Hej!

Efter ihärdigt läsande och sökande på forumet här var det dags att söka hjälp för mitt egna förråd/carport/garage-projekt.

Jag har idag ett kallförråd på ca 12 kvm som står på plintar och har marksten (40x40 betongplattor) som golv. I förlängning till förrådet kommer en carport för en bil enl bild.
Planritning med extrahus på betongplatta, förråd med marksten och carport med sjösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I förlängningen vill jag eventuellt bygga in carporten till förråd/garage. Det jag vill göra är i första hand att isolera förrådsdelen, ha någon form av värmekälla för att kunna förvara lite mer känsliga prylar och ha det som verkstad eller gym (mer aktuellt vid utbyggnad). De små kvadraterna ska representera de plintar som allt står på.

Frågan jag just nu gäckas med är hur jag ska göra med golvet... Jag har inte så högt i tak (får ej lyfta högre heller enl detaljplan) så vill inte bygga upp för mkt. Förstår att det göttigaste alternativet vore att gjuta en platta, men tänker att det är både dyrt och omständigt mtp att jag måste gräva ur en hel del då. Det jag tänkt är "enklast" men kanske en kass idé är att lägga platonmatta och spångolv ovan på markstenen. Är detta en rimlig idé?

Vad finns det för andra smarta förslag på hur jag kan förhålla mig till liggande marksten samt golv vid eventuell utbyggnad?
 
Ping!

Ingen som är kunnig på golv och markberedning? Skulle verkligen uppskatta lite tips
 
Vad har du för invändig takhöjd idag?
 
Om du ska ha det uppvärmt behövs isolering, till ett föråd kan 20cm i golv, vägg och tak vara lämpligt, får du inte plats med isolering och det golv du önskar är det nog ingen bra idé att värma den ytan.
 
H Huzzbutt skrev:
Vad har du för invändig takhöjd idag?
Där är 2.10-2.20 (lutande tak) just nu med befintliga plattor
 
F fribygg skrev:
Om du ska ha det uppvärmt behövs isolering, till ett föråd kan 20cm i golv, vägg och tak vara lämpligt, får du inte plats med isolering och det golv du önskar är det nog ingen bra idé att värma den ytan.
Inte ens om jag nöjer mig med typ 10 grader och sen värmer upp lokalt med byggfläkt eller liknande när jag väl snickrar/gymmar?

Ändå ide att isolera väggar och tak trots att jag inte gör nåt åt golvet? Utan den isoleringen blir det ju 1:1 med utetemp i princip?
 
O Ola86 skrev:
Inte ens om jag nöjer mig med typ 10 grader och sen värmer upp lokalt med byggfläkt eller liknande när jag väl snickrar/gymmar?

Ändå ide att isolera väggar och tak trots att jag inte gör nåt åt golvet? Utan den isoleringen blir det ju 1:1 med utetemp i princip?
Med dagens energibrist behöver du isolering i både golv, vägg och tak, om du ska värma.

Tiden när vi i princip hade 'oändligt' med fosilfri rimligt prissatt energi från vatten och kärnkraft var mellan ca 1985 då den 3e reaktorn i Oskarshamn blev klar och 1999 då sossarna, centern och vänstern ordnat så att den första av reaktorerna i Barsebäck lades ner.
Nu är det snarare så att du behöver minska antalet uppvärmda kvadratmeter och dessutom minska inomhustemperaturen i bostaden eftersom vi svenskar av oklara politiska skäl nedmonterar vårat väl fungerande energisystem som tillsammans med rimliga energipriser och landets råvaror gett oss arbete och välstånd.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Man får väl räkna på det: Vad kostar det att isolera förrådet till fullgod standard kontra att värma upp ett vindtätt förråd innan det används?

Även om elen är dyrare idag än den varit tidigare så innebär det inte att större ingrepp är motiverade, eller kanske inte ens några ingrepp förutom asfaltsboard eller vindpapp. Är alternativkostnaden att köra till gymmet 1-2 mil bort är en byggfläkt klart billigare.

Däremot så är det inte särskilt kul att arbeta eller träna med redskap som stått kallt även om innetemperaturen är hyfsad.
 
H Huzzbutt skrev:
Man får väl räkna på det: Vad kostar det att isolera förrådet till fullgod standard kontra att värma upp ett vindtätt förråd innan det används?

Även om elen är dyrare idag än den varit tidigare så innebär det inte att större ingrepp är motiverade, eller kanske inte ens några ingrepp förutom asfaltsboard eller vindpapp. Är alternativkostnaden att köra till gymmet 1-2 mil bort är en byggfläkt klart billigare.

Däremot så är det inte särskilt kul att arbeta eller träna med redskap som stått kallt även om innetemperaturen är hyfsad.
Mm lite så jag tänker. Arbetet och kostnaden av att gräva ur, isolera och gjuta platta motsvarar rätt många kWh trots att elen är dyr.

Finns det någon schablon man kan hålla sig i för att förstå hur mkt resp del av förrådet ger att ha isolerat. Tänker om ett perfekt isolerat förråd är 100% effektivt. Hur många procent mindre får man om man inte isolerar tex tak eller golv. Måste ju hjälpa något tänker jag trots att inte alla delar är isolerade?
 
O Ola86 skrev:
Mm lite så jag tänker. Arbetet och kostnaden av att gräva ur, isolera och gjuta platta motsvarar rätt många kWh trots att elen är dyr.

Finns det någon schablon man kan hålla sig i för att förstå hur mkt resp del av förrådet ger att ha isolerat. Tänker om ett perfekt isolerat förråd är 100% effektivt. Hur många procent mindre får man om man inte isolerar tex tak eller golv. Måste ju hjälpa något tänker jag trots att inte alla delar är isolerade?

Jag tror att det är överkurs att jämföra de olika förutsättningarna. Du kan nog istället räkna på elkostnaden för att värma upp förrådet och sen jämföra med en offert på arbetet. Min gissning är att det tar många år innan isolering skulle löna sig.
 
  • Gilla
Ola86
  • Laddar…
O Ola86 skrev:
Mm lite så jag tänker. Arbetet och kostnaden av att gräva ur, isolera och gjuta platta motsvarar rätt många kWh trots att elen är dyr.

Finns det någon schablon man kan hålla sig i för att förstå hur mkt resp del av förrådet ger att ha isolerat. Tänker om ett perfekt isolerat förråd är 100% effektivt. Hur många procent mindre får man om man inte isolerar tex tak eller golv. Måste ju hjälpa något tänker jag trots att inte alla delar är isolerade?
Man pratar om U-värde. Enheten är watt/(m2 * celsius). Dvs. "förlust effekt" per kvadratmeter per grad.

Finurlig kalkylator:
https://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx

7 mm furu:
4.54
7 mm furu och 100 mm mineralull:
0.432

Så om du har 20 m2 av vardera yta så blir förlusterna:
4.54*20 + 0.432 * 20 = 99 watt per grad.
Med bara furu, 40 m2 hade det blivit:
4.54*40 = 182 watt per grad.
Allt isolerat:
0.432 * 40 = 17 watt per grad.

Så du ser ju att halvisolerat ger typ halva förlusterna mot oisolerat. Men helisolerat en tiondel av oisolerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Man pratar om U-värde. Enheten är watt/(m2 * celsius). Dvs. "förlust effekt" per kvadratmeter per grad.

Finurlig kalkylator:
[länk]

7 mm furu:
4.54
7 mm furu och 100 mm mineralull:
0.432

Så om du har 20 m2 av vardera yta så blir förlusterna:
4.54*20 + 0.432 * 20 = 99 watt per grad.
Med bara furu, 40 m2 hade det blivit:
4.54*40 = 182 watt per grad.
Allt isolerat:
0.432 * 40 = 17 watt per grad.

Så du ser ju att halvisolerat ger typ halva förlusterna mot oisolerat. Men helisolerat en tiondel av oisolerat.
Ah nice!

Men om jag skulle jämföra isolerat eller oisolerat golv?

Jag kan absolut själv isolera alla 40 kvm (väggar och tak), men löser inte att gjuta och isolera golv själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.