Hej,

Jag har som många andra med krypgrund kalla golv och tänkte isolera underifrån med 2x50mm cellplast med förskjutna skarvar.

Första lagret var enkelt att fästa. Jag fäste med spikbricka från Byggmax (https://www.byggmax.se/spikbricka-p21214 ) och spik. Fungerade bra och sitter stabilt.

När jag nu ska fästa andra lagret blir jag blir jag lite fundersam. Ska jag fästa på samma sätt med spikbrickor men 120mm spik? Känns lite omständigt. Går det att limma? Eller finns det smartare sätt?

Tack på förhand!
 
Heij83
Om du ska fästa två celplastskivor i varandra så använd cellplastspik
 
Se där - hade aldrig hört talas om. Verkar ju väldigt smidigt. Nu ska jag bara hitta en affär i närheten som säljer dem.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Kan dock bara hitta 180mm långa. Till 2x50mm borde väl 80-120mm vara lagom?
 
Heij83
Bra fråga, hittar inte heller kortare.
Men det fins säkert någon här som vet vart du ska leta.
I värsta fall kanske man kan kapa av några cm men se till att det fins hullingar kvar.
 
Tänkte du fästa cellplast rakt på trossbotten? Har själv varit inne på det. Men är det inte risk för ökad fukt då?
 
Det finns från 50mm och uppåt. Gå in till en riktig bygghanden och beställ
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Tänkte du fästa cellplast rakt på trossbotten? Har själv varit inne på det. Men är det inte risk för ökad fukt då?
Precis så.

Kommer också lägga åldersbeständig byggplast i botten och upp mot väggarna. Har också läst detta om fukt så får göra lite stickprov med fuktmätare med jämna mellanrum.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns från 50mm och uppåt. Gå in till en riktig bygghanden och beställ
Några konkreta namn runt Göteborg?
 
K Kakelfixaren skrev:
Precis så.

Kommer också lägga åldersbeständig byggplast i botten och upp mot väggarna. Har också läst detta om fukt så får göra lite stickprov med fuktmätare med jämna mellanrum.
Tänker dock att det är stor risk för att man stänger in fukt mellan cellplasten och trossbotten?
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Tänker dock att det är stor risk för att man stänger in fukt mellan cellplasten och trossbotten?
Ja, risken finns säkert. Har klätt en annan del av trossbotten med cellplast sedan några år och där är fukten bra just nu. Blir det problem ställer jag in en avfuktare. Känns inte som att fukten borde bli helt instängd - men ta inga tips från mig - jag är amatör :)
 
K Kakelfixaren skrev:
Ja, risken finns säkert. Har klätt en annan del av trossbotten med cellplast sedan några år och där är fukten bra just nu. Blir det problem ställer jag in en avfuktare. Känns inte som att fukten borde bli helt instängd - men ta inga tips från mig - jag är amatör :)
Absolut, jag förstår. Men detta är ändå intressant då jag har haft exakt samma tankar själv.

Där du har gjort tidigare hur upplever du resultatet i kåken?

Tror kanske du vinner mer på att sätta in tjockare cellplast.
Jag själv funderade på 2 lager med 100 mm
 
Står.i
Man kan också klistra med lite fogskum om man vill. Har ingen åsikt om själva konstruktionen. Lycka till
 
  • Gilla
Kakelfixaren
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Absolut, jag förstår. Men detta är ändå intressant då jag har haft exakt samma tankar själv.

Där du har gjort tidigare hur upplever du resultatet i kåken?

Tror kanske du vinner mer på att sätta in tjockare cellplast.
Jag själv funderade på 2 lager med 100 mm
Där jag gjort det tidigare sitter enbart 1x50mm vilket inte gjort någon nämnvärd skillnad.

Tester detta utrymma med 2x50mm. Har även värmegolv på detta utrymme så tänker se om värmegolvet kommer behöva starta mer sällan efter detta. Märker jag liten effekt kan man nog alltid sätta upp ett lager.till.

Hör gärna av dig när/om du vågat testa.



Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Absolut, jag förstår. Men detta är ändå intressant då jag har haft exakt samma tankar själv.

Där du har gjort tidigare hur upplever du resultatet i kåken?

Tror kanske du vinner mer på att sätta in tjockare cellplast.
Jag själv funderade på 2 lager med 100 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.