Hur mycket vill du ha för huset?
Skicka pm till mig!
 
RoTe RoTe skrev:
På legal väg är du redan körd.
Du får ju gärna motivera ditt svar om jag ska ta dig seriöst.
 
RoTe
L Ludwig von Mises skrev:
Du får ju gärna motivera ditt svar om jag ska ta dig seriöst.
Du har ju redan sagt det själv, du har inte råd att gå den legala vägen, du är här och hoppas på ett mirakel.
 
L Ludwig von Mises skrev:
Jag vill bara bli av med huset.
Det är lätt fixat.
Du skriver ihop ett köpebrev. För att formalian ska bli korrekt kan du kopiera ett befintligt sådant från din senaste husaffär eller internet, men byta ut uppgifterna (förstås). Du bör hitta alla köparens personuppgifter i köpekontraktet. Underteckna köpebrevet, det är en kvittens på att du fått betalt. Som köpeskilling kan du ange den summa du fått betalt av köparen innan han slutade betala.
Skicka sedan in köpebrevet tillsammans med en ansökan om lagfart till Lantmäteriet. (Om det inte är möjligt för dig som säljare att skriva under ansökan, får det bli en mindre urkundsförfalskning, dvs att du gör köparens signatur.)
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...agfart-eller-inskrivning-av-tomtrattsinnehav/
 
Nu har jag tittat på blanketten för att söka lagfart, och det behövs inte någon urkundsförfalskning. TS får helt enkelt fylla i blanketten och underteckna den som ombud för köparen. Det vanliga är att t ex köparens bank är ombud, men det finns inga krav i blanketten att ombudet ska ha en speciell ställning i förhållande till köparen.
 
  • Gilla
  • Älska
Elosa och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu har jag tittat på blanketten för att söka lagfart, och det behövs inte någon urkundsförfalskning. TS får helt enkelt fylla i blanketten och underteckna den som ombud för köparen. Det vanliga är att t ex köparens bank är ombud, men det finns inga krav i blanketten att ombudet ska ha en speciell ställning i förhållande till köparen.
Omvänd fastighets kapning!
Gillar det!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Omvänd fastighets kapning!
Gillar det!
Ja, TS vill ju bli av med fastigheten, så då bör detta vara det enklaste sättet :D.
Det är inte fråga om något olagligt, köparen har en gång i tiden undertecknat ett bindande köpeavtal (även om han missade den där biten med att erlägga full betalning) för fastigheten ifråga.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, TS vill ju bli av med fastigheten, så då bör detta vara det enklaste sättet :D.
Det är inte fråga om något olagligt, köparen har en gång i tiden undertecknat ett bindande köpeavtal (även om han missade den där biten med att erlägga full betalning) för fastigheten ifråga.
Eftersom innehållet i avtalet inte är uppfyllt kan köparen aldrig erhålla lagfarten men han kanske vill…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom innehållet i avtalet inte är uppfyllt kan köparen aldrig erhålla lagfarten men han kanske vill…
Köparen har inte uppfyllt sin del av avtalet, nej. Köparen kan inte kräva att få ett undertecknat köpebrev av TS.
Däremot finns det ingenting som hindrar TS från att ordna fram ett köpebrev, underteckna detta och med hjälp av köpebrevet ansöka om lagfart å köparens vägnar.

....
Men skit också, jag har läst på lite mer och mitt tips till TS faller delvis här. Ett köpebrev är inte giltigt om det bara undertecknas av säljaren, det är tydligen ett absolut krav att även köparen undertecknar köpebrevet. Nu är frågan om köparen i det här fallet vill skriva på köpebrevet?
(Det går inte att upprätta ett gåvobrev heller för att bli av med fastigheten om köparen inte vill skriva på, det måste också undertecknas av båda parter när det gäller fast egendom.)

Kan TS ställa ultimatum till köparen; "skriv på köpebrevet, annars kontaktar jag Kronofogden för avhysning (vräkning)!"? Köparen verkar vara en av Kronofogdens insolventa 10-taggare, så det lär inte gå att få några pengar ur honom, men det går åtminstone att få ut honom och hans pick och pack ur huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.