Tänker man tillbaka så är ju mycket som var vanligt förr helt passé idag. Inte särskilt många vill ha en bidé i badrummet. Likaså försvann de dubbla handfaten som var vanliga tidigare. Vad finns det mer för trender som har dött ut, och framför allt; vad tror ni är populärt idag men helt passé om 10-20 år?
 
Lådor överallt i köket istället för skåp, det tror jag är ganska övergående.
 
Kök som ser ut som labbet på patologen och spottar överallt kommer att vara hopplöst ute om 10 år.
 
Apropå kök så tvivlar jag på att rostfritt och liknande är poppis speciellt länge till. Spottar tror jag håller, så länge de är motiverade och inte bara sätts upp just för trenden.
 
Är inte spottar väldigt slöseri med el, med tanke på hur mycket värme de utvecklar.
Fortsätter elpriset att stiga tror jag mycket väl att någon annan belysning kommer ta över.
Något man saknar idag är mysighetsfaktorn. 70-talets inredning kanske inte var så snygga, men det är ju rätt mysigt ändå.

Själv tror jag att öppna planlösningar mellan kök/vardagsrum kommer att försvinna. Vem vill höra diskmaskinens buller eller elvispljudet när man sitter i soffan? Är inte anledningen till att den kom alla dessa TV-serier där man hade öppna lösningar av inspelningstekniska skäl?
 
- Rostfritt kommer vara ute inom en snar framtid, om 20 år kanske det är inne igen :D

Öppen planlösning tror jag aldrig försvinner, är trevligt även om det medför vissa nackdelar
 
Vi har hållt med med dessa moderniseringar under lång tid, då vårt företag var knutet till ett större. Varje gång en ny direktör dök upp, så skulle förtagets fastighet ändras så att det passade den nya Direktörens smak och naturligtvis dennes hustru. Det var i princip nya kök som fick gå i containern, för nu var det poggenpol som gällde, och just som nämns- dubbla handfat, och det där fungerade, ända tills man förstod, att det skulle hållas rent kring handfaten också. Det såg bedrövligt ut när barnen borstat bissingarna, över moderns utplacerade parfymflaskor runt handfaten......... Även så vita linjen, tidigt 70-tal, fick också många att rysa, men vad hade man att jämföra med! Jo randigt och rutit och storblommigt, och på detta tavlor med blommor på!
Vad gäller rostfritt, håller jag helt med, att det hemma hos många med småbarn och djur, ser det snuskigt ut, men man får då tänka på att det är lika smutsigt där det kanske inte syns som på rostfritt. Kontentan av detta, brukar vara, att folk som inte har ekonomisk möjlighet, brukar ha stora drömmar, medan de som har pengar, brukar gå mer varsamt fram, och använder sitt förnuft.
 
Även badkaren var ju populära tidigare men försvann senare till förmån för duschen. Idag är badkaren tillbaka i ett ännu större format, frågan är om folk verkligen badar så mycket att trenden med en egen bubbelpool kommer att överleva.
 
Skulle nästan vilja vända på frågan istället. Finns det några trender som lever i 20 år?
 
Köksön är säkert borta. Det är en typisk trend, säkert sprungen ur alla matlagningsprogram. Snygg men fruktansvärt opraktisk.

Kommer ni ihåg barköken? Det var ju högsta mode på 70-talet. Hur många bygger barkök idag?
 
andersmc skrev:
Köksön är säkert borta. Det är en typisk trend, säkert sprungen ur alla matlagningsprogram. Snygg men fruktansvärt opraktisk.

Kommer ni ihåg barköken? Det var ju högsta mode på 70-talet. Hur många bygger barkök idag?
På vad sätt är det opraktiskt? Men även det är ju isf ett fenomen som uppstått ur inspelningstekniska skäl och sedan spridits vidare i hemmen.

Hur såg barköken på 70-talet ut?
 
Dubbelhandfat och bidé är ju jättepraktiskt!!!!! Och det säger jag som är tjej och under 30 år. :D

Dubbelhandfat = hela familjen kan borsta tänderna samtidigt. Kommer sätta in detta i vårat nybygge!
Bidé = perfekt för tvätt av smutsiga fötter och annat mer intimt efter vissa intima övningar. Orka mecka sig in i duschen... :/

Köksö = iaf de utan spis är ju jättekäcka, perfekt för julbord m.m. :D
 
snysop skrev:
Dubbelhandfat och bidé är ju jättepraktiskt!!!!! Och det säger jag som är tjej och under 30 år. :D

Dubbelhandfat = hela familjen kan borsta tänderna samtidigt. Kommer sätta in detta i vårat nybygge!
Bidé = perfekt för tvätt av smutsiga fötter och annat mer intimt efter vissa intima övningar. Orka mecka sig in i duschen... :/

Köksö = iaf de utan spis är ju jättekäcka, perfekt för julbord m.m. :D
inget fel på att ha dubbla handfat eller bidé, problemet var nog att det blev så mycket mer som skulle hållas iordning. Men är man hemmamamma med några småbarn, så blir det mycket tid över för sådant småpyssel, som städning.
 
Jag tror trenden med lådor istället för skåp håller. Mycket mer praktiskt, lättare att hitta grejerna än i skafferi. Rostfritt går bort! Oljad ek som bänkskiva likaså....Opraktiskt.
 
Inom grupperna tillbehör och hushållsmaskiner syns nog trenderna väldigt tydligt. Inbyggda Espressomaskiner, Mochaccino eller vad det nu heter, ismaskiner osv kommer nog att finnas ett litet tag till för att sedan inte vara trendigt.

Vissa kommer tillbaka, andra inte. Minns någon bakmaskinen som var sååå cool på 80-talet... har inte hittat tillbaka än. Alla skulle ha en, ingen använde den.

Rostfritt tror jag också kommer att dö ut. Min teori är att tillverkarna kom med rostfritt att efterlikna restaurangköken, som ju många upplever som extra hygieniska och där god mat kan skapas.

Jag tror att det som visar sig praktiskt består. Resten fasas ut till förmån för nya trendförsök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.