Var kanske lite överentusiastisk när jag renovera vardagsrummet... jag tömde systemet när jag satte 6mm renoveringsgips i vardagsrummet och tog bort de två elementen där (som satt med expanderskruv som spräng teglet... filuren hade pelat in spikar runt expandern... 12 spik på en!?). Jag var rädd att vredet (inga termostater... än) och returskruven inte skulle räcka till att hålla tätt... nu märks det att det inte är nån vidare varm sommar och det är kallt och fuktigt inomhus... varken bra för oss eller huset. vi ska ha in en vedpanna som ersättning till oljan senare så det ska tömmas en gång till om jag nu fyller det. dock så verkar de flesta rörböjare ha en del att göra så jag tar nog och sätter igång pannan igen och spärrar de två elementen i vardagsrummet tills vidare. vill bara försäkra mig om hur jag gör (sökt lite på forumet).

1 fylla pannan tills det börjar rinna ur returröret från expansionskärlet (ska man slå på cirkulationspumpen samtidigt som man fyller?).
2 starta pannan och köra ett tag
3 lufta elementen (nån särskild ordning... typ från källaren och upp?)

om jag nu skulle vilja sätta i de två elementen i vardagsrummet utan att tömma... är det hink och hoppas att det inte läcker som gäller?
 
Staffans2000
1. Ja. Bort med tassarna från cirkulationspumpen.

2. Starta cirkulationspumpen och lufta igen. Starta pannan och "kräma på" så mycket som möjligt så att syret i vattnet "kokar" bort.

3. Inte så noga. Du får springa och lufta lite då och då i början i alla fall.
 
ja... nu var det ett helt gäng med problem som uppstod bara för det.

1. skulle hitta påfyllning... hitta ingen kran som på morsans panna där den satt i direkt anslutning till pannan... då jag läst här på forumet att det ibland är så att man får koppla på anslutning, typ slang, direkt till pannan så börja jag kolla pannan... hitta ett täcklock på baksidan som jag testa att skruva av... det var av nån förkromad skitlegering... så fort jag drog lite med skiftnyckeln blev det en liten spricka i locket... tog då en fast nyckel och tog i (var ju tvungen att få bort skiten då den läckte lite)... PANG så var det diarrefärgat vatten på hela väggen (som stänkte tillbaka på mig... mysigt)... klunk klunk klunk... så börja det läcka kladd. den fyrkantiga skallen hade rykt av o nu var det ett fyrkantigt hål i locket... jippi... börja försöka bearbeta resterna av locket som satt kvar med huggmejsel och hammare (fanns inget att ta på med rörtång)... locket paja i kanterna... gick o käka o fundera på hur jag skulle lösa det... gick o kolla i garaget o där låg nåt slags klyvjärn som såg ut som en fyrkantig spjutspets... slog i den i det fyrkantiga hålet och tog i med skiftnyckeln... det sprack mer... tillbaks till huggmejsel... när det sista av utstickande delen flög väck så var jag nära att ge upp... tog dock mod till mig o börja bearbeta in i hålet... döm av min förvåning när resterna av bulten föll i bitar! snacka om tur! satte dit en ny i mässing (är det väl?) istället. den som satt där innan måste vart i helt galet material att ha i en panna... den sprack som gjutgods... som att dra en hammare rätt i tunt gjutjärn.


hitta en kran som gick mellan kallvattnet från kommunens ledning till samma slinga som cirkulationspumpen sitter på... öppna den och det börja fylla och mätaren på pannan gick upp... ett tag. sen började vattenmätaren på vattenledningen gunga fram och tillbaka som om den inte orkade pressa in mer vatten... pillade med cirkulationspumpen och luftade elementen men lyckades aldrig få ur nåt vatten ur returen från expansionskärlet. tänkte det kanske var kommunens tryck som var för dåligt så jag stängde kranen å koppla upp mig mod hydroforen med samma resultat. gick tillbaka och la ner det projektet. gör jag nåt galet? måste cirkulationspumpen gå (den slutade snurra efter ett tag)? jag fick vatten ur elementen på övervåningen.

2. oljan... skulle dra igång pannan ialla fall tänkte jag. mätaren visade att det var typ en kvarts kubik kvar. öppnade oljekranarna och starta brännaren... den börja låta och lös sen rött. öppna o kolla... såg ut att vara olja på munstycket... testa ett par ggr till men inget resultat... vart förb***ad och lossa filtret för att se om där kom nån olja dit... drog igång skiten men inget rann... iofs kan jag tänka mig att suget som pumpen skapar sabbas av att jag lossar filtret. får se när jag hinner lossa locket till tanken för att okulärt kolla om där är nån olja i (det borde finnas då säljaren ville ha pengar för den. vi ville inte betala då pannans varmvattenberedare pajat och tanken inte klara besiktningen. mätaren står, vad jag kan se, exakt som den gjorde när vi besiktigade huset. detta kan betyda tre saker; mätaren paj och tank tom, gubben har tömt tanken och mätaren är paj eller så försökte de lura oss att köpa nåt som inte fanns). finns där nåt sätt att se om det kommer olja till brännaren? om nu oljan är slut... kan jag hutta i ett par vedklabbar istället? det ser ut som om den är körd med ved från början.

blä. vill ha min vedpanna nu!

edit: jag tänker inte värma det vattenburna med veden utan bara elda på kvällen och se till att skorsten blir varm då den går genom huset. rått på kvällarna/nätterna
 
D
Har du haft isär oljeledningen förut? I så fall kan du behöva lufta den/suga igång den med något. Tycker inte du skall slänga in några vedträn i pannan om du inte vet att anläggningen är gjord för vedeldning. Det finns speciella krav på anläggningen om man skall elda ved och man vill ju inte att pannan skall flyga ut i trädgården.

Angående expansionskärlet så kanske det är igenrostat? Fast det får ju vara bra tätt för att hålla emot 10 bars tryck...

Tycker inte du skall pilla på allt för mycket saker innan du vet hur anläggningen fungerar.
 
Staffans2000
Det kan mycket väl vara anslutningen till expantionskärlet som har rostat igen.
Upp på vinden ock kolla.
Vilka material är det på: rör, kopplingar och kärl?

N.B. Elda inte innan du fixat detta.
 
Du ska lufta systemet på högsta punkten, leta upp elementet som är högst eller sitter högst upp på övervåningen.
När det luftats och blivit jämnvarmt så kollar du de andra på övervåningen och kollar om de är jämnvarma på hela ytan.
Annars är det bara att lufta dem också.

Shunt på max
Element på max

Så har jag kört och det har visat sig fungera.
 
Hmm, har du öppet kärl på vinden och inte får ut något genom skvallerröret, fast det är fullt tryck på vattnet, så ska du inte använda pannan överhuvudtaget, innan du har kollat upp expansionsledningens skick.
En panna exploderade här i vintras just pga detta. Alla källarfönster blåstes ut.. En lucka till pannan hittades 10-15 meter från huset. Och en innervägg rasade. Det vara bara ren tur att ingen dog

Angående din oljebrännare, så kan det vara ett flertal fel, luft i sugledningen eller i brännarens pump, igensatt filter, igensatt munstycke mm mm
Det kan vara en bra idé att ta dit ngn som servar brännaren om du inte får igång den själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.