Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Spännande!
Ingenstans läser jag om Grannsamverkan eller att ni grannar vaktar varandras bostäder och är vaksamma. Det måste väl ändå vara det allra mest effektiva än att man, som de flesta gör, buskar in sig och sätter upp kameror.
Vilket samhälle vill vi ha egentligen?
Du förstår väl att ditt svar ser väldigt generaliserande och naivt ut?
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Spännande!
Ingenstans läser jag om Grannsamverkan eller att ni grannar vaktar varandras bostäder och är vaksamma. Det måste väl ändå vara det allra mest effektiva än att man, som de flesta gör, buskar in sig och sätter upp kameror.
Vilket samhälle vill vi ha egentligen?
Svårt om man inte har några grannar.
 
Vad är det egentligen för regler som gäller när man har kameror hemma! Får de absolut inte filma utanför tomten? Många kameror har aktivitetszoner - så dessa kan ju vara inom tomten, dvs kameran reagerar först när någon går in på din tomt.

Jag har 7st kameror (radhusområde) och det är riktigt svårt att inte få med något utanför tomtgränsen. Sedan kör jag med Arlo doorbell och den filmar ju från fasaddörr rakt ut (utanför tomten). Denna är omöjlig att använda på annat sätt.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Vad är det egentligen för regler som gäller när man har kameror hemma! Får de absolut inte filma utanför tomten? Många kameror har aktivitetszoner - så dessa kan ju vara inom tomten, dvs kameran reagerar först när någon går in på din tomt.

Jag har 7st kameror (radhusområde) och det är riktigt svårt att inte få med något utanför tomtgränsen. Sedan kör jag med Arlo doorbell och den filmar ju från fasaddörr rakt ut (utanför tomten). Denna är omöjlig att använda på annat sätt.

Lite grovt om jag förstått det rätt:

Du får inte filma så att allmänheten kan bli identifierad.
Dvs filmar du så att man kan se ansiktet på de som går förbi ute på gatan utanför din tomt , är det olagligt och du kan i sämsta fall få böter för brott mot kameralagen

Men sätter du kamerorna så att det endast är din tomt , inne i ditt hus som det filmas , är det bara tuta och köra.

Vill du ändå kunna filma utanför tomten måste du söka tillstånd för det ... kommer inte ikväll ihåg var det var man gör det.
 
V Villa HS skrev:
Hej. Använder oxå Arlo pro runt hela huset med molnlagring. Kostar från 29kr och upp till 149 kr har jag för mig. Men då har man även en viss garanti det första året. Finns att läsa om. Har stenkoll på vad som försiggår när man vaknar om någon person rört sig på tomten eller djur. Kan även läsa av om det är paketleverans m.m
Rekommenderar starkt. Vi kör även alarm från Safeland som jag installerat själv. En engångskostnad och du sköter allt i mobilen. Magiskt bra alarm från Ukraina dessutom . Lycka till
@Villa HS har du kopplat ihop Safeland och Arlo? Jag kör samma uppsättning och larmet funkar superbra!
 
Hej. Nej jag har inte klurat ut hur man får ihop det.Tror inte mitt alarm från Safeland (AJAX) stöder Arlo. Har du lyckats med det får du gärna tipsa hur man gör. Trevlig helg
Buuzzz Buuzzz skrev:
@Villa HS har du kopplat ihop Safeland och Arlo? Jag kör samma uppsättning och larmet funkar superbra!
Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Funderar också på olika säkerhetslösningar. Hur funkar alla dessa prylar om tjyvarna/inkräktarna har störsändare? Är inte så ovanligt att åtminstone inbrottsligor och professionella biltjuvar har det.
 
Har några Arlo till fritidshuset. Kul att se renar, ekorrar och någon fågel ibland. Har även sett några nyfikna personer som gått in på tomten och kikat in i fönstren. Dessa har varit bärplockande pensionärer och inga tjuvar.

Har även anslutit arlo till en ittt-tjänst så att jag blir uppringd om kameran upptäcker en person.

Smidigt och det känns bra att ha uppsikt.
 
L Lambracks skrev:
Kan rekommendera Eufys kit, t.ex. [länk]

Lite dyrare än den länkade kameran förstås men kräver ingen molntjänst utan Homebase-enheten hemma lagrar alla videos. Batterierna håller i några månader upp till ett år beroende på hur "trafikerad" ytan är framför kameran.
Efter min granskning blev det EufyCam, just för slagordet "inget abonnemang".
 
Pellegnillot71
A Avarell_Dalton skrev:
Du förstår väl att ditt svar ser väldigt generaliserande och naivt ut?
Inte i mitt område. Där hälsar man inte på varandra, bryr sig inte om varandra, planterar höga häckar och sätter upp kameror....
 
J JohanLun skrev:
Att man inte har kameror på tunnelbana/pendeltåg med AI/persondetektering är för mig ett mysterium. (eller har man det men rutinen fungerar dåligt) - det har ju varit incidenter med personer som hamnat på spåret som kunnat upptäckas direkt om man haft sådant system.
Det är inte tillåtet i Sverige med dagens lagar att göra det, ännu.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Vad är det egentligen för regler som gäller när man har kameror hemma! Får de absolut inte filma utanför tomten? Många kameror har aktivitetszoner - så dessa kan ju vara inom tomten, dvs kameran reagerar först när någon går in på din tomt.

Jag har 7st kameror (radhusområde) och det är riktigt svårt att inte få med något utanför tomtgränsen. Sedan kör jag med Arlo doorbell och den filmar ju från fasaddörr rakt ut (utanför tomten). Denna är omöjlig att använda på annat sätt.
Du får inte rikta någon kamera som kan filma grannen eller allmänna ytor, då krävs tillstånd från Grannen/Länsstyrelsen.

För övrig i denna tråd, så finns det ju många lösningar, man får ju utgå ifrån vilken typ av lösning man vill ha/har råd med.
Visst kan det vara smidigt med trådlöst, och batteridrivning, men det finns ju nackdelar med detta också.
Wifi, då måste du vara säker på att kommunikationen mellan kamera och mottagande del alltid fungerar.
Batteridrift, då måste kameran sitta så den är hyfsat enkel att nå för batteribyte eller laddning, speciellt om det måste ske på vintern, när det är kallt och blåser.
Men kameran bör ju samtidigt sitta så att det är svårt för någon obehörig att för enkelt sabotera/ta bort kameran.

Mina kameror inne och ute sitter med nätverkskabel högt upp, kör bara POE, och matar allt via en NAS och styrsystem. Då är det svårt för obehöriga att enkelt komma åt dessa, man måste kasta sönder dom eller klättra högt med stege.
Kan styra allt via mobil också vid behov, ser allt via mobilen också naturligtvis. Lite mer avancerat än vad som tipsas om i tråden, men så vill jag ha det.
 
Redigerat:
A
I InsidersUnited skrev:
Eller en bild på en hund :cool: Så här ser min grind ut.Det är bara 1 av dem som är snälla mot okända, jag överlåter åt tjuven att gissa vilka.
[bild]
Ring Securitas och be om en ny skylt. Säg att du behöver fler eller att den gamla är trasig/ljus!
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Inte i mitt område. Där hälsar man inte på varandra, bryr sig inte om varandra, planterar höga häckar och sätter upp kameror....
Det jag reagerar på i ditt inlägg jag svarade på är:
Ingenstans läser jag om Grannsamverkan eller att ni grannar vaktar varandras bostäder och är vaksamma
148 träffar får du om du söker i forumet på grannsamverkan. Om du söker information om grannsamverkan i en tråd om köpråd för utomhuskameror förstår jag att du går bet, Och "ni grannar"? Du talar om alla andra och saknar själv grannar? Jag är en omsorgsfull människa som inte tvekar att hjälpa grannar eller personer i nöd men du fasar in mig i "ni grannar", jag tycker inte du har rätt (att göra så)

Det måste väl ändå vara det allra mest effektiva än att man, som de flesta gör, buskar in sig och sätter upp kameror.
Det där stämmer inte. Gäller samma sak för billarm? Att det vore bättre att andra medmänniskor istället vaktar din bil så kan du strunta i att larma på eller ens ha ett? Är det okej med kameror i det där apoteket som rånats 2 ggr på 3 veckor? Finns det inte nyanser i allt? Sluta generalisera.

Jag hade inte tänkt lägga tid på det här, släppa det men nu blev det så här. Synd.

Och en sak till, du har tydligen grannar, hälsar du på dem? Gör som jag, hälsa först, jag hälsar på många förutom grannarna, det kan bara resultera i mest troligt två saker, glädje eller förvåning, du skadar ingen, de flesta blir glada. Du kanske är den första den personen talat med den veckan. Vi får ta upp en "hälsa på främlingar-challenge" tråd här på forumet
 
M
Jag har 3st såna här D-link DCS-8635LH övervakningskamera - Nätverkskameror | Kjell.com
Inbyggd AI som känner av om det är en människa som rör sig och följer då objektet 270 grader, 2K upplösning, ip-klassad för utomhusbruk. Molnlagring är gratis och appen har mängder med inställningsmöjligheter. Pushnotis vid rörelse, glaskrossdetektor, inbyggd siren som man startar via appen i telefonen, tvåvägskommunikation osv.

Jag har en kamera i garaget och vid ett tillfälle kom sonen hem från plugget och skulle ställa in motorcykeln. Satt bredvid kollegorna på jobbet och fick en pushnotis, gick in på appen och pratade med sonen via kameran. Dom trodde mig inte när jag sa att kameran bara kostade 990:-:D
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
A Avarell_Dalton skrev:
Det jag reagerar på i ditt inlägg jag svarade på är:

148 träffar får du om du söker i forumet på grannsamverkan. Om du söker information om grannsamverkan i en tråd om köpråd för utomhuskameror förstår jag att du går bet, Och "ni grannar"? Du talar om alla andra och saknar själv grannar? Jag är en omsorgsfull människa som inte tvekar att hjälpa grannar eller personer i nöd men du fasar in mig i "ni grannar", jag tycker inte du har rätt (att göra så)


Det där stämmer inte. Gäller samma sak för billarm? Att det vore bättre att andra medmänniskor istället vaktar din bil så kan du strunta i att larma på eller ens ha ett? Är det okej med kameror i det där apoteket som rånats 2 ggr på 3 veckor? Finns det inte nyanser i allt? Sluta generalisera.

Jag hade inte tänkt lägga tid på det här, släppa det men nu blev det så här. Synd.

Och en sak till, du har tydligen grannar, hälsar du på dem? Gör som jag, hälsa först, jag hälsar på många förutom grannarna, det kan bara resultera i mest troligt två saker, glädje eller förvåning, du skadar ingen, de flesta blir glada. Du kanske är den första den personen talat med den veckan. Vi får ta upp en "hälsa på främlingar-challenge" tråd här på forumet
Du verkar ha något problem. Ta hand om det i stället!
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.