågens klyvkniv detta, men den är fjäderbelastad så vid sänksnitt fälls den inte ner förrän man börjat såga framåt.

Kast kan bli riktigt farligt, så det är väldigt viktig att vara medveten om risken och förstå hur och varför det uppstår.

Kolla manualens anvisningar om sänksnitt:

[bild]
[bild]

Tack för väldigt bra svar. Jag måste av misstag ha rört sågen något baklänges. Lägger direkt en beställning på rekylstopp och försöker se det som en lärdom och vara tacksam över att sågen skar sönder skenan istället för mina fingrar.
 
C
ullemont ullemont skrev:
Tack för väldigt bra svar. Jag måste av misstag ha rört sågen något baklänges.
Får väl tillägga att vid sänksnitt skär ju även bakkanten på klingan när du sänker ned den i arbetsstycket, så det är ett riskmoment även om man inte backar sågen.
 
C cpalm skrev:
Får väl tillägga att vid sänksnitt skär ju även bakkanten på klingan när du sänker ned den i arbetsstycket, så det är ett riskmoment även om man inte backar sågen.
Något man bör tänka på för att minimera risken?
 
C
ullemont ullemont skrev:
Något man bör tänka på för att minimera risken?
Det där rekylstoppet är nog effektivt, men får erkänna att jag inte har något själv. Notera hur det är försett med en kant som hindrar sågen att lyftas.

I övrigt se till att man sänker långsamt och stadigt, har ett fast grepp om maskinen och trycker den, i synnerhet bakkanten, ordentligt mot arbetsstycket (lättare sagt än gjort som sågen är konstruerad). Se upp vad man sågar i så att man inte sänker den ner i en stor kvist eller en spik eller nåt. Samt placera sig själv lämpligt i relation till sågen.
 
sunnis
Kolla så att mekanismen för klyvkniven fungerar. Det finns dom som monterar bort funktionen! Tänker om det är ett begagnad maskin. Här ska man även se upp vad man har för klingor, sätter man i fel klinga så kan det bli fel med klyvkniven. Klyvkniven ska vara några tiondelar mindre än tandbredden.

Annars som någon skrev, det gäller alla maskiner med roterande klinga, hur står jag i förhållande till maskinen och stycket som ska sågas ifall det smäller?
 
ullemont ullemont skrev:
Sågade ur en bit från en skiva i furu med min festool sänksåg. När jag sänkte ner klingan en bit in på skivan (material på båda sidor om klingan) högg den plötsligt till och sågen kastades upp och landade (lyckligtvis) på skenan som den nästan sågade igenom. Gick blixtsnabbt och jag hann inte riktigt reagera på hur det exakt gick till.

Jag har sågat en hel del innan och aldrig upplevt något liknande. Det var dock första gången jag började "mitt på" materialet istället för "från ena till andra änden". Något annat handhavande som gäller då som jag inte känner till?

Vad gjorde jag för fel och hur kan jag säkerställa att det inte händer igen, för att skydda både mig själv och mina alldeles för dyra verktyg?


[bild] [bild]
Sänksågen är ju gjord för att man ska kunna sänka ner klingan mitt på arbetsstycket, det är därför den finns. Därmed inte sagt att det är ett säkert arbete.. Det ser ut på din bild som att utseendet inte är det viktiga? Om det stämmer hade jag nog använt sticksågen istället. Eventuellt borrat hål i hörnen, om det går trögt att svänga.

Skönt att det gick bra.
 
ullemont ullemont skrev:
Sågade ur en bit från en skiva i furu med min festool sänksåg. När jag sänkte ner klingan en bit in på skivan (material på båda sidor om klingan) högg den plötsligt till och sågen kastades upp och landade (lyckligtvis) på skenan som den nästan sågade igenom. Gick blixtsnabbt och jag hann inte riktigt reagera på hur det exakt gick till.

Jag har sågat en hel del innan och aldrig upplevt något liknande. Det var dock första gången jag började "mitt på" materialet istället för "från ena till andra änden". Något annat handhavande som gäller då som jag inte känner till?

Vad gjorde jag för fel och hur kan jag säkerställa att det inte händer igen, för att skydda både mig själv och mina alldeles för dyra verktyg?


[bild] [bild]
Du måste föra sågen framåt samtidigt som du sänker den.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Sänksågen är ju gjord för att man ska kunna sänka ner klingan mitt på arbetsstycket, det är därför den finns. Därmed inte sagt att det är ett säkert arbete.. Det ser ut på din bild som att utseendet inte är det viktiga? Om det stämmer hade jag nog använt sticksågen istället. Eventuellt borrat hål i hörnen, om det går trögt att svänga.

Skönt att det gick bra.
Annars är det här väl ett guldläge för att plocka fram en oscillerande multisåg ("feinsåg")?
 
Nu var det, som sagt, fel verktyg för jobbet. Vilket nog också låg bakom olyckan.
Men annars ska man alltid komma ihåg att hålla sågen hårt med båda händerna, och vara beredd på att det kan kasta. Särskilt om man gör sänksnitt med cirkel-, sänksåg. Om man är bredd med båda händerna , är det inga problem att hålla emot om det smäller.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Några andra saker som hjälpt mig.
Se till att sågen kommit upp i varv ordentligt innan du sänker ned klingan.
Var bestämd och tveka inte, utan att för den skull trycka ned klingan hastigt.
Stå stadigt och på ett sådant sätt att sågen inte tar med händer och fötter om den kastar.
 
  • Gilla
ullemont och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.