Jag har en medicentral i elskåpet (där alla husets LAN uttag är och där modemet är installerat). Jag vill av förklarliga skäl inte ha routern där men jag måste ha en switch där.

Nu är min fråga om jag kan (1)koppla kabel från modem --> switch --> router? Eller bör jag (2)koppla så att det blir modem --> router --> switch? Eller spelar det ingen roll? Gör jag enligt alternativ 2 så använder jag 2 LAN uttag i väggen där routern kommer vara.
 
Du ska koppla enligt #2
 
  • Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
Generellt sätter du routern först. Det är routern som översätter ditt interna nät till internet och tvärtom.
Om det blir problem med att wifi blir dåligt så kan du sätta en trådad router i skåpet och köpa lösa accesspunkter och montera ute i rummen.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Koppla routern först den kan sitta på utsidan.
Sen drar du en lankabel till nätverkuttaget som går tillbaka till skåpet där du kopplar det uttaget till switchen.
Koppla sedan dina uttag till switchen i skåpet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J
A Andy78 skrev:
Koppla routern först den kan sitta på utsidan.
Sen drar du en lankabel till nätverkuttaget som går tillbaka till skåpet där du kopplar det uttaget till switchen.
Koppla sedan dina uttag till switchen i skåpet.
Precis, så om jag förstod rätt så har TS dubbelt uttag i väggen. Då blir det smidigt att sätta routern tex centralt i huset. Sedan tillbaka samma väg via den andra porten. Sedan patcha i skåpet till en switch man har i skåpet och sedan patcha ut från switchen till de uttag man vill använda. Håller alltså med men lite mer detaljerad beskrivning bara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ekller så skaffar du en dedikerad router utan wifi i mediaskåpet typ [länk], och sen en acesspunkt på bra plats (sätt din gamnla wifi-router i acesspunktläge om du har en sådan och är nöjd med wifikvaliten).
Den lösningen har jag inte tänkt på. Skulle kunna funka också för den routern är rätt liten och får nog plats i medieskåpet
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Precis, så om jag förstod rätt så har TS dubbelt uttag i väggen. Då blir det smidigt att sätta routern tex centralt i huset. Sedan tillbaka samma väg via den andra porten. Sedan patcha i skåpet till en switch man har i skåpet och sedan patcha ut från switchen till de uttag man vill använda. Håller alltså med men lite mer detaljerad beskrivning bara.
Det var precis så här jag gjorde och allt fungerar utmärkt nu!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.