Hej,


Skulle uppskatta all hjälp man kan få inför vintern som väntar. Är själv okunnig så ni får redan nu ursäkta om ni behöver vara extra tydliga. Har bott i huset sedan 2016 men har tyvärr inte varit speciellt orolig för elförbrukning tidigare.


Vi bor i ett putsat hus från 1946 i elområde 3 västra götalands län. Huset i sig är relativt dåligt isolerat, fönster har helt nya tätningslister och vi försöker dra ner på elanvändningen i så stor utsträckning som möjligt och nu kommer det till att försöka få ner kostnaden för uppvärmning och varmvatten så mycket som möjligt med er hjälp.


Skriver så mycket data från värmepumpen jag kan.


Data


Årsförbrukning: ca 20 000 kWh

Uppvärmning: IVT Greenline HT C7 Plus installerad 2003 av tidigare ägare

Varmvattenberedare: NIBE ES23-210 (inställd på ca 58 på reglaget)


Retur RAD GT1: Från 27,5 Nuv 25,8

Ute GT2: 12

Kompressor GT6: 64,3

Värmebärare Ut GT8: 35,9

Värmebärare In GT9: 26,5

Köldbärare In GT10: 3,3

Köldbärare Ut GT11: -0,2


Värme öka/minska: 3,0

Finjustering värmekurva: ca 4-5 om jag tolkar det rätt

Extra varmvatten: ingen stapel

Varmvattenspets: 2 staplar (vilket borde innebära 0,5-1 dgr)

Varmvattentemperatur: ca 53 grader (max 54 enligt reglage)

VV differens: tre staplar borde vara ca 2,3-2,5 grader på skala mellan 2-15 grader

Anslutningseffekt: 2/3

Tillskottstimer: ca 2 staplar borde vara ca 1,5 min (skala mellan 1 min och 300 min)


Anpassa värmekurva:

Ute 20 - Kurva 23

Ute 15 - Kurva 24

Ute 10 - Kurva 25,7

Ute 5 - Kurva 31

Ute 0 - Kurva 32

Ute -5 - Kurva 35

Ute -10 - Kurva 37,8

Ute -15 - Kurva 40,1

Ute -20 - Kurva 42,5

Ute -25 - Kurva 44,9

Ute -30 - Kurva 47,3

Ute -35 - Kurva 49,7


Värmepump antal timmar i drift: 21 205 tim (61% varmvatten & 39% radiatorer)

Tillskott antal timmar: 15 046 tim (detta tycker jag generellt låter extremt mycket med tanke på totalt hur många timmar pumpen varit i drift??)

Tillskott varmvatten kontra radiatorer: 13% varmvatten & 87% radiatorer

Tillskottstimer: ca 3,8 staplar mellan 1 min och 60 min

Blockerat tillskott: alla staplar ifyllda mellan -10 och 20 (står ej aktiv emellan dessa)

Ramptid öppna: ca 10-15 min om jag tolkar det rätt

Ramptid stäng: en stapel alltså ca 0,5 min kanske

Eleffekt i drift: 0% 2/3


Är det något ni ser som är helt tokigt i inställningar?

Eller får man räkna på högt eltillskott med tanke på en såpass gammal pump?


Tacksam för input innan man tar hit någon från firman som installerat den för att se vad man kan göra :)


Är det något annat ni behöver veta för att kunna assistera så säg till!
 
Är huset stort eller litet? Vad är den installerade effekten på el-patronen? Med bergvärme ska man absolut kunna komma ner till max 15000 kWh per år om man dimensionerar med hög effekttäckningsgrad. Man hade en annan syn på dimensioneringen för 20 år sedan. Tyvärr innebär det att man eventuellt behöver borra ett borrhål till idag om man byter till ny värmepump.
 
Huset har källare, entreplan och övervåning på totalt 168+112 m2.

Hur kan jag ta reda på installerad effekt på elpatronen?
 
Ok, ett stort hus med källaren. Kräver en rejäl värmepump om isoleringen är av enklare sort. Om man kan styra el-patronens effekt via styrsystemet måste det stå under inställningar. Annars ska det stå i manualen till värmepumpen, t.ex. 9 kW el-patron. Sedan multiplicerar man det med antal timmar för tillsatsen per år.

Edit: Ser att den fysiska el-patronen är 6+3= 9 kW enligt reservdelslistan. Det ger 7127 kWh tillsats per år om det inte finns någon annan spärr för el-patronen. Där skulle det då kunna sparas drygt 5000 kWh/år om den värmen istället gjordes av en värmepump med COP 4.
 
Redigerat:
K
T Tvåmas skrev:
Värmepump antal timmar i drift: 21 205 tim (61% varmvatten & 39% radiatorer)

Tillskott antal timmar: 15 046 tim (detta tycker jag generellt låter extremt mycket med tanke på totalt hur många timmar pumpen varit i drift??)
Om du inte har ett minustecken framför 21205, så har din pump gått cirka 86.000 kompressortimmar. Gamla IVT räknar på ett lattjo sätt.

Tillskottstimmarna är normalt för den tiden. Man dimensionerad för 70% effekttäckning.
Du skulle med dagens mått behöva nån storlek större pump och djupare borrhål alt. Kompletterande borrhål.
 
K KjellTimell skrev:
Om du inte har ett minustecken framför 21205, så har din pump gått cirka 86.000 kompressortimmar. Gamla IVT räknar på ett lattjo sätt.

Tillskottstimmarna är normalt för den tiden. Man dimensionerad för 70% effekttäckning.
Du skulle med dagens mått behöva nån storlek större pump och djupare borrhål alt. Kompletterande borrhål.
Ok, det kändes orimligt med enbart 21 205 timmar på de åren så där fick man en förklaring till det.

Jag tänker nästan att pumpen är gammal och borrhålet kanske inte ultimat till husets storlek.

Är det något annat i inställningarna som man kan reagera på?
Kurvor som behöver justeras eller känns märkliga?
 
Värmekurvan ser bra och låg ut. Det passar perfekt med värmepump. Förmodligen rejäla kraftiga radiatorer i huset? Blockerat tillskott vid -10° är förmodligen alldeles för lågt om man tänker på komforten i huset. Det kommer att märkas på vintern.
 
C
T Tvåmas skrev:
Är det något annat i inställningarna som man kan reagera på?
Kurvor som behöver justeras eller känns märkliga?
Att pumpen är dimensionerad för att behöva tillskott de kallaste dagarna är inte så mycket att göra åt annat än att komplettera med billigare värmekällor (= kompletteringselda med ved) eller sänka innetemperaturen dessa dagar. Det var rätt tänkt med de elpriser som gällde då. Men bortsett från det är det nog inget fel på pump eller hål.

Angående kurvan har vi själva börjat justera vår kurva och kommer att fortsätta med detta under säsongen. Vad som är rätt är ju individuellt för varje hus, men det man måste göra är att följa upp hur väl pumpen håller önskad innetemperatur. Vi har t.ex. sänkt vänsta sidan av kurvan rejält från 25,5 vid ute 20 och inne 20.

Vad har du för innetemperatur inställd (den påverkar framledningstemperaturen som visas i kurvan)?
 
C cpalm skrev:
Angående kurvan har vi själva börjat justera vår kurva och kommer att fortsätta med detta under säsongen. Vad som är rätt är ju individuellt för varje hus, men det man måste göra är att följa upp hur väl pumpen håller önskad innetemperatur. Vi har t.ex. sänkt vänsta sidan av kurvan rejält från 25,5 vid ute 20 och inne 20.

Vad har du för innetemperatur inställd (den påverkar framledningstemperaturen som visas i kurvan)?
Har enbart utegivare så ingen inställd innertemperatur om inte det är något man också kan ställa in i bergvärmepumpen?
 
C
T Tvåmas skrev:
Har enbart utegivare så ingen inställd innertemperatur om inte det är något man också kan ställa in i bergvärmepumpen?
Ja, det jag avser är en inställning i pumpen.

P.s. fast när jag kikar i manualen verkar inte den inställningen finnas på Greenline HT.
 
T Tvåmas skrev:
Har enbart utegivare så ingen inställd innertemperatur om inte det är något man också kan ställa in i bergvärmepumpen?
Nej, dessvärre inte... Jag har byggt en egen lösning för det (men tyvärr rätt teknisk) som styr efter elpris och temperatur (rumstemperatur och varmvatten) så man får en smartare styrning än på utetemperatur.

Vi har styrt på utetemperatur i nästan 10 år innan jag lade in min egenbyggda lösning (kostar runt 600-700 kr i delar) och vinden orsakar rätt stora variationer och vid snabba omslag i vädret har vi kallt ett par dagar, eller i värsta fall varm (energislöseri) för att pumpens styrning är så seg...

Min lösning finns här bara att kopiera och använda (men som sagt, väldigt tekniskt): https://github.com/QAnders/IVT-HP-PriceControl
 
anders07 anders07 skrev:
Min lösning finns här bara att kopiera och använda (men som sagt, väldigt tekniskt): [länk]
Tack!

Överlag kanske eltillskott och inställningarna i pumpen inte är så kassa som jag trodde.
 
K KjellTimell skrev:
Om du inte har ett minustecken framför 21205, så har din pump gått cirka 86.000 kompressortimmar. Gamla IVT räknar på ett lattjo sätt.

Tillskottstimmarna är normalt för den tiden. Man dimensionerad för 70% effekttäckning.
Du skulle med dagens mått behöva nån storlek större pump och djupare borrhål alt. Kompletterande borrhål.
Förklaringen är förmodligen att dessa gamla styrenheter använder 16 bitar för dessa räknare, och dessutom används teckenbit så att räknarna wrappar från 32767 till -32768. Dvs räknaren börjar räkna om från noll efter 65535 timmar. Har observerat det här beteendet på min värmepump från 2000.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.