Jag förstår att varje läger har sina ivriga förespråkare men vill ändå få lite input i frågan. Vi står i valet och kvalet mellan Villafönster Original, alu-/träfönster med dolda beslag (Spilka Opus) och Drutex Iglo 5 Classic med dolda gångjärn. Bägge valen har snarlika u-värden och jag föredrar den svenska "modellen" av fönster och frugan föredrar "dreh-kipp"-fönster så ur den aspekten är det dött lopp i valet.

Jag har fått offert på Villafönster från min byggare (trähus) och från en återförsäljare/importör av Drutex här i stan och det skiljer ungefär 40.000:- till fördel Drutex.

Det är ganska många fönster (>30) och även ett större skjutparti så 40.000:- är i sig ingenting som avgör till någon sidas fördel utan enbart vilka fönster som är bäst. Kan jag spara 40.000:- i inköp gör jag gärna det men inte på bekostnad av kvalitet och kostnad i längden.

Någon som kan bistå med lite kloka tankar kring valet?
 
Som fd återförsäljare av fönster/dörrar av både trä/alu och pvc produkter (Drutex) så föredrar jag trä/alu. För många av våra kunder var det helt enkelt en prisfråga.
 
S sevenfifty skrev:
Som fd återförsäljare av fönster/dörrar av både trä/alu och pvc produkter (Drutex) så föredrar jag trä/alu. För många av våra kunder var det helt enkelt en prisfråga.
Jag har själv fått en bra känsla av Villafönster trots att de är lite billigare än andra konkurrenter. Visst finns det något plastbeslag där det egentligen hade varit snyggare (bättre?) med ett metallbeslag men på det stora hela känns de gedigna och prisvärda.

Jag har en familjemedlem som satte in Drutex i sitt relativt nybyggda hus och än så länge är han nöjd, har även flera släktingar i Centraleuropa som har PVC-fönster (kanske inte Drutex..) och har aldrig hört eller sett något fel på deras plastfönster. Men utöver det har jag inte själv någon erfarenhet av PVC-fönster så all input är uppskattad!
 
Skall de sitta i trähus eller stenhus? Det jag hade lagt in i era tankar är karmens mått om du får samma ljusinsläpp som idag.
 
B larry78 skrev:
Skall de sitta i trähus eller stenhus? Det jag hade lagt in i era tankar är karmens mått om du får samma ljusinsläpp som idag.
Nybyggnation i lösvirke. Vi kommer att ha förhållandevis stora, och många, fönster så jag är inte så rädd för det totala ljusinsläppet. Men Drutex är helt klart inte särskilt estetiskt tilltalande utan ser lite klumpiga ut. Bra isolervärde dock..
 
Tror de kvittar vid ny produktion. Om man inte springer och öppnar konstant så kvittar ju även hur de öppnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.