Hej allihopa!
Jag funderade på att spara lite energi under vintern genom att helt enkelt försöka låta bli att använda övervåningen. Jag har nämligen nöjet att ha direktverkande elvärme samt en LLvp...

Förutsättningarna är en öppen trappa med L-form och ribbor på sidan.
Funderingar just nu är huruvida jag ska klä den med filtar runtom (jag har mååånga filtar) eller om det är värt att sticka förbi en bygghandel och köpa några flak cellplast som jag sätter dit i höjd med taket?
För att krångla till det lite extra så har jag en 17-åring som behöver komma åt sin garderob emellåt på övervåningen.

Jag har redan planerat att sätta för fönstren där uppe och ha ett par datorfläktar som cirkulerar luften och jag tänker att spillvärme underifrån ska räcka för att det ska klara sig från bekymmer. Det är mest hur man löser trappen som jag vill ha lite input på! Interiörbild av ett träloft med räcke och kläder på galgar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag totalrenovera ovanvåningen var värmen riven. Jag köpte sån här skyddsdörr med dragkedja:

https://www.proffsmagasinet.se/arbe...MIvc378a-v-gIVEtGyCh34DwFfEAQYBiABEgI2QfD_BwE

du kan ju skära den så den passar. Undersidan och ribborna körde jag åldersbeständig plast och täckte in med. Tejpade överallt med denna tejpen:


https://www.byggmax.se/byggtejp-allround-uteinne-p21603

Den satt i 1.5 år utan att lämna märken och den va fortfarande lätt att få av. Hjälpte superbra mot kallraset från ovanvåningen samtidigt som man kunde komma upp där smidigt.
 
Jag gjorde en liknande sak efter Gudrun då vi var utan el i flera dygn och höll värmen på bottenvåningen medelst braseldning. Vår trappa hade lite bättre förutsättningar för att stängas till, vilket vi gjorde med gamla täcken som vi använde som två lager draperier. Det gjorde väldigt stor skillnad, utan att kyla ned ovanvåningen helt.

I ert fall så verkar det lite svårt att få till en så enkel lösning. Om det går att få till så hade jag lagt osb med cellplast nedåt och gjort en fällucka i denna för att krypa igenom. För att isolera luckan bra så hade jag satt cellplast på ovansidan på halva lucka, utskjutande över kanterna. Det viktigaste är dock inte att det är helt tätt utan att luftvandringen (drag) stoppas.
 
BirgitS
Vi hade tidigare en förrådsvind, som gick att inreda så den hade normal trappa upp. Av gamla lakan eller liknande sydde vi ett enkelt fodral som vi trädde över räckena där uppe med överlapp just där trappan kom upp så att det gick att krypa in där. Sen la vi gamla trasmattor ovanpå och på sidorna av fodralet som isolering. Det gjorde nytta under väldigt många vintrar eftersom det var påtagligt kallare däruppe men inte så kallt att det blev fuktigt.
 
Hmm. Idén med dragkedjedörr kan man spinna vidare på. Det skulle ju kunna göra trappan till en mittemellanplats för barnets kläder etc.

Är fortfarande osäker på om det är bättre att klä in trappan och göra en tvådelad sluss eller om det är bättre att koncentrera sig på en lite mer genomarbetad platta när det kommer till kritan...
 
Insåg att jag inte hade visat hur det blev förresten! Just nu är det en ram av läkt som bär upp 20 mm cellplast. När som helst ska jag lägga dit ett par lager cellplast till för att få det ännu tätare. Men det var nästan slut när jag handlade så just nu är det lite tunnt. ;) Trätrapp, vindstil, saker, gardin, ovanlig vinkel, hemkänsla, mysig belysning, natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Lite förklaring hur det är gjort om någon skulle vilja göra något liknande.
Jag gjorde en enkel skiss på hur stor ramen skulle behöva vara och sedan hur många cellplastskivor det skulle gå åt för ett lager. (mycket spill för att göra det så enkelt som möjligt) En tur till den närmaste affären som hade allt senare så hade jag fyra längder takläkt och 12(+4 extra) skivor 20 mm cellplast samt två burkar spraylim.
Väl hemma så fick den gamla japansågen komma fram. Det var nämligen dags för att få till den längsta biten som skulle sitta i spänn längs tapetväggen mot en taklist vilket var den enda figursågningen förutom att en av räckets skruvar naturligtvis hamnade lite i vägen. Sedan var det dags för tre längder som skulle få hål borrade så att jag kunde använda mig av befintliga hål för spaljen för att göra så lite synlig åverkan som möjligt. Detta innebär att ramen hålls uppe med sex skruv. Och i mitt fall så innebar det att läkten monterades med överkanten i linje med spaljens överkant för att få en bättre tätning mot trappväggarna. Det sista steget med ramen var att klä in runt räcket och trycka fast ett par tvärstag för att hålla saker i spänn.
Med lite mätning så skar jag ett rakt snitt i en cellplastskiva och testade om det passade. Vilket det gjorde efter en liten korrigering. Så jag använde den som mall för att få en massa lika stora skivor då jag bara hade en i avvikande storlek i min version.
Tanken framöver är att antingen sätta upp ett lager under ramen med skruv, eller bara lägga in ett lager till med förskjutna skarvar, eller faktiskt limma ihop de två lagren med spraylim samt skära ut passageluckor i dem med vinklad kniv så att det blir tätt av tyngdkraften. Latmasken i mig tycker nog att två lösa lager är lättare att hantera men effektnörden förespråkar skruvat underifrån med tillhörande urtag för varje liten spaljelist för att täta helt som dessutom har en snygg yta, exempelvis tapet, som inte stör lika mycket som vit naken cellpast gör...
 
Tomture61
Finns det vattenrör på ö-våningen ?
Har du en trådlös temp / fuktmätare ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns det vattenrör på ö-våningen ?
Har du en trådlös temp / fuktmätare ?
Det finns en toalett där uppe (ovanför vårt sovrum och rören går ner i innerväggen till badrummet intill) och det har ett eget element som står på i nuläget. Å andra sidan så är huset lite mer än 100 år gammalt och det är inte så tätt mellan våningsplanen så det vandrar en hel del värme ändå upp dit, utöver de fyra elementen som är ställda på lägsta effekt. Ingen fuktmätare men barnet behöver ändå gå upp dit minst en gång i veckan för att rota i sina kläder som tonåringar gör... Jag ska bara hitta sladdimmern och dra igång en gammal fläkt för att få rotation på luften där uppe. Önskan är ju att kunna hålla en trevlig temperatur här nere och en tillräcklig där uppe.
Men jag försöker hålla koll på eventuell påväxt. Eller snarare så låter jag husfrun som typ är byggingenjör göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.