Hej

Vi köpte ett hus från 70talet och bestämde oss att göra om ett litet badrum och tvättstugan till en stor badrum med tvätt- och torkmaskin. Vi skulle även montera vattenburen golvvärme då fjärrvärmecentralen ligger i samma rum.
Detta jobb påbörjades i slutet av mars och det var en väldigt långdragen historia. Vi bodde i huset och när de påbörjade jobbet var det såklart värmebehov (familj med 3åring och gravid med andra barnet). Det första som slog mig var att på första dagen så blev byggstarten bara att sätta dit lite täckpapp på golvet fram till badrummet. Okej tänkte jag, nu måste jag ha koll på vad som händer. Det blev som jag misstänkte otaliga dagar där jag väntade på hantverkarna hemma och ringde runt för att se varför de inte dyker upp. Jag kommer inte beskriva allt som har hänt men här är några pärlor:
1. Elektrikern kapar bort allt, verkligen all strömförsörjning till rummet till och med för fjärrvärmecentralen även om ingen rivning skulle ske ovanför den, där strömbrytaren ligger. Kallar in "huvudentreprenören" som fixar rörmokare men den kan inte göra ett skit för att det är en elektriker som syslar med det. För att få ordning på det tog det 3 dagar.
2. Vid rivningen har det en liten kakelbit fallit av i köket på andra sidan väggen. Än så länge väntar vi på att "entreprenören" ska lösa det eftersom de lovade skulle ske när jobbet är klart.
3. Efter sommaren när värmen skulle slås på så upptäcker jag att inget värme kommer fram i en del av huset som ligger på en separat slinga. Nu har det gått 4 veckor utan att få detta löst.
4. Kakel monterades för långt ifrån dörrkarmen så att vanliga dörrfoder inte täcker kakelkanten. Först så monterade snickaren en dubbelt så bred golvlist med vassa kanter på ena sidan som jag sa ifrån direkt och nu är det en vanlig dörrfoder med silikon mellan fodret och kakelkanten. Dessutom fixade jag själv tröskeln på insidan då det såg förjävligt ut med en remsa silikon ditklistrat.
5. Idag upptäckte jag att golvbrunnen under badkaret inte fungerade (några månader efter "avslutat" jobb) När jag tog bort badkaret och kollade så var det en plastbit, antagligen från när de jobbade med golvet.
6. Byggavfall som satt på gräset i veckor så att grannarna började fråga med lite sorg i ögonen om vad vi håller på med.
7. Jag blev av med en kabelvinda som de "lånade" (vilka hantverkare behöver ens låna grejer?)
Och listan kan fortsätta. För att komma dock till min ursprungliga fråga: har jag för höga förväntningar eller är detta norm hos hantverkare?
Just nu litar jag på ingen och är skräckslagen varje gång min fru föreslår att anlita en hantverkare för något kring huset.

Detta är en firma i Gävle jag pratar om, Elgo Bygg och Montage AB.
 
BirgitS
Nej, det är inte norm. Till nästa gång skriver du ett avtal (Hantverkarformuläret) med ett förseningsvite per vecka.

Vid det här lagt borde du kunna skriva (mejla) något typ att om arbetet (specificera vad som återstår) inte är färdigt inom en månad så kommer du att anlita en annan firma på nuvarande firmas bekostnad. Tiden måste vara rimlig för vad som återstår att göra.
 
  • Gilla
ZoominZoomout
  • Laddar…
Jo, det har jag gjort men känt lite olustigt med tanken på att det börjar bli höst och vi kan inte låta tilläggsvärmen som går på el hur mycket som helst för just den biten.

Skönt att höra att det inte är norm för att alla andra hantverkare jag hade med att göra fram till nu var superbra.
 
BirgitS
Ett samtal med er konsumentrådgivningen kan ju vara bra, dels kan de juridiken kring konsumentfrågor och dels kanske de redan tidigare har haft problem med just det företaget och vet hur man ska tampas med dem.
https://www.konsumentgastrikland.se/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.