Trodde att jag skulle kunna sänka elförbrukningen kraftigt genom att sänka tempen på elgolvvärmen i våra två badrum och hallen. Vi har tidigare aldrig snålat med golvvärmen och huset är ett tvåplans SMV Huskvarna med isolergrund och vi bor i Umeå.

När jag kontrollerar förbrukningen senaste 365 dagarna blev jag förvånad över hur låg förbrukningen är. Kan det verkligen stämma?

- Badrum 1 bottenplan ca 8 kvm: 234 kWh
- Hallen ca 12 kvm: 270 kWh
- Badrum 2 på övervåningen ca 12 kvm: 324 kWh

I hallen finns ett vattenburet element men i badrummen finns ingen annan uppvärming är elgolvvärmen.

Kan det verkligen stämma att förbrukningen är så låg?

/Krille
 
Har du haft separata mätare till varje golv?
Eller har du mätt strömmen med en tångamperemeter till varje golv?
Normalt så är golvvärme på kanske 20% av tiden och då blir det över året relativt billigt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har du haft separata mätare till varje golv?
Eller har du mätt strömmen med en tångamperemeter till varje golv?
Normalt så är golvvärme på kanske 20% av tiden och då blir det över året relativt billigt.
Jag lärde mig av en slump att förbrukningen kan avläsas i varje termostat t ex för hallen:

Termostatdisplay som visar energiförbrukning på 370,1 kWh och kostnaden 87 Euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns dock som att den är mycket lägre än jag förväntat mig?

/Krille
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
31% av total golvvärme effekten.
Har du kvar skylten eller ett fotografi från installationen?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag hade fel ytor på rummen men badrummet på bottenvåningen är 6 kvm enligt ritningen och det här är förbrukningen och skylten.

Energimätare visar förbrukning på 234 kWh och kostnaden 68 Euro på en blå skärmbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul etikett med instruktioner och specifikationer för en Pentair uppvärmningsprodukt, inklusive ikoner och installationsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
450 W * 27% * 24 * 365 = 1064 kWh

Är förbrukningen som anges i termostaten per kvm?

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.