Kom ihåg att elgolvvärme ska vara avstängt om du har annan värmekälla som går i samma rum annars kommer det vattenburna transportera iväg värmen.
 
P pnilz1 skrev:
Kom ihåg att elgolvvärme ska vara avstängt om du har annan värmekälla som går i samma rum annars kommer det vattenburna transportera iväg värmen.
Så i badrummet (utanför toaletten) där det är ett element och ett annat elgolv så bör jag slå av golvet pga den anledningen också. Jag lär mig mycket här :D.
 
Använd badtofflor i badrummet så känns det inte så kallt. Varm luft från övriga delar av huset letar sin in i badrummet och det lär inte kännas så hemskt.
 
B Boende45 skrev:
Helt klart är ändå att den elektriska golvvärmen använder x 000 kWh per år i TS fall.

Att ha elektrisk golvvärme i kombination med BVP är som att gå på McDonalds och bjuda dom tre som står bakom i kön eftersom maten är så ”billig”.
Men ni tittar på kw/h och säger att det är på flera månader.
6900kw/h är 30A, men det kan vara 6900kw på ett år. Det är väll inte så mycket.
Ställ en termometer i rummet och jämför tempen med displayen.
 
N Nathalie skrev:
Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.

I övrigt har vi en årsförbrukning på 19000kWh för 223 kvm boyta (ovan nämnda källare inte inräknad) med 3 vuxna och 2 barn. Totalt för de fyra (små) elgolven säger dosorna 11000kWh. Resten av huset värms med bergvärme.
Ungefär 0,75 kW per timme. Mycket möjligt. Golvvärme dom jag alltid varit motståndare till stjäl energi. Nu är detta källare så en viss förståelse för situationen. Men minska tempen innan ni går under av räkningar.
 
Om du räknar 78% aktiv tid, dvs av installerad effekt istället, 6 kvm * ca 125 W/kvm så får du en årsförbrukning på 5124 kWh istället. Så den storleksordningen kan du nog räkna med om nu termostatens maxeffekt är felinställd.
 
  • Gilla
Tsarpeter thegreat och 1 till
  • Laddar…
N Nathalie skrev:
…Senaste avläsning sa 25kWh per två dygn och 59% jag minns rätt.
Hela mitt hus har dragit ca. 18kWh per dag hittills i september, känns ändå mycket?
 
N Nathalie skrev:
Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.

I övrigt har vi en årsförbrukning på 19000kWh för 223 kvm boyta (ovan nämnda källare inte inräknad) med 3 vuxna och 2 barn. Totalt för de fyra (små) elgolven säger dosorna 11000kWh. Resten av huset värms med bergvärme.
N Nathalie skrev:
Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.

I övrigt har vi en årsförbrukning på 19000kWh för 223 kvm boyta (ovan nämnda källare inte inräknad) med 3 vuxna och 2 barn. Totalt för de fyra (små) elgolven säger dosorna 11000kWh. Resten av huset värms med bergvärme.
Verkar heltossigt, värme stiger uppåt och även om det är ett källargolv borde det vara rena grillen där.
Min Ebeco som förvisso är på ovanvåning och 9kvm signalerar 180kwh från Januari till nu.
Snålställd med tanke på elpriset. Men inte kallt under användartid.
 
S Svante Lundqvist1 skrev:
Verkar heltossigt, värme stiger uppåt och även om det är ett källargolv borde det vara rena grillen där.
Min Ebeco som förvisso är på ovanvåning och 9kvm signalerar 180kwh från Januari till nu.
Snålställd med tanke på elpriset. Men inte kallt under användartid.
Förmodligen är det något som inte stämmer med effekten som är angiven i termostaten. Men värme stiger bara när den sprids i vätskor och gaser via konvektion. När den sprids genom golvet går den precis lika gärna nedåt som uppåt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Förmodligen är det något som inte stämmer med effekten som är angiven i termostaten. Men värme stiger bara när den sprids i vätskor och gaser via konvektion. När den sprids genom golvet går den precis lika gärna nedåt som uppåt.
Fysikens lagar-värme stiger uppåt.
 
S Svante Lundqvist1 skrev:
Fysikens lagar-värme stiger uppåt.
Som sagt. Ja det gör den under förutsättning att det är fråga om en vätska eller en gas. Det vill säga inte i ett golv.
 
  • Gilla
Agynna
  • Laddar…
S Svante Lundqvist1 skrev:
Fysikens lagar-värme stiger uppåt.
Testa att värma en rejäl järnbit från sidan och se om temperaturen skiljer mellan ovan- och undersidan.
 
EddieHansson
S Svante Lundqvist1 skrev:
Verkar heltossigt, värme stiger uppåt
Varm luft stiger, men värme leds åt alla håll i fasta material, likväl som värmestrålning går åt alla håll.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
S Svante Lundqvist1 skrev:
Fysikens lagar-värme stiger uppåt.
När det gäller oisolerad kan det ske något som heter omvänd fuktvandring, det innebär att det skapas en ”värmekudde” under betongplattan. Värme är inte bara en enhet, der kan bildas av flera olika saker så all värme stiger inte nödvändigtvis uppåt. Så fysikens lagar kan bete sig olika ska du veta.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
J
Jag blev intresserad att kolla min dosa. Det är en 6 kvm badrum inställd på 24 grader vinter som sommar ( ibland 26 på kalla vinter månader).
Termostat med display som visar energiförbrukning på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.