Sittställning
Det är tänkte att jag ska tilläggsisolera vinden i samband med detta så jag tror kanalerna kan ligga i det ?

Annars tänkte jag klä dom själv, det blir inte så många meter som ska isoleras och vinden är ganska rymlig och en fin gång i mitten att gå på.


Okej så kanske en till tillluft i vardagsrummet ungefär där jag tänkte. Och från luften minst 2 meter från imkanalen. Jag tänker då spontant ovan diskhon, så blir den bra avstånd från tillluften och "skyms" av 60x60 skåp till vänster.


Problemet är väl nu lite att plotta ut hur jag ska dra det, hur viktigt är det med flödes beräkningar?
Hur mycket kan man ställa på donen ?

Jag har fått för mig lite att jag måste ha så mycket raksträcka till slutet som möjligen så att jag inte slöar ner luften för mycket, ska jag tänka likadant på från luften då ?

Mycket bra tanke med rensluckor! Kommer definitivt ta hand om allt själv så det måste man planera in. Behöver man verkligen rengöra en gång om året ?


Om jag ska ha ca 70l/s totalt så borde en heru 160 på 160l/s vid 200pa tryckfall räcka långt och länge även om jag drar rör som en idiot...

Den har 200mm anslutningar, stam på 200mm, med stick direkt till 125mm.. tror jag kommer ha riktigt bra flås på entréplan, dock är jag lite orolig över källaren.. men det får jag nog rita upp och räkna efter på. Jag såg några siffror någonstans..
 
  • Ritning av ett hus med markerade positioner för ventilationssystem, inklusive till- och frånluftskanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har köpt viskor och vajer, så att jag rensar kanalerna själv.
Lägger någon timme per gång, varje eller varannat år, precis innan filterbyte.
Filterna i aggregatet byter jag årligen, sedan har jag ”förfilter” som jag dammsuger varannan månad.
Då har du kanske panelfilter i ditt FTX?

Tänkte att ja skulle haft förfilter om jag hade köpt ett Swegon men nu blev det ett Heru med påsar.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Angående 125 don, skulle starkt överväga att inte sätta in dem i små rum med låga flöden. Satte själv in 125 don på min första ritning, men @Tjoa gav bra råd i min tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/feedback-pa-ventilationsritning-ftx.435105/#post-4574928 som fick mig att fundera och räkna lite. Har bytt till 100 don på alla till/från luft, varför? Jo för vi de låga flödena som man har i en villa så blir det väldigt svårt att skapa tillräckligt tryckfall vid låga flöden på 125 don. Kolla själv databladen på ett tilluftdon(https://www.lindab.se/globalassets/...ntation/ads/se/technical/kir.pdf?v=1644908599):
Tekniska diagram över luftstrålemönster för ventilationsdon med storlekarna 100, 125 och 160, visar tryckfall och ljudnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att beräkningslinjerna för 125 don inte börjar förens vid 7l/s, och då är det 10Pa tryckfall, behöver man högre tryckfall så behöver man strypa orimligt mycket.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Sittställning
J JSten skrev:
Angående 125 don, skulle starkt överväga att inte sätta in dem i små rum med låga flöden. Satte själv in 125 don på min första ritning, men @Tjoa gav bra råd i min tråd [länk] som fick mig att fundera och räkna lite. Har bytt till 100 don på alla till/från luft, varför? Jo för vi de låga flödena som man har i en villa så blir det väldigt svårt att skapa tillräckligt tryckfall vid låga flöden på 125 don. Kolla själv databladen på ett tilluftdon([länk]):
[bild]
Notera att beräkningslinjerna för 125 don inte börjar förens vid 7l/s, och då är det 10Pa tryckfall, behöver man högre tryckfall så behöver man strypa orimligt mycket.

Fick tanken igår att sätta mindre på bottenplan och större i källaren men jag får göra något slags beräkning.

Hade hoppats på att det gick att använda lite logik och få ihop det men det är ut som att jag måste göra mer beräkningar innan jag börjar
 
Fördelning, flöde och tryckfall beror på donets konstruktion snarare än kanaldimension. Dock brukar variansen för småhus ofta ligga inom samma spann när det gäller 100-125 med något högre kapacitet för det senare.

Oavsett ska man beräkna behov av utbyte för respektive utrymme och hänsyn till rum med stängda dörrar som kan behöva kompletteras med tex dörr/väggventil vilket har större påverkan än valet av 100 eller 125.
 
Sittställning
Jag har idag väldigt generöst med utrymme under dörren på dom flesta ställe, vissa dörrar är mer eller mindre alltid öppna också.

Men det ska jag ha i åtanke ! Tack
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har idag väldigt generöst med utrymme under dörren på dom flesta ställe, vissa dörrar är mer eller mindre alltid öppna också.

Men det ska jag ha i åtanke ! Tack
Enligt Boverket skall det anmälas till byggnadsnämnden. Då behövs godkänd ritning med beräknade flöden ,egenkontrollintyg samt OVK besiktning vid uppstart.
 
Sittställning
@ @nders skrev:
Enligt Boverket skall det anmälas till byggnadsnämnden. Då behövs godkänd ritning med beräknade flöden ,egenkontrollintyg samt OVK besiktning vid uppstart.
Försökte hitta info kring detta, gäller det även utanför detaljplan
 
Sittställning Forlowt skrev:
Försökte hitta info kring detta, gäller det även utanför detaljplan
Bygganmälan gäller oavsett DP, ändring i ventilation. Ritningar krävde inte min kommun men protokoll och egenkontroll.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Försökte hitta info kring detta, gäller det även utanför detaljplan
Yes, har inget med det att göra. Se https://www.boverket.se/sv/byggande...r-kravs-anmalan-for-atgarder-for-ventilation/ samt förordningar som nämns i texten. I kort kan man säga att väsentlig förändring i ventilationen kräver bygganmälan. Att ändra från självdrag eller mekanisk frånluft till ftx anses vara väsentlig ändring.

För exempel på kontrollplan rekommenderar jag varmt denna tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/bygganmaelan-ftx.394480/
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Sittställning
Gott mos! Tack för det
 
Sittställning
Tja igen !

Nu börjar jag planera.. har bestämt mig för att köpa ett heru 160 s ec och dragning av rör blir ungefär som jag tänkt tidigare.

Har några frågor bara;

Ritprogram bra lätt gratis program för att rita upp
Får man dra rör i skosten för frånluft? (Vi har öppen spis)
Kan man dra till och frånluft i samma huv på taket?
Tänker då gör hål i sidan gör till luft och blåser ut i toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.