Jag har blivit slagen (hårt) av den stora dumhammaren.

Jag försöker förstå hur mycket pengar det kostar att ha en Harvia Forte igång i vänteläge hela tiden. Jag kan bara hitta (för mig) vaga uppgifter om att den ska dra 4-6 kWh, men det känns som att det saknas en enhet för att det ska säga något om förbrukningen? 4-6 kWh per vad? Dag? Timme? (kWhh???)

Citerar vad jag hittat:

Vid varmhållning är bastuaggregatets energibehov från elnätet bara 4-6 kWh som omvandlas till värmeenergi i bastun, dvs. bastuaggregatet fungerar som elvärmeelement.
Vad är det för uppenbart jag missar? För något enkelt måste det vara. :D
 
M monotux skrev:
Jag försöker förstå hur mycket pengar det kostar att ha en Harvia Forte igång i vänteläge hela tiden. Jag kan bara hitta (för mig) vaga uppgifter om att den ska dra 4-6 kWh, men det känns som att det saknas en enhet för att det ska säga något om förbrukningen?
Vad menar du med vänteläge? Den drar rimligen i princip ingenting när den inte värmer.

Kaminen drar 4–6 kW vid drift. Går den en timme blir det alltså 4–6 kWh. Å andra sidan kommer den väl efter kanske 30–45 minuter upp till önskad temperatur. Hur mycket den drar då beror på hur välisolerat rummet är.

Så om vi säger att den drar 6 kW och det tar en halvtimme att värma bastun så drar den alltså 3 kWh på det, plus hur mycket det nu går åt för att varmhålla bastun under badet.
 
Förra ägaren av huset hade den alltid på i ett varmhållningssläge, citerar produktsidan jag länkade tidigare:

Harvia AinaValmis ("alltid redo") Forte elbastuaggregatet AFB6 i svart med 6kW effekt är rätt val för en bastubadare som badar bastu flera gånger i veckan utan att närmare planera bastubadstiderna. Bastuaggregatet är alltid redo för bastubad så länge aggregatets varmhållningseffekt är påkopplad.
...och vi har hittills bara antagit att det var rimligt att ha varmhållningsläget påslaget. Nu blev vi fundersamma (trots att vi bor i "rätt" zon med tanke på elräkningen) på om det ens är tänkt att alltid vara på, hur mycket aggregatet drar och så vidare. Samt att jag kände mig helt dum i huvudet av de få siffror jag själv kunde hitta. :)

@Höghus hittade dock siffrorna jag sökte. Tack!
 
Gissningsvis är siffran du hittat per dygn. Om varmhållningseffekten är 0,66 kW så blir det 15,84 kWh per dygn om den skulle gå hela tiden, men varmhållningen är temostatstyrd så den värmer bara så mycket som behövs för att hålla stenarna varma när locket är stängt.

Men enda sättet att veta exakt förbrukning i ditt fall är att mäta, så montera en energimätare. ;)
 
  • Gilla
monotux
  • Laddar…
Hade en kollega från Helsingfors, Finland (han är tyvärr inte längre kvar så jag kan inte fråga honom om kWh) som för ca två år sen uppskattade att han för en liten minibastu som blev ca 60 grader när han lyfte på locket och bastade en kvart om dagen, betalade 3-40 € / månad. Vilket borde motsvara ca 3-400 kWh gissar jag.

Självklart hade han en familjebastu på ovanvåningen med utsikt över sjön också. Som jag förstod honom var detta ett ganska vanligt användningsområde i Finland, dvs att aggregaten som Harvia Forte bara används i små minibastur som inte värms jättehårt men ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.