D D-Lundmark skrev:
Trinetter har oftast amoniakkylskåp som fungerar lite annorlunda än vanliga kylskåp med kompressor.
Nu är det många år sedan jag jobbade på campingen, men är nästan helt hundra på att det var freonhaltigt köldmedie i kylskåpen.
 
K
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är det många år sedan jag jobbade på campingen, men är nästan helt hundra på att det var freonhaltigt köldmedie i kylskåpen.
Det finns säkert olika trinetter..
 
A
D D-Lundmark skrev:
Trinetter har oftast amoniakkylskåp som fungerar lite annorlunda än vanliga kylskåp med kompressor.
Iofs så gäller ju detta även efter tråden senaste inlägg för 9 år sedan...
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är det många år sedan jag jobbade på campingen, men är nästan helt hundra på att det var freonhaltigt köldmedie i kylskåpen.
Kylskåpen ja! Särskilt om det var 40 år sedan du jobbade. Trinetter nä aldrig. Nu finns det några med kompressor och R600A men Trinetter står inte då avskilt alltid och man vill inte ha ett brummande skåp i sovrummet
 
Åskar Åskar skrev:
Men det finns alltså inte någon nytillverkad frys som klarar att stå i ett ouppvärmt utrymme?
Beror på hur kallt det kan bli. Det finns i alla fall frysboxar som är tillverkade för att klara ner till -15. Vi har t.ex. en Cylinda FB 1350 (https://www.cylinda.se/produkt/kok/frysboxar/9105231) som enligt tillverkaren "fungerar tillfredsställande med en omgivande temperatur ner till 15 minusgrader". Fast vi har inte testat det ännu eftersom vi köpte den i våras...

Det ska också finnas modeller från Electrolux, Gram och andra tillverkare.
 
A
J Jonas Kvarnstrom skrev:
Beror på hur kallt det kan bli. Det finns i alla fall frysboxar som är tillverkade för att klara ner till -15. Vi har t.ex. en Cylinda FB 1350 ([länk]) som enligt tillverkaren "fungerar tillfredsställande med en omgivande temperatur ner till 15 minusgrader". Fast vi har inte testat det ännu eftersom vi köpte den i våras...

Det ska också finnas modeller från Electrolux, Gram och andra tillverkare.
Den finns en kinesisk modell som enligt felgiganten skall klare - 15, men tillverkaren själva säger +16 som lägst. Och tro mig de klarar inte minusgrader.
 
Det är säkert inte att rekommendera.
Men jag har/haft mitt extra kylskåp stående på, ute på altanen (inglasad men oisolerad) och det har fungerat.
Men för hållbarheten så ska man nog hålla sig till de rekommenderade graderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.