Hej på er,

Likt många andra har jag börjat fundera på hur man bäst energieffektiviserar huset. Jag har ett hus från -74, 1 1/2 plan med källare 183+108 kvm. När vi köpte det var det direktverkande el men vi har nu konverterat till bergvärme. Har även bytt fönster och ytterdörr på östra sidan av huset.

Nu funderar jag på om vi ska skaffa solceller eller fortsätta med fönster på andra sidan huset och kanske se över isolering på kattvindar och vinden. Har tätat om samtliga fönster vilka är tvåglasfönster och tycker att det drar mindre. Även tätat altandörrarna. Men antar att nya fönster ändå skulle medföra ett lyft.

Vill inte låna pengar och kommer därför bara ha råd med det ena eller det andra. Någon som kan skicka med några kloka tankar? Har ca 250 000 att spendera på detta.
 
Var i landet bor du? Var har ni för ventilation och har du ett stort tak mot söder?
 
F
L LjLindgren skrev:
Hej på er,

Likt många andra har jag börjat fundera på hur man bäst energieffektiviserar huset. Jag har ett hus från -74, 1 1/2 plan med källare 183+108 kvm. När vi köpte det var det direktverkande el men vi har nu konverterat till bergvärme. Har även bytt fönster och ytterdörr på östra sidan av huset.

Nu funderar jag på om vi ska skaffa solceller eller fortsätta med fönster på andra sidan huset och kanske se över isolering på kattvindar och vinden. Har tätat om samtliga fönster vilka är tvåglasfönster och tycker att det drar mindre. Även tätat altandörrarna. Men antar att nya fönster ändå skulle medföra ett lyft.

Vill inte låna pengar och kommer därför bara ha råd med det ena eller det andra. Någon som kan skicka med några kloka tankar? Har ca 250 000 att spendera på detta.
Solceller och framförallt växelriktare har en begränsad livslängd. Solceller kräver nästan också ett tak som inte är äldre än 10-15år.

Isolering är rätt bestående, kan du isolera och byta fönster på ett effektivt sätt så skulle jag absolut göra det i första hand.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bra frågor. Bor i Forshaga, har en ftx-ventilation (radon). Ganska stort tak (90 kvm uppskattningsvis) men i sydvästlig/nordostlig riktning.
 
Du borde låta någon räkna på om det blir en bra kalkyl med solceller innan du går vidare. Hur mycket isolering ligger det i bjälklaget mot vinden och är det kallvind?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.