Halloj!

Liten amatör fråga här. Köpt lampa som ska sitta i taket i hallen med DCL uttag, så jag köpte även DCL lamp plugg och denna har då 3 sladdar en blå, brun gul/grön. Jag antar att den bruna är N och blåa L då de sitter så redan i kontakt grejen från lampan. Är det bara att låta den gul/gröna hänga löst?
Eluttagets baksida med öppet kabelutrymme som visar anslutning av svart och blå tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kabel med exponerade ändar i brunt, blått och gult-grönt hålls upp mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där är ju felkopplad från leverans…,
 
  • Gilla
Dippsoss
  • Laddar…
Den är även jordad då min DCL lamp plug jag köpte till, som jag glömde skriva hehe
 
D Daniel 109 skrev:
Den där är ju felkopplad från leverans…,
Ajdå det var inge bra
 
D Dippsoss skrev:
Ajdå det var inge bra
Det är inget allvarligt.
Jag förutsätter att det är en dubbelisolerad lampa du har. Då ska du egentligen ha en ojordad propp. Men det funkar att lämna jorda också. Koppla som du föreslog. Men ledarna sitter fel. N stär för neutral, den blå borde sitta där. L står för live, där borde den bruna vara.
 
  • Gilla
Dippsoss
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inget allvarligt.
Jag förutsätter att det är en dubbelisolerad lampa du har. Då ska du egentligen ha en ojordad propp. Men det funkar att lämna jorda också. Koppla som du föreslog. Men ledarna sitter fel. N stär för neutral, den blå borde sitta där. L står för live, där borde den bruna vara.
Ah okej okej bra att veta! Men då kan jag köra färg mot färg alltså? Eller bör det vara tvärtom blå mot brun och brun mot blå då de är fel?
 
Kör färg mot färg.
Se till att jorden inte kan komma mot nån av plintarna, klipp den eventuellt.
Förutsätter, som sagt, att lampan är dubbelisolerad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Då kommer nästa fråga, var kan jag se om den är dubbelisolerad och om den inte är den bör jag i så fall köpa en ojordad lamp pryl?
 
En dubbelisolerad produkt ska vara märkt med en "dubbel-kvadrat" (en kvadrat med en mindre kvadrat inuti en större)

Moderna lampor brukar oftast vara dubbelisolerad och saknar jord.
Vid dubbelisolerad kan du lämna jorden men låt den hänga fritt så den inte få någon kontakt yta.
 
  • Gilla
Dippsoss
  • Laddar…
Då gissar jag på att det är denna kvadrat
Etikett på en produkt med symbolen för dubbelisolering utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dippsoss skrev:
Då gissar jag på att det är denna kvadrat
Precis
 
  • Gilla
Dippsoss
  • Laddar…
Stort tack alla för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.