Hej!
Jag bor i ett hus från sjuttiotalet med ca 110 kvadrat stort papptak, 5 graders lutning åt söder. Sex genomföringar Taket är så vitt jag vet tätt och fint, men över 25 år gammalt, så det behöver läggas ny papp ovanpå den gamla för att man ska vara trygg under solpanelernas livslängd.

Jag har ringt runt till ett gäng leverantörer, men det är ganska svårt att få offerter. Men nu har jag åtminstone fått fram lite siffror:

Hyr in folk till allt:
Takläggning 55 000 efter rot. I detta ingår inte plåtarbeten och inte heller att bränna infästningarna till panelerna.
Solcellsanläggning 208 000 efter grönt bidrag. 14 kW peak-effekt, goodwe växelriktare. Detta inkluderar att bränna infästningarna i taket.

Gör-det-själv-alternativet:

Ett solcellsföretag tillåter mig att själv sätta upp panelerna på taket och dra kablarna därikring. Arbetet med att installera växelriktare görs av elektriker i vår. Solcellsbolaget ger mig instruktioner kring vad som ska göras och om jag blir osäker är det bara att ringa. Inget grönt avdrag 167 000 kr. Anläggningen är lika stor som ovan, dock med sungrow växelriktare. Elfirman räknade med att installationen skulle ta ca 60 timmar för yrkeskunnigt folk, så jag får nog räkna med 100 timmar av min tid.

Detta kan kombineras med att antingen ta offerten ovan gällande takläggning, alternativt kan jag göra det själv.

Notera att: takfirman jag fått offert av säger att dom tar 500 kr för att täta en infästning för solpaneler. Alltså blir det otroligt dyrt om jag skulle montera paneler själv, men ta deras hjälp med att täta infästningar. Vi pratar om 35, paneler, så det blir en del hål i taket.

Alltså, ska jag sätta panelerna själv så ska jag också täta taket själv, alternativt hitta någon annan som tätar taket betydligt billigare.


Har ni möjlighet att hjälpa mig tänka lite kring detta? Några av mina funderingar:
  • Fördelarna med att ta in professionella hantverkare är såklart att alla garantier finns på plats, men å andra sidan - om taket väl läcker så kommer takfirman och solcellsleverantören att skylla på varandra. Inte så lyckat.
  • Om man lägger takpapp själv så lägger man sådant som man limmar. Blir det lika bra som när en professionell aktör bränner pappen? Klarar en vanlig svensson att täta infästningarna?
  • Hur lång tid tror ni det tar att lägga papptak själv?
Jag är så tacksam för alla tankar och tips jag kan få i detta läge.!

Greger
 
Jag tror, men vet inte säkert, att en perforerad metallplatta ca 400x400 mm, som har 1 eller 2 st M10 pinnbult uppstickande, läggs på ditt nuvarande bitumentak. Plattan skruvas med 4 st träskruvar ner igenom din bitumentakpapp och ner i råsponten. En bitumentakpappslapp något större än metallplattan läggs över metallplattan, hål görs för de uppstickande pinnbultarna. Sedan smälts med gasolbrännare bitumenlappen in mot metallplattan. Det som syns därefter är de uppstickande pinnbultarna. Man har nu fästen i taket. Så jäkla knepigt är det nog allt inte. Metallplattan gjuts alltså in i bitumenpappen.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag tror, men vet inte säkert, att en perforerad metallplatta ca 400x400 mm, som har 1 eller 2 st M10 pinnbult uppstickande, läggs på ditt nuvarande bitumentak. Plattan skruvas med 4 st träskruvar ner igenom din bitumentakpapp och ner i råsponten. En bitumentakpappslapp något större än metallplattan läggs över metallplattan, hål görs för de uppstickande pinnbultarna. Sedan smälts med gasolbrännare bitumenlappen in mot metallplattan. Det som syns därefter är de uppstickande pinnbultarna. Man har nu fästen i taket. Så jäkla knepigt är det nog allt inte. Metallplattan gjuts alltså in i bitumenpappen.
Yes! Exakt så har jag förstått det som att det går till. Vågar man själv arbeta med gasolbrännare på det viset, eller är det att överlåta till proffsen?

Om man kan göra infästningarna själv enligt ovan finns alltså även alternativet att ta hjälp med takläggningen, men göra installationen av paneler själv.
 
Jawohl!, Man kan väl träna på marken och smälta in en eller två metallplattor. Man spikar ihop litet råspont ca 1 m2, och lägger bitumentakpapp på, sedan metallplatta, skruvar fast den, och bitumenlapp på det. Testa hur det går, och få till snitsen, innan man jobbar skarpt på taket. Så skulle jag ha gjort om jag skulle göra insmältningen av metallplattorna på ens eget bitumentak.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Har någon här en uppfattning om tidsåtgång för att lägga hela taket själv? Det jag far efter är om det är värt att göra själv. Enligt takofferten uppgår materialet bara till 16 000 kr.
Antingen är offerten orimligt hög, eller så är det mer jobb än jag föreställer mig..
 
Men du kan väl själva kolla vad materialet kostar, bitumentakpapp, nya vindskiveplåtar och skruv och du skulle köpa det själv. Jag vet inte vad de använder för att täta bitumenvåderna, asfaltklister?

ROT-skatteavdraget får du väl bara på arbetskostnaden, inte på material.
 
A Arnodt skrev:
Men du kan väl själva kolla vad materialet kostar, bitumentakpapp, nya vindskiveplåtar och skruv och du skulle köpa det själv. Jag vet inte vad de använder för att täta bitumenvåderna, asfaltklister?

ROT-skatteavdraget får du väl bara på arbetskostnaden, inte på material.
16000 låter rimligt för materialet, absolut. Det är arbetet jag är mer tveksam till.!
 
Varför använder du inte QuickBolt istället?
Ser betydligt smidigare ut,
QuickBolt fästelement på tak med svart takpapp, visar plåtfästet, gummipackningen och bulten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
peter2400,

Hur länge har du haft sådana bultar på ditt takpappstak? Håller det tätt? Vilka har varit problemen?
Är det ett godkänt taktätskiktssystem och godkänt av försäkringsbolagen? Jag tänker på vatteninläckage och därav orsakade vattenskador?
Du tycker att det är så bra att du vill rekommendera det till andra.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
peter2400,

Hur länge har du haft sådana bultar på ditt takpappstak? Håller det tätt? Vilka har det varit problem?
Är det ett godkänt taktätskiktssystem och godkänt av försäkringsbolagen?
Du tycker att det är så bra att du vill rekommendera det till andra.
Har inga på mitt tak, men tycker det ser ut som en stabil infästning.
Smidigare än att hålla på och kladda med bitumen och takpapp.
Försäkringbolagen bryr sig knappast om inträngande vatten genom tak, det får man stå för
själv oavsett infästning.

Finns en massa solcellsinstallationer i vårt land som endast sitter i takläkten, tänker att en skruv som
sitter ner i takstolen borde hålla bättre.
Jag hade i alla fall inte varit orolig för att den skulle släppa eller läcka.
 
På ett carportstak med bitumenpapptak gör det nog inte så mycket om det skulle råka läcka in ett par droppar genom taketfästet.
 
I mitt fall är taket i fråga ovanpå villan, så jag är angelägen om att det blir tätt på riktigt.
 
Tänk på att allt jobb med öppen låga är Heta arbeten klass och eldar du upp huset och inte är utbildad och följt Heta arbeten skall jag inte bli förvånad om försäkringsbolaget hävdar grov oaktsamhet.

Sätter du fästena själv och takläggaren tätar bör du se till att få skriftligt att firmans garantier gäller.

De små fästena som tipsat om uppfyller inte Nordiska Tätskiktsgarantiers krav och de är rätt vettiga att följa då är framtagna av och för takbranschen utifrån vad som historiskt gett skador.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att allt jobb med öppen låga är Heta arbeten klass och eldar du upp huset och inte är utbildad och följt Heta arbeten skall jag inte bli förvånad om försäkringsbolaget hävdar grov oaktsamhet.

Sätter du fästena själv och takläggaren tätar bör du se till att få skriftligt att firmans garantier gäller.

De små fästena som tipsat om uppfyller inte Nordiska Tätskiktsgarantiers krav och de är rätt vettiga att följa då är framtagna av och för takbranschen utifrån vad som historiskt gett skador.
om man svetsar papp, gör man verkligen det med öppen låga då? Jag har förstått det som att det ska undvikas?

Vad tror ni annars om att lägga sån papp som man klistrar fast istället för att svetsa? Det verkar ju som att det är sådan vi hemmafixare är hänvisade till. Skulle det vara svårt att få genomföringar täta då?
 
S
Du tar en hög risk med den här investeringen. Du köper solcellsinstallationen mitt under en bubbla och installerar dom på ett tak med i stort sett högsta möjliga risk för läckage.

företagen som bildas nu och installerar solceller mitt under hypen kommer att försvinna till största del när hypen lagt sig, då är garantier värdelösa.
 
  • Gilla
Nirre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.