Enplansvilla med källare byggd 1957
98kvm
70kvm källare



Hej
Vi renoverade vårat hus förutom källaren och installerade golvvärme i hela huset förutom i källaren.

Byggarna har flyttat ner innegivaren som styr framledningstemperaturen på fjärrvärmen till källaren.
Dom har stripat fast den på ett par elkablar precis intill elskåpet i källaren.
Jag har dålig koll på hur sånt funkar men blir inte hela golvärmesystemet att styras av hur varmt det då är i källaren?
Borde jag flytta upp den igen?
 
  • Eltavla med öppen kabelgenomföring och synliga ledningar i takhörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den innegivaren är till reglersystemet för framledning från fjärrvärmecentralen.
Sen bör det sitta rumsgivare för varje golvvärmeslinga.
 
Ja jag har ju rumsgivare i varje rum på övervåningen, men om innegivaren i källaren tycker att det är tillräckligt varmt i källaren (typ när torktumlaren går blir det ju lite varmare där nere) så stängs väl värmen av uppe Oavsett vad rumsgivarna på övervåningen säger,
 
Värmen till radiatorkretsen är dynamisk.
Om innegivaren känner av att rumstemperaturen (ärvärde) är på inställt börvärde så stryper den ner värmen, men den stänger inte av värmen helt om det är kallt ute.
Utegivaren bör vara den styrande givaren.

Sen gäller det att hitta en lämplig plats för innegivaren, en plats som normalt inte påverkas av extern värmekälla (som tex solinstrålning).

Att placera givaren uppe vid taket är inte så bra utan den bör sitta i ungefär brösthöjd.
 
Okej!
Men då kanske det funkar att den sitter kvar där nere då.
Men misstänker att det kanske inte är optimalt att den sitter nästan i taket i källaren då och typ en halvmeter från torktumlaren som alstrar en den varmluft vid drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.