Jag är ny på det här med hus, bergvärme och allt där till.

Upptäckte att expansionskärlet som sitter bredvid värmepumpen nästan va på noll. Lyckades fylla upp till en bra nivå via en ratt jag vred på. Men idag fick jag syn på ytterligare ett. (Ett mindre) det står även det på noll. Jag lyckas inte hitta vart jag fyller detta. Ör det så att ett är gammalt och inte är i bruk? Rören kring det lilla exp-kärlet är isolerade så jag ser inte vad det är för rör. Snälla hjälp mig att förstå.
 
  • Orange expansionskärl för vatten med manometer installerat i ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionskärl med tryckmätare monterad på en rörinstallation mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det lilla är för brinesidan på värmepumpen å måste fyllas på med en pump å en spritblandning. Kan vara bra att kolla förtrycket på expkärlet innan man börjar fylla på så att det är rätt förtryck i den...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
V Vector skrev:
Ja det lilla är för brinesidan på värmepumpen å måste fyllas på med en pump å en spritblandning. Kan vara bra att kolla förtrycket på expkärlet innan man börjar fylla på så att det är rätt förtryck i den...
Aha. Så det bör finnas nånstans eller måstenjag köpa en sån pump? Hur vet jag färtrycket? Det är en rat som det står tre bar på? Vet dock intr vad det innebär. Tack snälla för att du svarade :)
 
Ja, har du ingen pump för att fylla på så måste du köpa, låna, ringa rörmockarn för en pump. Förtrycket är lufttrycket på blåsan i expkärlet före du fyller på vätskan. Brukar vara 0.5 bar å kollas och ev fylls på när man inte har vätska i kärlet å har ex säkerhetsventilen öppen så vätskan kan rinna ut
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
V Vector skrev:
Ja, har du ingen pump för att fylla på så måste du köpa, låna, ringa rörmockarn för en pump. Förtrycket är lufttrycket på blåsan i expkärlet före du fyller på vätskan. Brukar vara 0.5 bar å kollas och ev fylls på när man inte har vätska i kärlet å har ex säkerhetsventilen öppen så vätskan kan rinna ut
Det låter väldigt invecklat för en som mig. Är det en brådskande åtgärd? Annars kan jag leta efter pumpen nästa helg o klura ut tryck o köldvätskan. Det kan stått tomt så länge jag bott här (ett år). Jag har aldrig sett det där lilla kärlet förrän
nu när jag började flytta om alla kartonger. Den va gömd bakom plastgranen . Vet att vi får varmvatten iaf. O värme på elementen förra vintern. Jag ska försöka googla mig fram till allt så jag slipper ta ut en dyr hantverkare. Måste ju spara pengar till el, mat o diesel
 
Du kan vänta...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ovanpå det lilla och under det stora sitter ett täcklock, skruva eller bara riv bort det så sitter en bilventil där.
Kan du kolla däcktrycket i din (diesel)bil, så kan du kolla förtrycket i expansionskärlen.
Som med bildäck, det ska vara rätt tryck, inte för lågt och inte för högt.

Fylla på brinevätska tar vi senare, en sak i taget.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.