hej, tack för svar!
ja, jag skulle kunna kosta på mig 200 kanaler där i början. ljuddämpare på uteluften tror jag inte ska behövas. vi är aldrig på den sidan huset förutom när man hoppar in i bilen i stortsätt!
jag ska se över att öka tilluften i sovrummen, tack för input där!
men ska man verkligen ligga på 20l/s i ett sovrum för två? ja det blir två ljuddämpare en vid varje don istället!
ljuddämparen på frånluft kök ska inte vara där!

sen kommer vi till detta, jag tänker lite att man bör överdimensionera sägs det, om jag då har ett stick nära agg, som på det till sovrummet, får jag inte strypa väldigt mycket på det donet om jag tar 125 rör och don ist för 100 rör? det kanske vore ide att lägga alla dessa tre (kontor och båda sovrummen) på samma stick? och köra 125rör ist. man kanske rent av kan köra 125 även i v-rum?

lägger med en uppdaterad ritning.

ha en fortsatt trevlig kväll! :)
 
Skulle köra med 125 mm rör dom minsta storlek på tillluften. Färre storlekar att hålla reda på och mindre risk för ljud (tror jag).
 
J Jockemedisolerkniven skrev:
hej, tack för svar!
ja, jag skulle kunna kosta på mig 200 kanaler där i början. ljuddämpare på uteluften tror jag inte ska behövas. vi är aldrig på den sidan huset förutom när man hoppar in i bilen i stortsätt!
jag ska se över att öka tilluften i sovrummen, tack för input där!
men ska man verkligen ligga på 20l/s i ett sovrum för två? ja det blir två ljuddämpare en vid varje don istället!
ljuddämparen på frånluft kök ska inte vara där!

sen kommer vi till detta, jag tänker lite att man bör överdimensionera sägs det, om jag då har ett stick nära agg, som på det till sovrummet, får jag inte strypa väldigt mycket på det donet om jag tar 125 rör och don ist för 100 rör? det kanske vore ide att lägga alla dessa tre (kontor och båda sovrummen) på samma stick? och köra 125rör ist. man kanske rent av kan köra 125 även i v-rum?


lägger med en uppdaterad ritning.

ha en fortsatt trevlig kväll! :)
du behöver inte ha 200 på uteluften om du inte tänker dig det på tilluften. Det är inte där du behöver jobba med tryckfall och hastigheter. Möjligtvis på avluften iom att den är längre och med fler böjar. Jag syftade mer på den 160 tillfuft efter aggregatet som du för hög hastighet som kan dimensioneras till 200. Sen grenet till sovrummen uppe. Antingen sätter du ett irisspjäll efter avsticket för att ha möjlighet att strypa där istället för på donen. Oavsett om du väljer 100 eller 125 så kommer det gå att strypa på donen.
Du kan ju iofs ha högre flöde på huvudkanal och grenkanal. Men iom att systemet är litet kan vi nästan behandla alla kanaler som anslutningskanaler. mellan 1-3 m/s vill man ha där. Då är rekommenderade flöden ungefär.
100= 8-20 l/s
125= 12-35 l/s
160= 20-60 l/s
Du har i din 160 kanal 70 och 75 l/s men vi kan anta att vi kallar den grenkanal då kan du ha 3-5 m/s du ligger på 3,7 ungefär så det funkar.
Detta är om du inte forcerar. Sommartid kan du ju köra nattkyla och forcera flödet och kanske skyfflar 100 -120 l/s. Då kommer 160 kanalen börja bli på gränsen samt även 125 sticket till källarn. Där har du iofs inga sovrum så det kanske inte är ett problem. Det kan man säkert leva med beroende på hur ljudkänslig man är. Aggregatet kommer låta något mer också vid forceringen. Men det är inga problem om det står på markskiva. Jag kör 100 under mitt och det är knappt något aggregatljud.
Det är ingen större investeringsskillnad mer än dämparna på till och frånluften efter aggregatet. Skulle även öka den 100 kanal du har till stora sovrummet till en 125 ur just den aspekten.

Du behöver inte 20 l/s i sovrummet men att köra 15 l/s är nog rätt smart och upp till en 125 kanal istället.
 
nej precis, varför jag valt 200 på uteluft är för att få ner "farten" över uteluftsintaget, inbillar mig att det blir tystare ju störrre det är!? :) helt klart så ska jag byta 160 rören på till/frånluft till 200. men måste jag då inte gå med 200 till avluften oxå? eller gör det föga om det är högre hastighet där? jag tänker mig att takhuven jag har är en 160s, kanske kan gå med 200 hela vägen fram dit iofs om det hjälper..
det med iris spjäll låter ju smidigt att smälla in när man ändå drar nytt på det stället som är nära agg.
källarplanet får jag nog stå ut med ett högre ljud vid forcering.

labbar jag på med mera tilluft på övre plan så får jag lov att skicka mera luft ner för källartrappan, och öka några flöden där nere på frånluften. men det borde funka!
tack för bra input!
 
J Jockemedisolerkniven skrev:
nej precis, varför jag valt 200 på uteluft är för att få ner "farten" över uteluftsintaget, inbillar mig att det blir tystare ju störrre det är!? :) helt klart så ska jag byta 160 rören på till/frånluft till 200. men måste jag då inte gå med 200 till avluften oxå? eller gör det föga om det är högre hastighet där? jag tänker mig att takhuven jag har är en 160s, kanske kan gå med 200 hela vägen fram dit iofs om det hjälper..
det med iris spjäll låter ju smidigt att smälla in när man ändå drar nytt på det stället som är nära agg.
källarplanet får jag nog stå ut med ett högre ljud vid forcering.

labbar jag på med mera tilluft på övre plan så får jag lov att skicka mera luft ner för källartrappan, och öka några flöden där nere på frånluften. men det borde funka!
tack för bra input!
inga problems. Det lär funka som du ritat tidigare också.
Forceringen kickar ju in på nattkylan men det kan man ju ställa in själv hur mycket eller lite man vill ha som forceringsflöde. Så det är ju bara att labba med så det blir acceptabelt utifrån ljudet.
Uteluften och avluften är inte lika känsliga. Möjligtvis avluften eftersom den är ”lång” och du trycker ut den men suger in uteluften och den sträckan är kort.
Dimmar du ned till huven så bör det också funka.
Den klarar ju det.

en sak jag tänkte på som kan vara fiffigt som hängsle och livrem är att sätta ett spjäll mellan ljuddämpare och aggregatet på frånluften. Då har du möjlighet att ratta så du får ett lägre tryck i kammaren innan växlare på frånluften kontra trycket på tilluften. Är trycket lägre på tilluftsidan kommer mer lukt och partiklar smitta över i växlarn. men detta är överkurs men kostar lite att göra direkt. Värre att klippa in sen.
 
@Installation Nyfiken fråga; orsakar ett irisspjäll oljud som man även behöver ha ljuddämpare för eller hur påverkar den ljudmässigt?
 
V Videonisse skrev:
@Installation Nyfiken fråga; orsakar ett irisspjäll oljud som man även behöver ha ljuddämpare för eller hur påverkar den ljudmässigt?
alla spjäll skapar ljud. Generellt skall man alltid ha ljuddämpare efter ett spjäll mellan spjäll och don.
 
aah just det! det med spjäll ska jag ta till mig!
kan ju vara värt att sätta in på dom andra sticken till tilluften på övre plan oxå,
får man något ljud över ett spjäll om det är fullt öppet?

jag siktar nog på 200 på stammarna till/från/avluft/inluft. känns rimligt!
tack igen!
 
I Installation skrev:
alla spjäll skapar ljud. Generellt skall man alltid ha ljuddämpare efter ett spjäll mellan spjäll och don.
Jag har 125 mm flexdämpare inplanerade direkt vid varje till- och frånluftdon samt före och efter aggregatet. Vad är chansen att dessa reducerar bort allt hörbart ljud som ett irisspjäll kan orsaka som sitter på ett avstick nära stammen? Vill ju inte råka införa hörbart ljud till sovrum pga ett spjäll.
 
V Videonisse skrev:
Jag har 125 mm flexdämpare inplanerade direkt vid varje till- och frånluftdon samt före och efter aggregatet. Vad är chansen att dessa reducerar bort allt hörbart ljud som ett irisspjäll kan orsaka som sitter på ett avstick nära stammen? Vill ju inte råka införa hörbart ljud till sovrum pga ett spjäll.
Det bör inte vara någon större risk skulle jag säga. Om du inte stryper spjället för hårt och inte drar ut flexdämparn ordentligt. Men det är ett utförande problem.
Du behöver vara strypa första avsticket skulle jag säga. sen om du stryper på spjäll så lär du få mindre ljud än om du stryper vid donet om det göra bra. Samtidigt är det inget självändamål att fylla en lite anläggning med spjäll. Även om det är ballt med grunkor man kan skruva på
 
  • Gilla
Jockemedisolerkniven
  • Laddar…
J Jockemedisolerkniven skrev:
hej igen, håller på kikar på lite alternativa aggregat. frågan är om ett swegon r5 blir i underkant för litet.
R5-H Smart 30-120 l/s < 250 m² | www.swegon.com
måste jag isåntfall gå upp på en r7a ?
R7-H Smart 60-208 l/s < 450 m² | www.swegon.com

jag behöver i runda slängar 80 liter.
tänker just på att aggregatet kanske får gå i för höga varv..
Då räcker R5. Det har 160 anslutning så då kör du ju med det.
Du kan forcera 30-40 l vilket man kan diskutera. Men samtidigt skall man ju dimensionera för normaldrift. Vad är viktigast. Normaldrift eller forceringskapacitet och eventuell framtid utbyggnader.
Vad är det för kostnadsskillnad? Och då tnker jag såhär
Om r7 är säg 10kkr dyrare så är frågan man ska ställa sig vad kan jag då isf inte köpa för 10kkr
 
  • Gilla
Jockemedisolerkniven
  • Laddar…
Efter att ha jämfört lite fram och tillbaka så landar jag i herun ändå. Och då får jag också en rejäl forcering. Vilket leder till - frikyla… ska man passa på att förbereda vent kanalerna/isoleringen nu när man ändå håller på. Vilken typ av isolering är det som gäller? Lamellmatta och tejpade skarvar för kondens isolering? Min 100mm?
Eller Värmematta/nätmatta min 100 för vanlig värmeisolering?
avluft och uteluft kondensisoleras alltid.

tanken är att det ska sprutas in lösull/cellulosa senare. Det blir dock inte i samband med detta men det kommer då att täcka rören en hel del.
 
J Jockemedisolerkniven skrev:
Efter att ha jämfört lite fram och tillbaka så landar jag i herun ändå. Och då får jag också en rejäl forcering. Vilket leder till - frikyla… ska man passa på att förbereda vent kanalerna/isoleringen nu när man ändå håller på. Vilken typ av isolering är det som gäller? Lamellmatta och tejpade skarvar för kondens isolering? Min 100mm?
Eller Värmematta/nätmatta min 100 för vanlig värmeisolering?
avluft och uteluft kondensisoleras alltid.

tanken är att det ska sprutas in lösull/cellulosa senare. Det blir dock inte i samband med detta men det kommer då att täcka rören en hel del.
Kör multilager med nätmatta. Ju mer du kan få på desto bättre.
Själv har jag kört med 2 lager 50mm och får se hur det fungerar under vintern.
Fungerar det inte tillräckligt bra så bygger jag nog någon form av låda och fyller med lösull då det är lite trångt runt rören.
 
J Jockemedisolerkniven skrev:
Efter att ha jämfört lite fram och tillbaka så landar jag i herun ändå. Och då får jag också en rejäl forcering. Vilket leder till - frikyla… ska man passa på att förbereda vent kanalerna/isoleringen nu när man ändå håller på. Vilken typ av isolering är det som gäller? Lamellmatta och tejpade skarvar för kondens isolering? Min 100mm?
Eller Värmematta/nätmatta min 100 för vanlig värmeisolering?
avluft och uteluft kondensisoleras alltid.

tanken är att det ska sprutas in lösull/cellulosa senare. Det blir dock inte i samband med detta men det kommer då att täcka rören en hel del.
Ska du isolera själv kör du 50 mm. Avluft och uteluften behöver du inte isolera iom att de sitter kallt utrymme. Givetvis lite beroende på hur dem är dragna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.