Hej!

Söker förslag på klätterväxt som kan ge heltäckande skydd mot solen. Pergolans höjd är 2,5 m och bredd och längd ca 3 meter.

Pergolan får mycket solljus frömst söder och väster. Växtzon 1

Krav:
- inte skräpa ned, dvs löv och blommor konstant på altangolv.
- inte dra till sig getingar eller annat jobbigt.
- fördel om det går relativt snabbt.

Tittat på blåregn men isf kombination av något annat, kanske murgröna eller pipranka?
 
Klematis Summersnow blir på ett par år mycket fyllig och heltäckande. De vita blommorna är så små och skräpar inte när de vissnar utan försvinner bara. Klipps ner till 20-30 cm på våren. Rankorna blir 5-7 m långa på en säsong och bör bindas upp då och då under säsongen då den växer vilt. Går bra att kombinera med Golden Tiara som också har små söta gula blommor med mörkt öga och inte heller skräpar. Att sättas minst 2 m från varandra eftersom Summersnow växer så kraftigt. Dessa har en fördel i och med att man rensar pergolan från växtlighet varje vår och startar om och grund för ohyra minskar. De växer fortare än man anar.

Piprankan tog jag bort för den blev full med äckliga sniglar.

Blåregn har jag själv och har inte sett några getingar men min växer på carporten där vi inte sitter. Tar lite längre tid att etablera sig och pergolans höjd är i minsta laget för att den ska komma till sin rätt. Den måste klippas grymt och regelbundet för att blomma. Sättes inte för nära husgrund.

Murgröna är förbjuden i min trädgård pga spridningsrisk. Ett otyg i Skåne ;).

Kaprifol en är också trevlig men lite risigare och behöver tuktas hårt. Kan dock locka till sig flygfä. Annars med härlig doft.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Klematis Summersnow blir på ett par år mycket fyllig och heltäckande. De vita blommorna är så små och skräpar inte när de vissnar utan försvinner bara. Klipps ner till 20-30 cm på våren. Rankorna blir 5-7 m långa på en säsong och bör bindas upp då och då under säsongen då den växer vilt. Går bra att kombinera med Golden Tiara som också har små söta gula blommor med mörkt öga och inte heller skräpar. Att sättas minst 2 m från varandra eftersom Summersnow växer så kraftigt. Dessa har en fördel i och med att man rensar pergolan från växtlighet varje vår och startar om och grund för ohyra minskar. De växer fortare än man anar.
Så om jag förstår rätt så klipper man ner det helt? Låter galet att det kan växa så fort. Måste man klippa ned?
Piprankan tog jag bort för den blev full med äckliga sniglar.
Min misstanke fanns där, men gillar att bladen är så stora så pergolan verkligen skuggas.
Blåregn har jag själv och har inte sett några getingar men min växer på carporten där vi inte sitter. Tar lite längre tid att etablera sig och pergolans höjd är i minsta laget för att den ska komma till sin rätt. Den måste klippas grymt och regelbundet för att blomma. Sättes inte för nära husgrund.
När du skriver att man inte får sätta den för nära husgrunden, vad beror det på? Kan den förstöra min altan? Altanen är flytande och står endast på stenar.
Murgröna är förbjuden i min trädgård pga spridningsrisk. Ett otyg i Skåne ;).

Kaprifol en är också trevlig men lite risigare och behöver tuktas hårt. Kan dock locka till sig flygfä. Annars med härlig doft.
Vilket toppen svar, tack :)
 
Summersnow har rymt till baksidan över buxbomsbollarna vidare upp i min jättestora ask. Vi hade bevattningsförbud hela sommaren så den började blomma väldigt sent och man ser att klängrosen för en tynande tillvaro. Jag har inte vattnat alls. Eftersom den klipps ner fullständigt varje vår blir det inga stabbiga grenar. Håller sig frächare och det finns absolut ingen anledning att behålla rankorna. Det behövs bara ett par rejäla fästen i maj/juni för att få den att växa rätt, vilket jag missade i år. Det tar ett par säsonger för att få den så här vild.
Klängros som växer upp över buxbomsbollar och en ask, sent blommande på grund av bevattningsförbud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klängväxter täcker en pergola med en askträd överst och en buxbomsboll och vattenkanna på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag vet egentligen inte så mycket om blåregn annat än att den snabbt får ett våldsamt rotsystem så du bör kolla detta med altanen med någon som vet bättre. Min växer i gruset mot min betydligt högre carport och har också ett vilt temperament med rejäla stammar (inkl fågelbon).
 
yonna yonna skrev:
Jag vet egentligen inte så mycket om blåregn annat än att den snabbt får ett våldsamt rotsystem så du bör kolla detta med altanen med någon som vet bättre. Min växer i gruset mot min betydligt högre carport och har också ett vilt temperament med rejäla stammar (inkl fågelbon).
Tack

Ska se vad det blor för skoj jade varot fint att inte behöva klippa ned allt varje år.
 
J Julistormen skrev:
... fint att inte behöva klippa ned allt varje år.
Det tar 5 minuter att klippa ner den på våren! Ryms i en plastsäck om man inte har större kompost i trädgården.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
När jag läser listan på egenskaper så tänkte jag direkt på maskeringsnät. Allt växande släpper ifrån sig "skräp" och kräver mer eller mindre jobb för att bli bra.
En pipranka skulke antagligen funka även om byggnaden är lite låg.
Murgröna är mer hanterbar och det finns sorter som är möjliga att välja baserat på önskade mått.
Vildvin/rådhusvin är andra alternativ.
Humle är också möjligt och med hanplantor så får man inga blommor = mindre insekter.

Sen är getingar inte så pigga på blommor då de är, delvis, rovdjur.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det tar 5 minuter att klippa ner den på våren! Ryms i en plastsäck om man inte har större kompost i trädgården.
Vad tror du om klättervildvin?
 
J Julistormen skrev:
Vad tror du om klättervildvin?
Läste att klättervildvin får bär som är giftiga så den går bort..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.