Arkitektonisk ritning av en husplan med måttangivelser och rumsuppdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har idag varit och sett på ett år 1986 byggt enplanshus 130 m2 med garage 40 m2. Direktverkande elbatterier samt elslingor i husets farstu samt badrum. Huset står på gjuten platta. Enligt säljaren har elförbrukningen legat på ca. 20.000 kWh / år. Poolen har då inte varit uppvärmd. Ganska låg förbrukning, tycker jag. Har dock inte sett det skriftligt ännu. Där finns en öppen spis i ett rum men den värmde endast själva rummet enligt ägaren. Husets läge är perfekt även om jag kan tycka att, med tanke på husets ålder och bristande underhåll, samt framför allt uppvärmningssätt, var det ganska mycket begärt i dessa elbristtider.

Min fråga till er, kära experter är:

Hur kan man på ett vettigt sett värma upp denna fastighet, både huset och garaget? O kanske oxå poolen?
Egen skog har jag så ved finns iaf.

Har ni förslag samt prisantagande?
Mycket tacksam för era tankar och svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
Ni är ju lite låsta när det kommer till uppvärmning eftersom ni inte har vattenburen värme. i ert läge hade jag helt klart satt in luft/luft värmepump. Den investeringen kommer ni tjäna in väldigt snabbt i dessa tider.
 
  • Gilla
patrickolivia och 1 till
  • Laddar…
Snabbt, billigt och enkelt är ju förstås att installera en luftvärmepump och lämna poolen och garaget ouppvärmda. Men det ser ut att vara ganska mycket dörrar. Värmen från den kanske inte sprids så effektivt.

Skall du ha ett värmesystem som klarar såväl hus som garage och pool lär du behöva ordna vattenburen värme. Skall det dessutom vara vedeldat behöver du ganska mycket utrymme till panna och acktankar. Kan du avvara det?
 
A Avemo skrev:
Snabbt, billigt och enkelt är ju förstås att installera en luftvärmepump och lämna poolen och garaget ouppvärmda. Men det ser ut att vara ganska mycket dörrar. Värmen från den kanske inte sprids så effektivt.

Skall du ha ett värmesystem som klarar såväl hus som garage och pool lär du behöva ordna vattenburen värme. Skall det dessutom vara vedeldat behöver du ganska mycket utrymme till panna och acktankar. Kan du avvara det?
Tack för dina synpunkter. Tja, rummet i garaget kunde ju avvaras som värmecentral med panna och tank. Jag kontaktade rörmokaren och frågade vad bergsvärme samt rörläggning av hela huset + garaget och vad installering av vattenburna element skulle kosta. Ca. 400-500 tusen blev svaret. Så, vi avvaktar tillsvidare. Nuvarande ägare vägrar gå ner i pris men det blir ju köparens marknad senare i vinter skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.