Hej!
Är helt ny på det här med att bygga hus och har därför lite frågor angående val av tomt.

Om jag förstått det rätt ska man kontakta lantmäteriet som kommer ut och kollar på tomten för att se om man får bygga just där. Vad kostar detta, på ett ungefär? Har hört att det kostar 20 000, stämmer det?

Om de säger att man inte får bygga där, får man ändå betala summan ändå och betala samma summa varje gång tills man hittar ett ställe man får bygga på eller hur funkar det? Kan man kolla på flera tomter vid samma tillfälle? Något annat man ska tänka på vid val av tomt?

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Gammelnörden
Spontant skulle jag vilja säga nej det funkar inte så men det kan mkt väl vara så att jag missförstått vad du mena...
Jag skulle vilja påstå att det är både ganska ovanligt förfaringssätt och krångligt att försöka köpa loss mark från en markägare och få till en avstyckning.

Jag föreslår att du går in på hemnet.se och fyller i område du vill leta tomt och sedan klickar i under "bostadstyp" "Tomter". Eller letar runt på bostadsmäklarnas hemsidor och se vad som finns för tomter till salu som inte lagts upp på hemnet.

Somliga kommuner har tomtkö, så det kan vara värt att gå in på din kommuns hemsida och söka på tomter och se om det finns tomter tillgängliga.


:)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Spontant skulle jag vilja säga nej det funkar inte så men det kan mkt väl vara så att jag missförstått vad du mena...
Jag skulle vilja påstå att det är både ganska ovanligt förfaringssätt och krångligt att försöka köpa loss mark från en markägare och få till en avstyckning.

Jag föreslår att du går in på hemnet.se och fyller i område du vill leta tomt och sedan klickar i under "bostadstyp" "Tomter". Eller letar runt på bostadsmäklarnas hemsidor och se vad som finns för tomter till salu som inte lagts upp på hemnet.

Somliga kommuner har tomtkö, så det kan vara värt att gå in på din kommuns hemsida och söka på tomter och se om det finns tomter tillgängliga.


:)
Jo men du förstod mig helt rätt! :) Glömde bara skriva att vi har mark som vi får bygga på om vi vill. Men man behöver väl ha fått det godkänt ändå.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jamen, då förstår jag! (y)
Japp, du behöver en lantmäteriförättning. Finns mer information om det och vilken typ som kan tänkas behövas här; [länk]
Tack så mycket!
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Frågan är vad som är billigast och smidigast? En tomt som redan finns eller skapa en ny. Men vi vill gärna ha en tomt ute på landet.
 
Ska ni stycka av en tomt från er egna mark måste ni börja med ett förhandsbesked från kommunen. Efter det kan man skicka in till lantmäteriet om avstyckning.
 
  • Gilla
David L och 1 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Ska ni stycka av en tomt från er egna mark måste ni börja med ett förhandsbesked från kommunen. Efter det kan man skicka in till lantmäteriet om avstyckning.
Vet du vad de tar för en avstyckning? Det står säkert någonstans men, tänkte om du visste.
 
R
R rolflidvall skrev:
39 kommuner har eget lanmäteri med egna taxor så där behöver man kolla direkt med dem. Lista på dessa kommuner finns här:
[länk]
Övriga kommuner använder statliga lantmäteriet. Här några exempel på kostnader:
[länk]
Tack så jättemycket!
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
P
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Spontant skulle jag vilja säga nej det funkar inte så men det kan mkt väl vara så att jag missförstått vad du mena...
Jag skulle vilja påstå att det är både ganska ovanligt förfaringssätt och krångligt att försöka köpa loss mark från en markägare och få till en avstyckning.

Jag föreslår att du går in på hemnet.se och fyller i område du vill leta tomt och sedan klickar i under "bostadstyp" "Tomter". Eller letar runt på bostadsmäklarnas hemsidor och se vad som finns för tomter till salu som inte lagts upp på hemnet.

Somliga kommuner har tomtkö, så det kan vara värt att gå in på din kommuns hemsida och söka på tomter och se om det finns tomter tillgängliga.


:)
Kan nog vara rätt svårt, men man får försöka och frågan är fri. Jag gjorde precis så här och lyckades på första försöket. Det man kanske ska hålla utkik efter mest är mark som är mindre värd. I mitt fall var det ett område vars träd hade blivit avverkade något år innan och där såg jag en möjlighet.

Det är en liten ort och markägaren kände till några från min släkt så det gick bra. Inga ockerpriser och lantmäteriet var nästan dyrare än själva marken.

Så här gjorde jag:
1. Tog kontakt med markägaren genom att söka upp hans tomt på lantmäteriet. Använde den här länken:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/vem-ager-fastigheten/

2. Kom överens med markägaren om ytan och skicka in en föranmälan till kommunen.

3. När ni fått godkänt om föranmälan tar ni kontakt med lantmäteriet.

Något att tänka på när ni ska utse tomter är läget till allmän väg och hur vägen utanför går. Kan bli problem eftersom trafikverket vill att utfarter ska ha bra uppsikt för att få rätten att göra en utfart där. Kan vara bra att söka om tillstånd direkt efter godkänt förhandsbesked, så att det finns klartecken för detta när ni ska söka till lantmäteriet. Är det en mindre grusväg kanske det inte är någon större fara.

Något som vi hade ren tur med var att vi har möjlighet att koppla på oss till kommunalt vatten. Detta tänkte vi inte på förrän markägaren själv tipsade oss om det. Detta område är också ökänt för att ha dåligt dricksvatten om man ska ha egen brunn. Titta över möjligheterna för vatten och avlopp.

Hade även turen att det står en transformatorstation 15 meter bort från tomt och iom detta blir det ingen större kostnad för att gräva och fixa med elen.

Titta upp vad det är för mark där ni ska bygga. Jag har förstått att det är sand som är bland det bästa och blir inte lika dyrt att bygga på jämfört med lera där man kan behöva göra större ingrepp.


Våra kostnader för att få tomten avstyckad.
Förhandsbesked: ca 7400:-
Trafikverket: ca 6000:-
Lantmäteriet: ca 47000:-
 
  • Gilla
Maser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.